ianuarie 31, 2023

Sute de români, prinși că au furat gaz și curent de la E-ON

Anul acesta, paguba estimată este de 10 milioane de lei, în timp ce anul trecut prejudiciul a fost de peste 20 de milioane de lei, susține compania

Din ianuarie până în octombrie, Inspecţia energetică, structură specializată din cadrul Delgaz Grid, a identificat 937 de cazuri de consum fraudulos. Dintre acestea, 496 au fost la gaze naturale şi 441 la energie electrică, iar valoarea estimată a prejudiciului este de circa 10 milioane de lei.

Potrivit unui comunicat al companiei, pentru identificarea persoanelor vinovate şi recuperarea prejudiciului, au fost întocmite şi transmise către instituţiile abilitate 753 de plângeri penale, 650 pe segmentul de energie electrică şi 103 pe cel de gaze naturale.

În 2021 (perioada aprilie-decembrie), au fost identificate 1.069 de fraude, din care 639 la gaze naturale şi 430 la energie electrică. Au fost transmise 416 plângeri penale, 77 pe segmentul de gaze naturale și 339 pe segmentul de electricitate. 

“De cele mai multe ori, consumul fraudulos se realizează prin instalaţii clandestine, cu materiale de o calitate îndoielnică şi evident, fără nicio respectare a normelor de construcţie a instalaţiilor şi de siguranţă şi sunt executate de aşa-zişi <meseriaşi> ce nu au nicio calificare în domeniul energiei electrice sau al gazelor naturale. Orice astfel de instalaţie improvizată constituie o sursă de incendiu, electrocutare, explozie, intoxicaţie etc. Pentru un câştig nesemnificativ în raport cu consecinţele posibile, iluzoriu, oamenii îşi riscă bunurile, locuinţa, afacerea, sănătatea sau chiar viaţa. Pot avea de suferit atât cei care <beneficiază> direct de consumul fraudulos, dar şi persoanele, locuinţele, agenţii economici din apropiere”, avertizează Delgaz Grid.

Compania atarge atenția că performanțele rețelelor de distribuție sunt afectate de improvizațiile și instalațiile clandestine. La fel și protecțiile și automatizările ce sunt proiectate și reglate ținând cont de un consum cunoscut, declarat. În cazul fraudelor, consumul nu este cunoscut și atunci nici rețelele nu funcționează la parametri normali, având de suferit și consumatorii cinstiți, care își plătesc cu regularitate facturile. 

Dar consumul fraudulos înseamnă și pierderi financiare pentru companie, care se traduc apoi prin creșterea unor cheltuieli pentru consumatori.

“Cantitatea de energie sustrasă în cele 937 de cazuri descoperite în acest an se ridică la circa 20,5 GWh, valoarea estimată a prejudiciului fiind de aproape 10 milioane de lei. Pentru o reprezentare comparativă, 20.5 GWh (20.500.000 kWh) înseamnă consumul anual de electricitate a aproape 14.000 de apartamente (la un consum mediu de 150 kWh/lună) sau de gaze naturale a peste 2.000 de apartamente (la un consum de 1.000 mc/an, echivalent cu aproximativ 10.000 kWh/an). În 2021, cantitatea de energie consumată fraudulos a fost de aproximativ 28,3 GWh, iar valoarea acesteia de aproape 20.5 milioane lei”, precizează Delgaz Grid, compania solicitându-le clienților să reclame situațiile de potențial consum fraudulos de care iau cunoștință.

De asemenea, clienţii sunt sfătuiţi să nu lase persoane neautorizate să intervină la contoarele de energie sau gaze naturale, să nu accepte soluţii de interceptare a conductelor de gaze naturale sau cablurilor de energie venite din partea unor persoane care vă oferă posibilitatea unor consumuri mai mici, nici folosirea unor materiale care nu sunt dedicate instalaţiilor de energie electrică sau gaze naturale, cum ar fi izolaţie cabluri cu bandă scotch sau coliere de sârmă la instalaţia de gaz.

Delgaz Grid, compania de distribuţie din cadrul Grupului german E.ON, operează o reţea de gaze naturale de 24.000 km în 20 de judeţe din partea de Nord şi de Vest a României (Cluj, Bistriţa Năsăud, Maramureş, Satu Mare, Sălaj, Timiş, Arad, Bihor, Caraş-Severin, Hunedoara, Mureş, Sibiu, Alba, Harghita, Iaşi, Botoşani, Vaslui, Suceava, Neamţ şi Bacău) şi o reţea de electricitate de 83.000 km în şase judeţe din Moldova.

Lasă un răspuns

NOTA: sunt interzise injuriile, incitările la ură ori violență, cuvintele obscene și atacul la persoană. Publicația „Graiul Sălajului” nu răspunde pentru opiniile postate în rubrica de comentarii, responsabilitatea formulării acestora revenind integral autorului comentariului. Orice persoană care se consideră prejudiciată de conținutul unui comentariu, are posibilitatea să solicite ștergerea comentariului respectiv, în baza unei cereri în acest sens, transmise pe adresa de email a redacției: graiulsj@unisys.ro

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Sari la conținut