Taxa de mediu va creşte din 2016. Cel puţin aşa susţin reprezentanţi ai Finanţelor. Va creşte în funcţie devalorizarea leului şi de gradul de poluare al autovehiculului. Numai că taxa de mediu pe care statul o încasează la înmatricularea maşinilor noi încalcă legislaţia europeană. Nu o spunem noi. Au spus-o zilele trecut cei de la Curtea Europeană de Justiţie de la Luxemburg. Pe rolul instanţelor de judecată sunt sute de procese pe această speţă. Şoferii dau în judecată statul şi câştigă. Taxa însă există în continuare. “În România este normal să se întâmple aşa ceva, pentru că trăim în România. Şi anormalul face parte din cotidianul nostru”, spune Breban Patriciu din Zalău, cu premis de conducere şi maşină de peste 30 de ani. “Se ştie că este o taxă ilegală, dar guvernanţii vor să adune bani la bugetul de stat. Această taxă, din punctul nostru de vedere, al proprietarilor de maşini, n-ar trebui să se perceapă. Dacă totuşi se percepe, încălcând legile europene, ar trebui restituită fără procese şi alte acţiuni în instanţă împotriva statului român”, consideră Breban.
Criteriul după care a fost pusă această taxă e unul anapoda. Sau, altfel spus, cum au vrut muşchii guvernanţilor. De pildă, pentru o maşină Euro 3, taxa este stop_coloana de 5.000 de lei. Uneori, taxa de mediu depăşeşte valoarea maşinii. Este o bătaie de joc la adresa românilor, la fel ca acel RCA, care după 1 ianuarie va fi exorbitant. Mulţi nu îşi vor asigura mijloacele de transport decă RCA se scumpeşte cu 400 la sută, aşa cum se prognozează.
Revenind la taxa de mediu, noi tot pedalăm pe directive europene, dar nu ne uităm cât câştigă un un austriac, un neamţ în comparaţie cu un biet român.
“Sincer să fiu, eu nu înţeleg de ce se menţine această taxă dacă toată lumea spune că este ilegală. Adică, suntem europeni numai când ne convine, când nu, suntem români? O să ajungi să nu mai vrei să ai maşină pentru că taxa e mare, RCA-ul se va scumpi enorm de la anul, iar preţul combustibilului e aşa cum e”, spune Marcel Silghi, şofer de taxi din Zalău.