Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) lansează o adresă specială de e-mail, dedicată românilor care se consideră înșelați de politicile comerciale ale băncilor. Scopul este acela de a veni în sprijinul consumatorilor care identifică elemente menite să le afecteze direct interesele și să îi determine să ajungă într-o situație financiară dificilă, în timpul derulării unui credit bancar contractat, explică ANPC.

La adresa de e-mail [email protected], consumatorii pot semnala probleme precum creșterea exagerată a ratelor și, ca atare, a gradului de îndatorare, față de momentul contractării creditului, creșterea nejustificată a dobânzii aplicate pentru rambursarea creditului, comparativ cu prevederile contractuale, prezentarea, la momentul ofertării, doar a soluției de rambursare cu rate egale (ponderea în rată fiind de 75% dobândă și 25% sold principal), fără ca banca să pună la dispoziția clientului mai multe posibilități de rambursare pentru a putea alege.

În cazul în care doriți să semnalați astfel de situații, trebuie să trimiteți, scanate, pe adresa de e-mail menționată, contractul si scadențarul inițial, valoarea actuală a ratei, notificările primite de la bancă, venitul net al titularului la momentul contractării și în prezent, corespondența pe care ați avut-o cu banca.

În plus, pentru a putea compara situația de pe piața bancară din România cu ceea ce se practică în alte state, Protecția Consumatorului cere susținerea românilor de peste hotare.

„Pentru documentarea comparativă a comisarilor ANPC care se ocupă de acest domeniu, în cazul în care locuiți sau munciți în altă țară a Uniunii Europene, dețineți un contract de împrumut încheiat cu o bancă de acolo și doriți să veniți în sprijinul instituției noastre – pentru o imagine cât mai completă referitoare la abordarea acestei chestiuni la nivelul comunitar – trimteți, pe aceeași adresă de e-mail, scanarea documentelor care să conțină nivelul ratelor, scadențarele, dobânzile sau orice altă informație referitoare la derularea creditului doriți să ne puneți la dispoziție, fără a ne dezvălui datele dumneavoastră personale”, transmite ANPC.

Încă 8 bănci au fost amendate: EXIM Bank, Procredit Bank, Intesa Sanpaolo, Techventures Bank ( fosta Banca Comercială Feroviară), Libra Bank, CEC Bank, Garanti Bank și Vista Bank

În cadrul activității sale de supraveghere a pieței, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a continuat seria de verificări a modului în care băncile pun în practică contractele de creditare pe termen mediu și lung, cu termen de rambursare de peste 10 ani, către consumatorul-persoană fizică, în lei sau valută, precum și dacă elementele prevăzute în condițiile contractuale respectă drepturile consumatorilor.

S-au încheiat verificările la alți 8 operatori economici financiari bancari care activează pe teritoriul României, iar ANPC anunță că a identificat fapte contravenționale, respectiv practici comerciale înșelătoare, cu privire la modul de calcul al ratelor, prin faptul că, pe graficul de rambursare, rata era compusă, în primii ani, 25% din soldul principalde rambursat și 75 % dobândă. Prin această modalitate de calcul, consumatorii plăteau, de fapt, preponderent dobândă.

“Așa cum am mai spus, acțiunea va continua. Încă opt bănci au fost sancționate pentru ceea ce Autoritatea noastră consideră un raport nedrept între acestea și consumatori. Așa cum am mai arătat, astăzi sunt situații dramatice în viața celor care la un moment dat și-au luat un credit. Indiferent dacă pentru unii acestea sunt doar cifre statistice, pentru Autoritatea noastră aceștia sunt oameni. Povara financiară nu se poate ascunde după aparente justificări matematice. Dacă 1 + 1 este o operațiune foarte corectă, aceeași adunare poate să reprezinte un minus enorm în viața unor familii. Procentele aparent infime au în spate inclusiv vânzări ale creditelor neperformante către recuperatorii de creanțe. Dar și așa, cei <doar> 2 % reprezintă un număr însemnat de consumatori aflați în imposibilitatea de a-si plăti ratele și de a duce un trai decent. Dacă pentru unii s-a calculat un grad de suportabilitate, fără a fi măcar chemați la un dialog, cred că este momentul ca întreaga situație să fie reevaluată. Mă cutremură să văd insensibilitatea celor care neagă astăzi realitatea”, spune Horia Constantinescu, preşedintele ANPC.

Cele 8 bănci comerciale amendate sunt EXIM Bank, Procredit Bank, Intesa Sanpaolo, Techventures Bank ( fosta Banca Comercială Feroviară), Libra Bank, CEC Bank, Garanti Bank și Vista Bank.

Pentru a putea restabili echilibrul contractual, pe lângă sancțiunea contravențională, respectiv 8 amenzi în valoare de 400.000 lei, comisarii ANPC au propus măsura de emitere a unor noi grafice de rambursare, atât pentru creditele aflate în curs, cât și pentru cele viitoare, unde principalul creditului datorat să fie achitat de către consumatori în rate egale, pe întreaga perioadă de creditare, în raport cu dobânda aferentă creditului.

„Aplicând această măsură, consumatatorii medii pot beneficia de egalitatea dintre părțile contractului, dar se și asigură echilibrul contractual, astfel încât consumatorii să ia o decizie de tranzacționare în cunoștință de cauză și de a anticipa orice cost sau metoda de calcul înșelător”, explică Protecția Consumatorului.

În 16 mai, ANPC anunța că 11 bănci comerciale care activează pe piața din România au fost verificate și amendate pentru ractici înșelătoare. Neregulile au fost cam aceleași: pe graficul de rambursare, rata era compusă, în primii ani, 25% din soldul principal de rambursat și 75 % dobândă. Prin această modalitate de calcul, consumatorii plăteau, de fapt, preponderent dobândă.

Au fost sancționate ING Bank, First Bank, Credite Europe Bank, OTP Bank, Alpha Bank, BancaTransilvania, Raiffeisen Bank, BCR, Patria Bank, Unicredit Bank, BRD Groupe Societe Generale.

Pe lângă cele 11 amenzi în valoare de 550.000 lei, comisarii ANPC au propus, de asemenea, măsura de emitere a unor noi grafice de rambursare, atât pentru creditele aflate în curs, cât și pentru cele viitoare, unde principalul creditului datorat să fie achitat de către consumatori în rate egale, pe întreaga perioadă de creditare, în raport cu dobânda aferentă creditului.