În 30 de ani, reabilitarea DJ 109E: Rus – Buzaș – Lozna – DN1H este prima lucrare de infrastructură rutieră terminată înainte de termen, în Sălaj

Lucrările de reabilitare și modernizare a Drumului Județean 109E: Rus – Buzaș – Lozna – DN1H (Pod Ciocmani), cu o lungime de 34,5 kilometri, au fost recepționate, luni, 13 noiembrie, de administrația județeană. Ca o premieră a ultimilor 30 de ani în Sălaj, lucrarea, demarată efectiv în luna mai 2022, a fost finalizată înainte de termen. Mai exact, constructorul a terminat cu șase luni mai devreme decât era prevăzut în contract.
„Este o zi de bucurie pentru că am reușit să terminăm un drum atât de important pentru comunitățile sălăjene în termen foarte scurt. Un an și 3 luni de la începerea lucrărilor a fost necesar pentru a termina construcția acestui drum într-o zonă atât de frumoasă, o zonă care merita o astfel de investiție. Este pentru prima dată când un proiect de asemenea anvergură al Consiliului Județean Sălaj se finalizează înainte de termen. Pentru asta, vreau să felicit constructorul și să-i mulțumesc pentru profesionalism și mobilizarea exemplară care i-au permis să realizeze într-un timp foarte scurt o lucrare de înaltă calitate. Mulțumirile mele se îndreaptă și către cetățenii din localitățile traversate de această importantă arteră, pentru înțelegerea de care au dat dovadă în contextul disconfortului creat pe durata lucrărilor, către primarii celor cinci comune din zonă, precum și către echipa din Consiliul Județean Sălaj”, a declarat Dinu-Iancu Sălăjanu, președintele Consiliului Județean Sălaj.


În cadrul proiectului a fost reabilitat și asfaltat întregul tronson de drum, s-au realizat 10 kilometri de trotuare, peste 52 kilometri de șanțuri și rigole, 3,3 kilometri de zid de sprijin și 139 de podețe, s-au reabilitat două poduri, peste râurile Șimișna și Iapa, și au fost montați aproape 11.000 de metri liniari de parapet nou.
Totodată, au fost realizate lucrări ample de consolidare, constând în montarea a aproape 10.000 de metri pătrați de plasă de protecție pentru stabilizarea versantului între Podul Ciocmani și Cliț, respectiv turnarea a 122 de piloți forați între Cliț și Lozna.
Finanțat din fonduri europene, prin Programul Operațional Regional 2014-2020, proiectul are o valoare totală de circa 132 milioane de lei, lucrările fiind executate de SC Frasinul SRL, o companie din județul Bistrița-Năsăud. Peste două milioane de lei s-au alocat din bugetul județului.

Drumul Județean 109 E face legătura cu DN 1H. Traseul său se desfășoară în paralel cu traseul râului Someș și traversează localitățile Dobrocina, Fodora, Chizeni, Buzaș, Negreni, Cormeniș, Valea Leșului, Lozna și Cliț, până la intersecția cu DN 1H, la podul de la Ciocmani. Prin reabilitarea acestui tronson de drum s-a urmărit, pe lângă fluidizarea traficului rutier, punerea în valoare a acestor zone turistice, precum și dezvoltarea economică a regiunii.

Prezent la recepția lucrărilor, vicepreședintele Consiliului Județean Sălaj, Szilágyi Róbert, a ținut să-i mulțumească președintelui instituției pentru buna colaborare și a vorbit despre importanța unei dezvoltări integrate a județului.

„Vreau să-i mulțumesc domnului președinte pentru colaborarea pe care o avem de 3 ani de zile. Am început acest mandat prin dezvoltarea județului Sălaj, dar dezvoltarea integrată a județului, trebuie să amintim acest aspect deoarece e foarte important ca infrastructura rutieră sălăjeană să fie pusă la punct peste tot în județ. Mă bucură faptul că pot fi azi alături de primarii din zonă, de comunitate. Investiția de aici s-a realizat într-un termen rezonabil, iar administrația județeană a făcut tot efortul bugetar pentru a da curs tuturor nevoilor pentru a finaliza această investiție. Vreau să mulțumesc tuturor factorilor implicați, care au făcut posibil ca acest drum să fie finalizat înainte de termen”, a declarat Szilágyi Róbert.

La rândul său, constructorul a explicat că reabilitarea Drumului Județean 109E a fost o lucrare complexă, cu multe lucruri neprevăzute apărute pe parcurs. Dar, câtă vreme există o bună colaborare cu beneficiarul lucrării, iar muncitorii sunt serioși, nu au de ce să apară probleme sau întârzieri în șantier, a punctat Traian Larionesi, administratorul firmei SC Frasinul SRL.

„Ca să faci un drum de nivelul acesta, trebuie să îți fie partener Consiliul Județean și după ce s-a semnat contractul. Trebuie să îți fie parteneri proiectantul, aparatul tehnic din Consiliul Județean, din primărie, dirigintele de șantier. Trebuie să fie o echipă. (…) Noi avem o analiză făcută. Un șantier, cu cât îl termini mai târziu, cu atât îți reduci mai mult costurile cu organizările de șantier, cu asigurările etc. Prioritatea noastră este să comprimăm lucrările la care ne-am angajat și să le terminăm cât mai repede, nu trebuie să stăm în termenul contractual, ci să le terminăm cât de repede este posibil”, a explicat constructorul.

Colaborarea cu firma care a realizat investiția va continua și pentru alte proiecte de infrastructură, unul dinte ele fiind drumul de la Crasna la Valcău, a precizat președintele Consiliului Județean Sălaj.

Dinu Iancu-Sălăjanu: „Nu trebuie să ne fie frică să ne dezvoltăm!

Președintele Consiliului Județean Sălaj a adus în discuție și creditele contractate de instituția pe care o conduce, explicând faptul că aceste împrumuturi nu cad în sarcina sălăjenilor, așa cum ar vrea unii să se creadă. În plus, rolul acestora este de a ne ajuta să implementăm proiecte și să finalizăm investiții.

„Județul Sălaj se va dezvolta în continuare. Abordarea pe care o avem la Consiliul Județean de când am preluat mandatul este de a dezvolta în întregime județul. Pentru asta, e nevoie în primul rând de infrastructură. Și mă refer la infrastructură rutieră, infrastructură de sănătate, infrastructură în educație. Toate acestea sunt obiectivele noastre, ale tuturor, și trebuie să avem încredere că putem să dezvoltăm Sălajul și să ne bucurăm de o viață mai frumoasă. Acest drum, de exemplu, dă posibilități oamenilor din zonă să își consolideze afacerile și, în primul rând, să nu părăsească aceste localități. Nu trebuie să ne fie frică să ne dezvoltăm, nu trebuie să ne fie frică să ne angajăm responsabilitatea în dezvoltarea județului, trebuie să credem și să facem. Aceasta este menirea celor care conduc comunități, de a demonstra că se poate. Consider că noi, ca județ, avem șanse la dezvoltare. Povara creditelor nu înseamnă că o să le plătească cetățenii unui județ, le plătește întreaga Românie. Și atunci, haideți să ne împrumutăm și noi, să dezvoltăm județul, să putem aduce plus valoare, să facem și noi bani, aici, în Sălaj. Altfel, vom plăti tot timpul creditele altor comunități care se dezvoltă, pentru că, în bugetul României, județele nu au bugete separate. Nu e separat bugetul Sălajului de cel de la Cluj, Bihor, Bistrița-Năsăud. Județul Bistrița-Năsăud, de exemplu, s-a împrumutat într-o singură ședință cu 100 de milioane de lei pentru dezvoltare și susținerea atragerii fondurilor europene. Noi, județul Sălaj, nu suntem mai prejos și întotdeauna vom avea cofinanțare la orice proiect european care va aduce dezvoltarea județului în prim plan”, a adăugat Dinu Iancu-Sălăjanu.