”România Educată” schimbă denumirea instituțiilor județene din Învățământ

3
500

Guvernul României va aproba săptămâna viitoare proiectul ”România Educată” printr-un memorandum care va aduce mari și multe schimbări în sistemul de educație, după cum a anunțat administrația prezidențială. Printre cele mai importante modificări vor fi desființarea și transformarea inspectoratelor școlare în structuri ARACIP, desființarea Casei Corpului Didactic, introducerea evaluării anuale a elevilor din clasele 0-IV sau transferul inspecțiilor școlare la ”noul” ARACIP.  Proiectul a fost inițiat de Președintele României Klaus Iohannis și dezbătut și negociat zilele acestea cu partidele din arcul Puterii.

Desființarea inspectoratelor școlare, voița USR-PLUS

Liderii Puterii au avut o întâlnire la Palatul Cotroceni luni, 5 iulie, pe tema Proiectului România educată, discuții în urma cărora copreședintele USR-PLUS, Dan Barna,  a anunțat că inițiativa lor privind desființarea inspectoratelor școlare va fi adoptată săptămâna viitoare de către Guvern și că prin intermediul aceluiași memorandum inspectoratele școlare se vor transforma ”în ceea ce ar trebui să fie, în structuri care să verifice calitatea actului de învățământ și nu partea aceasta de gospodărire sau de numiri, aceasta trebuie să meargă spre administrația locală”, a declarat Dan Barna, liderul USR-PLUS, după întâlnirea de la Cotroceni. Și Dacian Cioloș, copreședintele USR-PLUS, a declarat că „inspectoratele școlare trebuie reorganizate”. Desființarea inspectoratelor școlare a fost una dintre condițiile propuse încă de anul trecut de noii parteneri de guvernare ai PNL, propunere făcută imediat după alegerile parlamentare Coaliției de guvernare. Însă, la acel moment, măsura privind desființarea ISJ-urilor nu a fost introdusă în programul de Guvernare al Guvernului Florin Cîțu.

De remarcat câștigul de influență al USR-PLUS în fața lui Klaus Iohannis, din moment ce ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, declara la începutul acestui an că el nu este de acord cu această propunere pentru că desființarea inspectoratelor școlare ar reprezenta “un adevărat dezastru, o lovitură finală dată unui sistem aflat în suferință. Acest lucru trebuie făcut, dar trebuie pregătit în timp. Nu voi susține o desființare haotică a inspectoratelor, dar voi susține o descentralizare”.

Dan Barna a declarat în urma discuțiilor de la Președinție că „în ceea ce privește organizarea sistemului de Educație, pachetul de reforme prevede spargerea actualelor inspectorate județene și împărțirea atribuțiilor lor între Centrele Județene pentru Învățământ Preuniversitar și Centrele Județene pentru Formare Continuă, Asistență și Resurse Educaționale”, cee ace înseamnă că discuțiile privind această măsură sunt avansate și că soluțiile vor adoptate, cu siguranță, de Executivul României.

”În momentul de față există susținere la nivelul Guvernului, există o majoritate parlamentară și există și acest program, după sute și cred că chiar mii de ore de consultări. Avem un program, un proiect de țară despre ceea ce înseamnă reformă în educația din România. Vestea bună pentru astăzi este că România Educată devină realitate și am discutat în cea mai mare parte a întâlnirii despre transformarea în legislație și modificări pe care să le simtă fiecare beneficiar al sistemului de educație. Sunt elemente care se regăsesc în acest program și partea de structură cu modificările la nivelul liceului în principal, celelalte sisteme nu foarte mult”, a subliniat liderul USR-PLUS.

Inspecțiile școlare trec la noile instituții

Planul partidelor Puterii de a desființa inspectoratele școlare județene și casele corpului didactic reprezintă, practic, reorganizări și redenumiri de instituții. În locul inspectoratelor școlare județene vor fi create Centre Județene pentru Învățământ Preuniversitar (CJ-IP). Aceste instituții vor fi tot în subordinea Ministerului Educației și se vor ocupa de rețeaua și infrastructura școlară, echitate și participare școlară, resursa umană și parcurs profesional, evaluări și examene naționale, management școlar, sprijin și consiliere.

