Sfântul Ioan Damaschin, creștinism și filosofie

Sfântul Ioan Damaschinul, unul dintre cei mai importanți gânditori ai Bizanțului și cel care a integrat cu măiestrie aristotelismul în cultura creștină, este sărbătorit astăzi de întreaga creștinătate de rit bizantin și latin.

Considerat ultimul Părinte al Bisericii, în ordine cronologică, Ioan Damaschinul, de origine arameică-siriană, a fost un spirit enciclopedic de vaste proporții. Lucrările sale de căpătâi, Dogmatica și Dialectica sunt documente de referință pentru înțelegerea dogmei creștine. Datorită contribuției sale valoroase la muzica liturgică, Ioan a fost supranumit și ”maestrul muzicii”.

Ioan Damaschinul s-a născut în Damasc, Siria, în a doua parte a secolului VII, dintr-o familie nobilă și bogată de arabi creștini. Tatăl său, Serghie, a fost consilierul intim al califilor Mo-awia și Abd-el Melik. Serghie i-a dat fiului său, Ioan, o educație aleasă.

După moartea tatălui său, Ioan a administrat dregătoria rămasă moștenire, până în anul 718, când califul Omar al II-lea a început o politică anticreștină. După pierderea dregătoriei, Ioan și-a împărțit toată averea săracilor și s-a retras împreună cu fratele său adoptiv Cosma, în Mănăstirea Sfântul Sava din Palestina, unde va rămâne până la sfarșitul vieții. A fost hirotonit preot și a oficiat în Biserica Învierii din Ierusalim.

După anul 726, cand Leon Isauricul publica edictul iconoclast, Ioan Damaschinul a devenit un atacant fervent al ereziei, scriind trei tratate de mare însemnătate. Ioan a fost cunoscut și ca imnograf și melod, datorită imnurilor compuse de el care se vor răspandi în toata lumea creștină.

Sfântul Ioan Damaschinul a murit la data de 4 decembrie 749, unde se afla și azi chilia și mormântul său.

Dragi cititori, pentru mulți oameni, credința creștină este adesea considerată un demers ”nonintelectual”, o trăire cu duhul și inima și nicidecum cu mintea, dar credința nu este nicidecum irațională, sau ”antiintelectuală”. Credința creștină este fundamentată pe o sumedenie de întâmplari istorice consemnate de martori oculari ai evenimentelor extraordinare. Lucrarea lui Christos ”nu s-a petrecut într-n colt”, așa cum ne spune Pavel în Fapte, ea a fost și este cât se poate de reală.

Mulțumim sfântului Ioan Damaschinul pentru felul în care a împletit adevărurile eterne cu filosofia și raționalul, ușurându-ne astfel toate căile de înțelegere și atingere ale divinului.

About Author

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *