Servicii pentru asistatii de la CRRN Jibou intr-o noua abordare

Ingrijirea pacientilor, bazata pe nevoile individuale
Perioada 8-13 iunie a.c. a marcat finalul programului LOGOEAST II, destinat imbunatatirii calitatii serviciilor de ingrijire pentru persoanele asistate in cadrul Centrului de Recuperare si Reabilitare Neuropsihiatrica din Jibou. Acest proiect a beneficiat de finantarea Ministerului Afacerilor Externe din Olanda si s-a desfasurat in perioada 10 ianuarie 2008 – 30 iunie 2009. Dupa cum a reiterat seful CRRN, dna. Cristina Ciobanu, aceasta unitate este cea mai mare din judet si la momentul inceperii proiectului se afla in proces de restructurare: trecerea de la o institutie cu 140 de beneficiari cu diagnostice diferite, aflati intr-o locatie, la construirea a doua centre noi cu 40-50 de locuri, unde asistatii au fost grupati pe afectiuni. Astfel, la Jibou s-au creat premisele unei noi abordari a actului de ingrijire, intr-o cladire noua, un spatiu modern conform standardelor de calitate, echipament modern, sprijin de la nivel local si judetean. Organizatii si experti din Olanda au impartasit in cadrul proiectului din experienta si cunostintele lor in acest domeniu. S-au desfasurat activitati atat la Jibou, cat si in Tara Lalelelor pentru personal si specialisti din centru precum si pentru membri din conducerea DGASPC. Echipa care a participat la proiect, si mai apoi intreg personalul, au beneficiat de instruiri si au fost monitorizati de VNG International, finantatorul proiectului. Cel mai important obiectiv al proiectului a fost schimbarea mentalitatii personalului fata de bolnavii cu afectiuni neuropsihice.
Programul LOGOEAST, o noua abordare a serviciilor sociale
S-a urmarit implementarea unor experiente avute de personalul de la CRRN in unitati din Olanda si au fost abordate noi orientari ale activitatii in munca cu pacientul. Au fost grupati cate 10 pacienti pentru ca, prin intermediul unui mentor de grup, sa fie monitorizat stadiul de sanatate, nivelul de ingrijire, comunicarea cu familiile si chiar responsabilizarea fiecarui asistat. Programul zilnic al bolnavilor s-a modificat (in functie de cerintele individuale), astfel incat fiecare pacient sa participe la activitati de gospodarire, igiena, plimbare si ergoterapie. Se urmareste ca treptat, centrul sa se transforme dintr-o unitate sanitara, intr-una de asistenta sociala, unde munca de infirmier sa fie inlocuita cu cea de ergoterapeut.
Pasi spre voluntariatul social
Intre rezultatele concrete atinse in urma implementarii acestui proiect, asa cum mentiona dna. Ciobanu, se inscriu: stabilirea viziunii si planului strategic pentru perioada 2009-2012, intocmirea planului de comunicare pe 2009, realizarea unui nou tip de dosar pentru pacientii-clienti CRRN Jibou (care contine date personale, fisa de observatie, fisa de ingrijire, planul de ingrijire, medicatia acordata, evaluarea nevoilor, planul de recuperare, kinetoterapia, raportul psihologic, ancheta sociala). S-a constituit o echipa multidisciplinara, (formata din sef complex, medic, asistenti medicali, asistent, social, psiholog, kinetoterapeut, ergoterapeut, infirmieri, psiholog) si s-a amenajat o sala pentru cursuri in incinta. Deosebit este faptul ca s-a reusit incheierea a 5 contracte cu voluntari (pensionari si studenti), numar care ar putea creste, in perioada urmatoare, ca rezultat al parteneriatului cu Episcopia Salajului. Pe perioada proiectului s-au desfasurat activitati de promovare a imaginii institutiei: Ziua Portilor Deschise, expozitii cu vanzare, parteneriate cu unitati scolare. In urma experientei dobandite in training-uri s-a intensificat legatura clientilor cu familia, vizitele au fost monitorizate, si in decursul a 18 luni s-a reusit externarea a 4 pacienti si reintegrarea lor in familii.
Proiectul si-a atins tinta
In cursul acestei saptamani, la Jibou, specialistii olandezi: Bert Berghoef, Luuk Boessenkool, Wim Hofacker, Jan Ebbers, Jan Hobel si-au exprimat increderea ca proiectul si-a atins tinta. Schimbarile, chiar daca nu intotdeauna se fac cu usurinta, sunt atat in folosul pacientilor, cat si al personalului. E nevoie de rabdare, apropierea fata de om, crearea unei legaturi sufletesti intre personal si pacienti si diversificarea activitatilor in care sa fie antrenati “clientii”. Si nu in cele din urma, in acord cu abordarea grupului specialistilor olandezi, directorul DGASPC, dna Violeta Milas a indemnat personalul CRRN Jibou sa fie mandru de acest loc de munca si sa faca dovada ca forta umana face profitul, ca omul sfinteste locul.

About Author

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *