Prefecții devin demnitari publici și nu mai trebuie să își ascundă culoarea politică

5
1130


O Oronanță de Urgență aflată miercuri pe ordinea de zi a Guvernului transformă prefecții din înalți funcționari publici în demnitari publici. Cu alte cuvinte, aceștia vor putea fi numiți politic, iar legăturile lor cu anumite partide nu vor mai trebui ascunse. A considera prefectul o persoană apolitică  este pură ipocrizie, în contextul în care ei reprezintă în teritoriu un guvern evident politic. Decizia a fost luată, argumentează Executivul, „având în vedere faptul că măsura privind transformarea funcțiilor de prefect și subprefect în funcții de demnitate publică a fost asumată de Guvernul României încă din anul 2016, prin aprobarea Strategiei privind dezvoltarea funcției publice 2016-2020, ținând cont de faptul că această măsură este în acord cu rolul constituțional al prefectului de reprezentant al Guvernului pe plan local, reprezentare în a cărei asigurare un rol cheie îl are sprijinul acordat la nivel politic/partide, aducând astfel un plus de claritate și eficiență cadrului instituțional care operează la nivel local și luând în considerare necesitatea revenirii la normalitate, în limitele prevăzute de Constituția României”.

Așadar, prefectul și subprefectul devin demnitari publici, iar drepturile de natură salarială sunt stabilite prin reglementările privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice.

Poate fi numită în funcţia de prefect, respectiv de subprefect, persoana care îndeplineşte cumulativ următoarele condiţii: este cetăţean român şi are domiciliul în ţară; se bucură de exerciţiul drepturilor electorale; are capacitate deplină de exerciţiu; nu a suferit condamnări penale, cu excepţia situaţiei în care a intervenit reabilitarea; nu se regăseşte în cazurile de incompatibilitate stabilite de lege; are studii universitare de licență absolvite cu diplomă de licență sau echivalentă; a absolvit programe de formare specializată în vederea numirii într-o funcţie de prefect sau subprefect, organizate de Institutul Naţional de Administraţie, cea din urmă condiție considerându-se îndeplinită în situaţia în care persoana care poate fi numită în funcţia de prefect sau subprefect a absolvit programe de formare specializată pentru ocuparea unei funcţii publice corespunzătoare categoriei înalţilor funcţionari publici, precum şi dacă persoana a ocupat cel puţin un mandat întreg funcţia de senator sau deputat. Prin derogare, poate fi numită în funcţia de prefect, respectiv de subprefect, o persoană care nu a absolvit programele de formare specializată, cu condiţia ca în termen de maximum 2 ani de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență să absolve un astfel de program. Pe perioada exercitării funcţiei de prefect sau subprefect, se suspendă contractul de muncă, respectiv, raportul de serviciu al acestuia.

De asemenea, la nivelul instituţiei prefectului se înfiinţează funcţia de secretar general al instituţiei prefectului. Secretarul general al instituţiei prefectului este înalt funcţionar public şi se subordonează nemijlocit prefectului. Acesta trebuie să fie absolvent de studii superioare juridice, administrative sau științe politice și asigură conducerea operativă a instituției prefectului, precum și stabilitatea funcţionării acesteia, continuitatea conducerii şi realizarea legăturilor funcţionale între compartimentele instituţiei. Secretarul general al instituției prefectului sprijină activitatea prefectului în exercitarea atribuțiilor și coordonează structurile de specialitate prin care se realizează aceste atribuții. Salarizarea funcţiei publice de secretar general al instituţiei prefectului se stabileşte la nivelul salarizării funcţiei publice de director general din cadrul administraţiei publice centrale de specialitate, astfel cum este prevăzută de Legea salarizării.

Un proiect de hotărâre în acest sens a fost prezentat, în primă lectură, în ședința Executivului din 30 decembrie, de ministrul Dezvoltării, Cseke Attila, de la UDMR.

“Acele, dacă vreți, tertipuri care au avut loc de-a lungul timpului, prin care oameni care au venit din sfera politică au ajuns prin concursuri în diverse funcții publice, vor trebui eliminate și va trebui să clarificăm acest lucru. Drept urmare, noi propunem Guvernului (…) ca statutul prefectului și subprefectului să fie modificat – și față de situația actuală, în care ei sunt înalți funcționari publici, dar știm, de fapt, de unde vin – să devină funcție de demnitate publică. Pe lângă programul de guvernare, pentru care am primit mandat din partea Parlamentului, avem încă patru argumente solide pentru a face această modificare. În primul rând, în Constituția României, în articolul 123, alineatul 2, se specifică foarte clar că prefectul este reprezentantul Guvernului în teritoriu, ceea ce înseamnă că orice guvern – nu numai cel actual ci și guvernele care au fost și guvernele care vor mai fi – este politic. Guvernul este politic, fiind votat politic de o majoritate existentă în parlament, reprezentantul guvernului în teritoriu nu poate fi decât politic. Această situație pe care am avut-o sau o mai avem și astăzi este o ipocrizie din acest punct de vedere, o chestiune pe lângă care s-a trecut întotdeauna și care va trebui să ia sfârșit, lucrurile trebuie să fie foarte, foarte clare. Avem, de asemenea, o Hotărâre de guvern 525, prin care s-a aprobat Strategia de dezvoltare a funcției publice, care prevede expresis verbis această chestiune, această schimbare a statutului prefecților. Prevede clar că prefectul va deveni din înalt funcționar public, demnitar, şi va avea funcție de demnitate publică. De asemenea, avem corespondența cu Comisia Europeană, cu autoritățile abilitate în domeniul administrației, care în perioada 2017-2019, în răspunsurile pe care le-au oferit Guvernului, respectiv ministerului de resort, au spus același lucru: delimitați categoria și nivelul politic de nivelul funcționarilor publici și, inclusiv legat de statutul prefecților – aceeași abordare. Deci, practic, avem și de aici un punct de vedere favorabil. Şi nu în ultimul rând, avem, după cum știți, voinţa Parlamentului din 2018, unde cu o largă majoritate, a aproape tuturor forțelor politice, s-a votat acest statut, care ulterior a fost schimbat prin ordonanță de urgență și s-a mers cu altă soluție, de a păstra statutul de înalt funcționar public. Deci, noi credem că această chestiune trebuie clarificată şi că situaţiile care au devenit notorii, prin care persoane care au venit din sfera politică, indiferent din ce sferă şi din ce partid, şi au fost promovate temporar, pentru că marea lor majoritate şi astăzi sunt înalţi funcţionari publici temporar, nu au acest statut prin stagii de specialitate şi nu au ocupat această funcţie prin concurs, trebuie să ia sfârşit şi noi vom propune transformarea prefecţilor în demnitari publici”, a explicat Cseke Attila.

5 COMENTARII

  1. Indiferent cum se vor numi sau numiti, PNL(ca si PSD), o dau in bara cu competenta, educatia serioasa, profesionalism, etc. Tema de studiu, prefecta Timis. M-am ingrozit cand am citit si analizat, cv-ul acestei „catapultate” PNL. P.S. Incercati si voi. Sfat- cititi cu atentie.!

LĂSAȚI UN MESAJ

NOTA: sunt interzise injuriile, incitarile la ura ori violenta, cuvintele obscene si atacul la persoana.

Publicatia „Graiul Salajului” nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revenind integral autorului comentariului.

Orice persoana care se considera prejudiciata de continutul unui comentariu, are posibilitatea sa solicite stergerea comentariului respectiv, in baza unei cereri in acest sens, transmise pe adresa de email a redactiei, graiulsj@unisys.ro.

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.