noiembrie 27, 2022

Plombarea drumurilor – dispret legalizat pe bani publici

Dupa aproape 20 de ani, putem spune ca ne-am obisnuit ca primavara, pe drumurile Salajului, sa-i injuram pe cei care ne fac sa cuantificam gropile din asfalt. Anul acesta, parca mai mult ca oricand, numarul gropilor a crescut, indiferent de ruta. Una dintre acestea, aflata in stare avansata de degradare, este portiunea Ortelec-Creaca, de pe DJ 191C, cu gropile multe si adanci, in pofida faptului ca anul trecut, acest tronson era foarte bun, deoarece pana spre sfarsitul verii au fost efectuate aici lucrari de plombare. Firma care a executat aceste lucrari este DrumConstruct SRL. Potrivit informatiilor furnizate de reprezentantul acestei societati, dl. Dumitru Ardelean, “pentru reparatiile facute pe o lungime de 10 km s-a primit de la bugetul judetului suma de 43.000 lei”. Intrebat cum justifica starea actuala a drumului, interlocutorul nostru a sustinut ca “plombele puse de noi sunt si acum acolo, gropile s-au facut alaturi. Nu s-a deteriorat ce am realizat noi. Dar cum pentru plombe se dau doar sase luni garantie, nu au cum sa tina mai mult, mai ales ca pe sosea s-a aruncat cu sare si nisip”. Mai mult, in cu totul alta directie, dar pe drumul cu acelasi indicativ, DJ 191C, de la Zalau, Aghires spre Crasna, la intrare prin comuna Crasna si spre Nusfalau, gropile sunt asisderea: mari, adanci si multe. Purtatorul de cuvant al CJ, Laura Opris ne-a informat ca pentru intreg sectorul de drum DC 191 C s-au efectuat lucrari de plombari in valoare de 90.500 lei. Anul trecut, ne spun reprezentantii CJ, aceeasi firma a mai executat in judet: reabilitari de drumuri asfaltate intre Sig si Tusa, Guruslau-Cosei, la Dersida, Chiesd-limita cu judetul Satu Mare; covoare asfaltice la Ileanda, Gilgau-Poiana Blenchii, intersectia de la Rus, Crasna-Sig; reabilitare drum pietruit Badacin-Ilisua; alunecare teren la Treznea. Revenind la reparatii, se pare ca de la bugetul judetului s-a cheltuit pentru plombarea unui kilometru de drum, punctual, intre Zalau si Creaca, 4.300 lei, respectiv, 43 milioane lei vechi. Dar pe de alta parte, daca citim raportul de activitate al presedintelui CJ pe anul 2008, aflam ca din 16.539.071 lei platiti in 2008 firmelor pentru lucrarile la drumurile judetene, numai pentru plombarea a 257 km s-a achitat 2.803.152 lei (28 miliarde lei vechi). Totodata, s-au mai repartizat de la bugetul judetului 7.287.269 lei pentru aplicarea pe 34 km de covoare bituminoase, ceea ce reprezinta 214.331 lei (2,14 mld lei vechi). Deci, cu banii utilizati in tot judetul pentru plombari se puteau aplica covoare asfaltice pe 14 km, adica, mai mult decat intre Ortelec si Creaca, unde de acum inainte se poate linistit interveni pentru alte lucrari. Insa nimeni nu garanteaza ca anul acesta se vor face astfel de lucrari aici. Cei de la CJ, potrivit datelor furnizate de purtatorul de cuvant, “avand in vedere bugetul care nu este inca aprobat, nu au avut in vedere deocamdata, program de lucrari pentru acest drum”. Dar poate ca asa ne sta noua bine, sa aplicam o gandire care nu ne avantajeaza deloc. Carpim mult, ca e mai ieftin. Refacem prin tehnica cu durata lunga de viata doar 5% din drumuri, dar plombam aproape jumatate din drumurile asfaltate, pentru ca in nici sase luni sa reluam carpelile. Si tinem, pe bani publici, firme ale caror lucrari se pot relua din sase in sase luni.

Lasă un răspuns

NOTA: sunt interzise injuriile, incitările la ură ori violență, cuvintele obscene și atacul la persoană. Publicația „Graiul Sălajului” nu răspunde pentru opiniile postate în rubrica de comentarii, responsabilitatea formulării acestora revenind integral autorului comentariului. Orice persoană care se consideră prejudiciată de conținutul unui comentariu, are posibilitatea să solicite ștergerea comentariului respectiv, în baza unei cereri în acest sens, transmise pe adresa de email a redacției: graiulsj@unisys.ro

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *