Protecția Consumatorilor Sălaj încurajează reclamarea comercianților care încalcă legea și vă pun sănătatea în pericol

Protecția Consumatorilor Sălaj încurajează cetățenii să dea dovadă de spirit civic și să reclame situațiile în care le sunt încălcate drepturile. Autoritatea subliniază că numai prin eforturi susținute vor putea fi eradicate practicile neconforme ale unor comercianți.

“Este esențial pentru noi, consumatorii, să avem produse și servicii de calitate. Acest lucru reprezintă unul din drepturile noastre de consumatori. Dreptul de a fi informați, de a fi ascultați, dreptul la securitate și de a alege produse și servicii reprezintă drepturi fără de care o piață stabilă nu poate funcționa. Acțiunile de control și supraveghere a pieței au fost intensificate, concomitent cu responsabilizarea tuturor factorilor implicați, inclusiv prin educarea și informarea corectă, completă și precisă a consumatorilor. Aceste măsuri reprezintă doar câteva din opțiunile noastre prin care-i putem asigura pe cetățeni că eforturile noastre sunt îndreptate în mod constant în direcția respectării intereselor și drepturilor fundamentale și esențiale. Prin urmare, îndemnul nostru este ca atunci când drepturile v-au fost încălcate să apelați, cu încredere, la Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor, prin structura teritorială: Comisariatul Județean pentru Protecția Consumatorilor – SĂLAJ (CJPC-SĂLAJ). Respectarea drepturilor dumneavoastră este deviza sub care ne desfășurăm activitatea, drept urmare este prioritatea noastră! Vă îndemnăm să dați dovadă de implicare și spirit civic printr-o atitudine activă față de situațiile negative cu care va confruntați, mai ales atunci când constientizați că anumite drepturi ale dvs. v-au fost încălcate. Numai prin eforturi susținute și conjugate vom putea eradica într-un final practicile neconforme cu legislația în vigoare”, spune Comisar sef adjunct Dorel Fechete.

Cumpărați din locuri special amenajate și fiți atenți la “super oferte”!

Protecția Consumatorilor Sălaj recomandă achiziționarea produselor din locuri special amenajate, dotate și autorizate. Spațiile de comercializare trebuie să fie în permanență curate și bine întreținute, iar personalul trebuie să poarte echipament corespunzător.
Pentru produsele preambalate, data durabilității minimale este stabilită de producător și se va inscripționa pe etichetă sau ambalaj, iar eticheta trebuie să conțină: denumirea sub care se vinde produsul, numele și adresa producătorului, lista ingredientelor,  data durabilității minimale, cantitatea netă.

Se va acorda atenție prețului afișat, se va verifica concordanța dintre prețurile afișate la raft și cele marcate pe bonurile de casă.

Referitor la prețul produselor achiziționate, indiferent că este vorba de un magazin online sau de unul clasic, prețul trebuie întotdeauna afișat sau indicat clar, lizibil, în lei și cu toate taxele incluse (TVA și alte taxe suplimentare, dacă este cazul).

Preţul redus trebuie să fie inferior preţului de referinţă. Preţul de referinţă reprezintă cel mai scăzut preţ practicat în acelaşi spaţiu de vânzare în perioada ultimelor 30 de zile, înainte de data aplicării preţului redus. Orice anunţ de reducere de preţ exprimată în valoare absolută sau în procent trebuie efectuat vizibil, lizibil şi fără echivoc pentru fiecare produs sau grupă de produse identice, fie prin menţionarea noului preţ lângă preţul anterior, barat, fie prin menţiunile “preţ nou” – “preţ vechi” lângă sumele corespunzătoare, fie prin menţionarea procentului de reducere şi a preţului nou care apare lângă preţul anterior, barat.

Cum alegem carnea, ouăle și apa?

Cumpărați carnea numai din măcelării, magazine alimentare, locuri special amenajate în piețe! Carnea aflată la comercializare trebuie să dețină acte de proveniență pentru a se putea verifica trasabilitatea produsului.

La cumpărarea produselor din carne acordați atenție deosebită aspectului produsului, atât la exterior, cât și în secțiune, dacă este posibil.
Nu achiziționati produsele la care suprafața este mâzguită, lipicioasă, deshidratată, cu pete de mucegai, produse cu miros și culoare modificate, consistență nespecifică sortimentului, cu grăsime acumulată sub membrană, aspect de vechi etc. Urmăriți modul de etichetare al produselor din carne, nu cumpărați produse preambalate neetichetate, iar pentru cele comercializate vrac este obligatorie înscrierea, la locul de comercializare, a datei durabilității minimale/ datei limită de consum și a ingredientelor alergene. Refuzați produsele din carne pentru care aveți îndoieli privind calitatea sau modul de informare prin etichetare ori dacă nu este înscrisă data durabilității minimale/ data limită de consum sau daca aceasta este modificată sau depășită.

La cumpărarea peștelui, verificați dacă este proaspăt sau prezintă următoarele modificări: solzi care se desprind ușor, corpul acoperit cu mucus urât mirositor, branhii de culoare cenușie sau brună. În aceste cazuri peȘtele este sigur alterat Și poate prezenta un pericol pentru sănătatea dumneavoastră. Peștele proaspăt trebuie păstrat și expus la comercializare în vase cu gheață.

Evitați cumpărarea ouălor a căror coajă este crăpată, murdară sau spartă. La spargere, ouăle nu trebuie să prezinte albușul tulbure sau amestecat cu gălbenușul. Verificați data durabilității minimale care este înscrisă pe ambalaj.
Se va avea în vedere că produsele de patiserie neambalate trebuie comercializate în termen de 24 ore de la data fabricației.

Nu vă lăsați ademeniți de vânzătorii din piețe sau din alte locuri neautorizate care vând produsele în recipiente PET refolosite, care vă oferă degustarea produselor prin intermediul dopurilor recipientelor pentru a dovedi “calitatea naturală” a produsului (ne referim la comercializarea vinului).
Verificați etanșeitatea recipientelor.

Acordați o atenție deosebită când cumpărați ape minerale naturale și ape de izvor asupra modului de prezentare a ambalajului, asupra etanșeității recipientelor. Țineți seama de gradul de mineralizare (înscris pe etichetă, în cazul apelor minerale naturale sub forma reziduului sec total), în special atunci când există restricții medicale sau suferiți de anumite boli. Nu confundați termenii „minerală” cu „carbogazosă”. În general, apele minerale naturale au un conținut de săruri minerale diferit de cel al apei potabile din rețea. Aveți în vedere faptul că apele cu conținut de dioxid de carbon au un pH mai mic (aciditate sporită). Apele cu un conținut de fluor mai mare de 1,5 mg/l nu sunt recomandate consumului regulat al sugarilor și copiilor sub 7 ani. Numai apa necarbogazoasă (plată) și cu o mineralizare de maximum 500 mg/l („oligominerală” sau „slab mineralizată”) poate fi folosită la prepararea hranei sugarilor.

În vederea formulĂrii unor sesizări/reclamații vă puteți adresa la sediul instituției: COMISARIATUL JUDEȚEAN PENTRU PROTECȚIA CONSUMATORILOR SĂLAJ, situat în municipiul Zalău, Str. Unirii, nr.20, de luni până joi între orele 8.00-16.30, iar in ziua de vineri intre orele 8.00-14.00. Reclamațiile/sesizările se pot transmite și direct pe site-ul ANPC www.anpc.ro, ocazie cu care se vor încarca toate documentele în probatoriu referitoare la aspectele care se reclamă. Pentru solicitări, lămuriri, consiliere, telefon de contact: 0377755360 și e-mail secretariat.salaj@anpc.ro.

About Author

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *