Se fac pași pentru a putea demara lucrările la cea de-a doua variantă ocolitoare a municipiului Zalău și la nodul rutier de la Crasna, de pe Autostrada Transilvania. Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a depus, la Agenția pentru Protecția Mediului Sălaj, documentațiile necesare în vederea obținerii avizelor de mediu pentru cele două proiecte de infrastructură.

În ceea ce privește Varianta Ocolitoare Zalău Nord, aceasta are drept scop fluidizarea traficului în Zalău, la intrarea dinspre Crișeni, pe DN1H, la ieșirea spre comuna Hereclean, în interiorul localităților Crișeni și Hereclean, și scoaterea traficului greu din localitatea Crișeni, realizând legătura cu primul tronson al centurii Zalău. Această variantă va avea o lungime totală de 8,066 km, din care 0,564 km sunt pe teritoriul administrativ al municipiului Zalău, 6,8 km pe teritoriul comunei Crișeni și 0,702 km pe teritoriul comunei Hereclean.

Valoarea totală a proiectului este de peste un milion de euro (5.401.328 lei) și va fi finanțat prin Programul Transport. Contribuția Uniunii Europene din Fondul European de Dezvoltare Regională va fi de 1.820.037 lei, contribuția proprie – 2.730.056 lei, diferența până la valoarea totală a proiectului reprezentând cheltuieli neeligibile, inclusiv TVA.

Durata de realizare a proiectului este de 30 luni.

De exproprierile ce urmează a fi făcute se vor ocupa CNAIR și Ministerul Transporturilor.

În luna martie a a cestui an, CNAIR și Asociația de Dezvoltare Intercomunitară “Zona Metropolitană Zalău” au elaborat și depus cererea în vederea acordării finanțării nerambursabile prin Programul Transport 2021-2027 pentru construirea șoselei care să fluidizeze traficul în Zalău, Crișeni și Hereclean, pe DN1H.

În vara anului 2021, Asociația de Dezvoltare Intercomunitară “Zona Metropolitană Zalău” a fost mandatată, prin hotărâre de Consiliu Local, să pregătească obiectivul de investiții „Varianta de ocolire Zalău Nord – Alternativă pentru decongestionarea traficului rutier pe DN 1H în localitățile Zalău, Crișeni Hereclean”.

Această investiție este cuprinsă în Strategia Integrată de Dezvoltare Urbană a ADI “Zona Metropolitană Zalău”.

Nodul rutier de la Crasna, cel mai nordic nod rutier de pe Autostrada Transilvania (A3), de pe secțiunea Mihăiești – Suplacu de Barcău, este unul din cele 7 noduri rutiere pe care are în plan să le construiască CNAIR pe A3.

Acesta va face legătura cu orașul Șimleu Silvaniei, prin DN 1H, și cu județul Cluj, prin DJ 108G: Crasna-Ciucea.

Cu privire la celălalt nod rutier din Sălaj, cel de la Românași, odată construit acesta va asigura descărcarea traficului rutier de pe subsecțiunea Zimbor- Poarta Sălajului a Autostrăzii Transilvania, până la finalizarea subsecțiunii Poarta Sălajului – Zalău.

Termenul limită pentru depunerea ofertelor în vederea realizării acestei investiții a fost 27 mai 2024. S-au arătat interesate să execute lucrarea Asocierea SC DRUM INSERV SRL (Zalău)– INFRA EXPERT AD (Bulgaria), Asocierea SC GP SĂGEATA PROD SRL (Bihor) – S.C SYLC CON TRANS SRL (Arad) și Asocierea S.C. SA&PE CONSTRUCT S.R.L. (Bacău)– S.C. SPEDITION UMB S.R.L. (Bacău) – S.C. TEHNOSTRADE S.R.L. (Bacău).

Contractul prevede proiectarea și execuția nodului rutier în termen de 10 luni, din care 3 luni sunt alocate pentru proiectare și 7 luni e perioada de execuție. Valoarea maximă a contractului este de 71,37 milioane de lei, fără TVA, finanțarea fiind asigurată prin PNRR. Câștigătorul va fi anunțat în perioada imediat următoare.

În luna februarie a acestui an, Consiliul de Administrație al CNAIR a aprobat semnarea acordului de parteneriat cu Consiliul Județean Sălaj pentru realizarea documentației tehnice a nodului rutier de la Românași, cel care va asigura legătura între Autostrada Transilvania (A3), DN 1 F (Cluj Napoca – Zalău – Satu Mare – Petea) și viitorul Drum Expres Jibou – Românași. Parteneriatul se referă la întocmirea Documentației Tehnice, a Studiului de Fezabilitate, a Proiectului pentru Autorizația de Construire (PAC) și a Proiectului Tehnic (PT).