Povestea legendarilor adidași Nike Moon Shoe, care costă 400.000 de dolari

1
273

Povestea legendarilor adidași Nike Moon Shoe, care costă 400.000 de dolari

Legendarii adidași Moon Shoe de la Nike sunt unii dintre cei mai scumpi adidași din lume. Au mai rămas doar câteva perechi în lume (și nu le vei putea purta) și de fiecare dată când se găsește una, aceasta este imediat licitată (în principal de Sotheby’s) și ajunge la câteva sute de mii de dolari.

Cele mai multe perechi de adidași Moon Shoe vândute la casele de licitații au costat peste 100.000 $, dar o pereche, în special, a făcut istorie prin atingerea prețului de 427.500 de dolari, devenind a doua cea mai scumpă pereche de adidași din istorie, după legendarii Air Jordan 1 în culorile roșu, negru și alb purtați de Michael Jordan într-un sezon al NBA.

Ce este special la adidașii Moon Shoe? Pantofii au fost proiectați de cofondatorul Nike și fostul antrenor de atletism de la Universitatea din Oregon, Bill Bowerman, care a proiectat talpa exterioară tip vafă, care a fost una dintre marile inovații ale Nike și este acum o marcă iconică a brandului.

Originea unei legende

Potrivit istoriei, Bowerman a creat talpa folosind aparatul de vafe al soției sale, folosind cauciuc în timpul experimentelor sale timpurii pe care a reușit mai repede să le perfecționeze și să devină baza pantofilor de tenis. Talpa nu numai că arăta diferit, era mai bine amortizată și avea mai multă tracțiune decât restul pantofilor de alergare care erau disponibili în anii ’70.

Pantofii, care au debutat la maratonul de probe olimpice din 1972 (primul an al Nike), și-au luat numele deoarece amprentele lăsate de talpă arătau foarte asemănător cu amprentele pe care Neil Armstrong le-a lăsat pe Lună. Nike spune că la acea vreme doar 12 perechi erau create și realizate manual de Geoff Hollister, sub îndrumarea lui Bowerman.

În ceea ce privește adidașii, Nike spune: „Încurajat de reacția de succes la pantofii Nike la expoziția NSGA, BRS a folosit viitoarele evenimente olimpice din SUA ca platformă pentru a răspândi vestea despre Nike. Pantofii din nylon au fost transportați aerian din Japonia. Tălpile au fost tăiate manual din suluri de foi de cauciuc fabricate la Eugene. Geoff Hollister le-a lipit și apoi le-a dat unei duzini de concurenți pentru a le folosi la antrenament sau în cursă”.

Încălțămintea lucrată manual și-a câștigat rapid porecla Moon Shoe, deoarece amprentele marcate de vafe pe care le-au lăsat pe pământ amintesc de cele lăsate pe Lună cam în același timp de către astronauții Apollo. Aceste prototipuri timpurii au fost ridige față de ce avem astăzi, dar alergătorilor le-a plăcut senzația și tracțiunea tălpii exterioare, ceea ce a dus la dezvoltarea iconicului Nike Waffle Trainer în 1974.

Adidașii au marcat începutul Nike așa cum îl știm acum, făcându-i un obiect de colecție căutat de colecționari, experți și fani, iar prețul lor crește și mai mult, deoarece au rămas atât de puțini, darămite în stare bună.

Cea mai scumpă versiune a pantofilor Nike „Moon Shoe” a fost vândută la Sotheby’s pentru 427.500 dolari, în timp ce altele aveau un preț de aproximativ 100.000 dolari, iar o pereche rareori iese în vânzare, ceea ce este un alt motiv pentru care mulți sunt dispuși să plătească sume uriașe pentru a adăuga o pereche la colecția lor.

La acea vreme, o pereche de adidași Nike Moon Shoe a doborât recordul pentru cei mai scumpi adidași vânduți vreodată în istorie. Acea pereche în cauză nu fusese purtată niciodată, iar șireturile nu fuseseră dezlegate. Tălpile de vafe aveau încă mici foi de cauciuc agățate de ele, ceea ce le făcea deosebit de rare.

O scurtă istorie a Nike

Compania a fost fondată în 1964 sub numele de Blue Ribbon Sports de Bill Bowerman și Phil Knight. A funcționat inițial ca distribuitor al producătorului japonez de încălțăminte Onitsuka Tiger, dar până în 1971 compania a decis să lanseze propria linie de încălțăminte, care a fost redenumită Nike. A fost numită după zeița greacă a victoriei.

Compania a angajat-o apoi pe Carolyn Davidson, un student de design grafic, pentru a crea un logo pentru noul lor brand. Ea a realizat sigla Swoosh, care reprezintă viteza, în timp ce forma sa este inspirată de aripa zeiței grecești Nike. Carolyn a perceput doar 35 de dolari pentru sigla care a rămas neschimbată până astăzi.

Ulterior, compania a investit în marketing, cu o serie de reclame TV și tipărite, iar folosirea de reclame emoționale și de susținători celebrități a creat marca din prezent.

Una dintre cele mai de succes colaborări a fost cu Michael Jordan. Colaborarea lor a dus la lansarea liniei de adidași Nike Air Jordan, care are acum 33 de modele emblematice. Forbes a transmis în mai 2020 că Nike a plătit fostului jucător de baschet aproximativ 1,3 miliarde de dolari de când au semnat acordul cu el în 1984.

Nike este, fără îndoială, una dintre cele mai populare mărci de pantofi în ceea ce privește moda sportivă. Brandul a produs modele atemporale de adidași care pot fi folosite atât pentru sport, cât și ca îmbrăcăminte casual și alte activități recreative.

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.
Nota
Sunt interzise injuriile, incitările la ură sau violență, cuvintele obscene și atacul la persoană. Publicația Graiul Sălajului nu răspunde pentru opiniile postate în rubrica de comentarii, responsabilitatea formulării acestora revenind integral autorului comentariului. Orice persoană care se consideră prejudiciată de conținutul unui comentariu, are posibilitatea de a solicita ștergerea comentariului respectiv, în baza unei cereri în acest sens, trimise pe adresa de e-mail a redacției, graiulsj@unisys.ro.