Totodată, va lua ființă noul ARACIP – instituția care evaluează calitatea în învățământul preuniversitar și care acreditează școlile și grădinițele private și de stat, și va fi format la nivel județean din Direcții Județene de Asigurare a Calității și Inspecție Școlară (DJACIS). Acestea vor realiza evaluarea instituțională a școlilor și grădinițelor, vor da acreditările și autorizările de funcționare. Tot DJACIS din subordinea noului ARACIP vor efectua inspecțiile școlare, se arată în documentul făcut public de Administrația Prezidențială, discutat săptămâna aceasta la Cotroceni cu partidele de guvernământ, membrii comisiilor de educație din parlament și cu organizațiile neguvernamentale. Potrivit aceluiași document, se vor desființa și Casele Corpului Didactic, urmând a fi înlocuite de Centre Județene pentru Formare Continuă, Asistență și Resurse Educaționale (CJ-FCARE).

Aceste foste CCD-uri, astăzi numite CJ-FCARE în raportul prezidențial, vor fi organizate tot în subordinea Ministerului Educației și vor realiza cursuri de formare continua, cursuri de formare pentru managerii școlari, cursuri de formare continuă consilieri școlari, logopezi, bibliotecari etc, curriculum și evaluare curentă (repere metodologice, sprijin cadre didactice), resurse educaționale deschise și platforme on-line, sprijin în accesarea și implementarea de proiecte (fonduri publice, europene sau private). Practic, aceeași Mărie, dar cu altă pălărie. 

Învățătorii, plătiți în funcție de performanțele elevilor la evaluări anuale…

O altă modificare importantă care va fi adoptată de Guvern prin memorandum este evaluarea elevilor din învățământul primar, de la clasele pregătitoare și până la clasa a IV-a, evaluări care vor deveni ”instrumente de salarizare pe bază de performanță”, după cum a anunțat consilierul prezidențial Ligia Deca. Evaluările vor fi susținute de elevi anual, începând cu cei din clasa pregătitoare până la elevii de clasa a IV-a, iar prin ele se dorește ”analizarea mai atentă a activității învățătoarelor, ca să aducă modificări mai rapide în actul de predare acolo unde este nevoie”, a subliniat consilierul prezidențial. Testările anuale nu vor înlocui Evaluările Naționale de la clasele a II-a, a IV-a și a VI-a, se arată în noua formă a proiectului România Educată, a cărei formă sintetizată a fost pusă la dispoziția presei de Administrația prezidențială. Noul raport prevede că aceste evaluări anuale de la clasele pregătitoare – a IV-a vor fi “axate pe competențele cheie, așa cum sunt definite de profilul național al absolventului de învățământ primar. Vor include și un raport din partea unui consilier școlar. Se continuă completarea evaluării psiho-educationale ca parte a portofoliului educațional”. Ligia Deca a mai spus că evaluarea nu va avea ca obiectiv “să streseze” elevii și va fi aplicată pe baza unor “modele supravegheate metodologic de Ministerul Educației.

3 COMENTARII

  1. „Desfiintare” prin „infiintare”???!!! Nu vad rezultanta benefica pentru educatie! Unde sunt acele elemente de progres, eficientizare, etc!???

  2. De ani de zile puturosul neamț tot pălăvrăgește de acest proiect, nimic concret realizat. Furtună într-un pahar cu apă, bine sesizează autoarea articolului că desființarea inspectoratelor școlare și înființarea altor structuri similare înseamnă, aceeași Mărie cu altă pălărie !

LĂSAȚI UN MESAJ

NOTA: sunt interzise injuriile, incitarile la ura ori violenta, cuvintele obscene si atacul la persoana.

Publicatia „Graiul Salajului” nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revenind integral autorului comentariului.

Orice persoana care se considera prejudiciata de continutul unui comentariu, are posibilitatea sa solicite stergerea comentariului respectiv, in baza unei cereri in acest sens, transmise pe adresa de email a redactiei, graiulsj@unisys.ro.

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.