CNAIR a amânat încă o dată desemnarea câștigătorului pentru execuția lotului de autostradă Poarta Sălajului-Zalău-Nușfalău, care include și mult așteptatul Tunel Meseș.

Deși anunțul ar fi trebuit făcut în 30 august, CNAIR a decis să prelungească suspansul și a amânat cu încă o lună, până pe 30 septembrie, desemnarea câștigătorului.

Aceasta este cea de-a opta amânare a desemnării constructorului, cauzele fiind, după cum declara ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu, contestațiile și clarificările.

„Ca și întreg al acestei autostrăzi, a Transilvaniei, în acest moment mai avem un singur contract de atribuit. În rest, toate sunt atribuite, pe unele se lucrează, pe altele se va intra în perioada următoare la execuție. Acel contract va fi cel mai mare contract semnat vreodată la Ministerul Transporturilor. E vorba de acei 40 de kilometri care includ și Tunelul Meseș. E undeva în jur de 1,5 miliarde de euro și se află în perioada de evaluare la CNAIR. Eu spun că în următoarele săptămâni vom închide acea evaluare și în acel moment vom avea un executant și pe acest tronson, astfel încât să se lucreze pe întreaga zonă a Autostrăzii Transilvania”, spunea, la începutul lunii iunie, ministrul Transporturilor.

Asociația Pro Infrastructură intuia, însă, că ne paște o nouă amânare.

„Domnule Grindeanu, câte următoarele săptămâni mai așteptăm la Meseș? Pe 5 iunie, adică acum fix 12 săptămâni, ministrul Grindeanu ne promitea: în următoarele săptămâni vom închide acea evaluare și în acel moment vom avea un executant și pe acest tronson.

Este perla coroanei, cel mai scump lot de autostradă de la noi estimat la 6,8 miliarde lei fără TVA, mai prețios chiar și decât secțiunile 2 și 3 ale A1 Sibiu-Pitești. Bineînțeles, vorbim de cei 41 kilometri dintre Poarta Sălajului și Nușfalău de pe Autostrada Transilvania care conțin tunelul Meseș de aproape 3 km.

Sigur, ministrul nu și-a încălcat promisiunea. Tehnic vorbind, încă suntem în termenul de următoarele săptămâni. Le numărăm pe… următoarele 12!

Prima licitație pornită în 18.11.2020 a fost anulată după mult chin în ianuarie 2023. Cea curentă a fost lansată în 09.02.2023. Pe 28 august 2023, adică acum fix un an de zile, au fost depuse 7 oferte: UMB (cu Euro-Asfalt pentru tunel), WeBuild, Makyol-Ozaltin, Ictaș, Mapa, Nurol-Duygu și Tekfen-Dogus.

Și de un an se stă în evaluarea ofertelor. E drept, au fost și contestații, dar s-au rezolvat. Avem nu mai puțin de 7 (șapte) amânări ale desemnării câștigătorului, cel mai recent termen pentru acest pas crucial fiind 30 august, vineri.

Să fie oare a opta amânare? N-ar fi exclus, încă ne încadrăm în promisiunea domnului Grindeanu făcută pe 5 iunie: în următoarele săptămâni. După aceea vor fi contestații, cel mai probabil, deci deznodământul se va lăsa așteptat… niște săptămâni”, scria, în 28 august, asociația care monitorizează proiectele de infrastructură din România.

Din cei șapte ofertanți pentru realizarea celor mai complexe și scumpe lucrări ale Autostrăzii Transilvania, au rămas în competiție doar trei – UMB, Makyol (Turcia) și WeBuild (Italia). Valoarea lucrărilor se ridică la 6,8 miliarde de lei fără TVA, probabil de aici și marea competiție a firmelor de construcții.

Licitația pentru lotul Poarta Sălajului – Zalău – Nușfalău, cu tunel de 2,8 kilometri prin Meseș, a fost lansată în luna februarie 2023, iar la finalul lui august 2023 au depus oferte compania românească UMB, în asociere cu EuroAsfalt din Bosnia Herțegovina pentru experință la tuneluri (Asocierea de pe A1 Lugoj – Deva), italienii de la WeBuild și încă cinci constructori din Turcia: Ictaș, Nurol, Mapa, Makyol – Ozaltin și Tekfen.

Ozaltin e firma care a depus singura ofertă pentru viaductele de la Nădășelu și Topa Mică, scoase din contractul cu UMB. Companiile Ictas și Tekfen nu au contracte semnate cu CNAIR, iar Mapa, în asociere cu Cengiz, a început lucrările pregătitoare la Boița pe lotul 2 Boița – Cornetu de pe A1 Sibiu – Pitești.

Cât despre companiile rămase în cărți pentru construcția celui mai complicat lot de pe A3, acestea sunt în Top 3 în ceea ce privește numărul de kilometri de autostradă și drum expres contractați. UMB este cel mai mare constructor din România după numărul de kilometri de autostradă contractați. Compania deținută de Dorin Umbrărescu lucrează pe Autostrada Moldovei A7, pe un lot din Autostrada Unirii A8, pe Autostrada Transilvania (loturile Mihăești – Zimbor și Zimbor – Poarta Sălajului), pe Autostrada Lugoj – Deva, pe Autostrada București Nord A0 (Lotul 4), pe Drumul Expres Craiova – Pitești, pe Drumul Expres Brăila – Galați. Compania turcească Makyol este al doilea cel mai important constructor din România, cu lucrări pe A13 și A7, în timp ce italienii de la WeBuild au și ei în execuție lucrări importante de infrastructură rutieră și feroviară pe teritoriul României.

Execuția subsecțiunilor Poarta Sălajului- Zalău și Zalău- Nușfalău, cu o lungime totală de 41 de km, este o lucrare complexă, ce implică și execuția Tunelului Meseș, cu două galerii, în lungime de 2,89 km și cu două benzi de circulație pe sens, precum și construcția a 65 de viaducte, poduri și pasaje.

Durata de realizare a contractului este de 78 de luni, din care 18 luni destinate proiectării și 60 de luni pentru execuție. Sursa de finanțare este asigurată din fonduri europene nerambursabile.