Reforma CNADNR e facuta de dragul oamenilor partidului, dovediti incompetenti

rn

Se vrea reforma la Compania Nationala de Autostrazi, care s-a dovedit incapabila in cei 15 ani de existenta sa faca cu adevarat autostrazi, iar pe bucatelele facute lucrarea crapa. Si se purcede in sfarsit la reforma. Numai ca demersurile sunt, din nou, vorbe, nu transformari pentru performanta.
“n 2016, prim-ministrul tehnocrat Dacian Ciolos initia o schimbare si a hotarat impartirea CNADNR (Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale) in CNAIR (Compania Nationala de Administrare a Infrastructurii Rutiere) si CNIR (Compania Nationala de Investitii Rutiere). PSD a preluat puterea la scurt timp si, de atunci, nimic. Acum, majoritatea PSD-ALDE plimba ideea de schimbare mai departe, dar mai mult de dragul formei. Ni se arata construirea de autostrazi dupa modelul majorararilor salariale concretizate in micsorari de lefuri.
“n fine, Camera Deputatilor tocmai a votat reforma propusa de Ciolos, numai ca intr-o varianta PSD-ALDE. Iar deputatul salajean PNL Lucian Bode, presedintele Comisiei de Transport si Infrastructura din Camera Deputatilor, ne dezvaluie din dedesubturile modului de reorganizare a CNADNR dupa chipul si asemanarea PSD-ALDE, adica se face loc la sefias autostrazilor pentru niste oameni loiali, care au deja in CV lipsa totala de pricepere."CNADNR-ul înfiintat în anul 2003 de catre Adrian Nastase era o institutie perimata, nerefomata, anchilozata cu performante zero. Era necesara separarea activitatii de investitii (CNIR – n.r.) de cea de administrare a infrastructurii rutiere (CNAIR – n.r.) din România. De la o intentie buna necesara a trecut mai bine de un an, iar rezultatele lipsesc cu desavârsire. Ordonanta de Urgenta nr. 55/2016 privind înfiintarea CNIR prin reorganizarea CNAIR, a fost emisa de catre Guvernul Ciolos si apoi modificata prin OG nr. 16/2017 de catre Guvernul Tudose la sfarsitul lunii august 2017. Din pacate OUG nr. 55/2016 nu a fost operationalizata de catre Guvernele PSD-ALDE, care au temporizat aplicarea ei. 

rn

În tot acest timp, CNAIR-ul a continuat sa gestioneze proiectele mari de infrastructura rutiera cu rezultate nesemnificative. La nivelul anului 2017 au fost promisi 90 de km de autostrada pentru ca în final sa ne alegem cu cei 15 km inaugurati în martie, dar construiti în anul 2016. În anul 2018 acelasi CNAIR promite 60 de km de autostrada, dar rezultatul îl vom vedea, asa cum spunea ministrul transporturilor, vom circula pe ei când vor fi gata.
Astfel, toate proiectele începute înainte de anul 2017 au acumulat întârzieri majore în implementare. Mai mult, au fost reziliate contracte importante cum ar fi contractul pentru realizarea SF-ului la autostrada Sibiu-Pitesti, CNAIR-ul angajându-se ca va finalize acest studiu cu resurse proprii.
Guvernarea PSD-ALDE a pus lucrurile în miscare si par decisi sa opera?ionalizeze CNIR-ul abia dupa ce au gasit si persoana pe care sa o numeasca în fruntea acestei institutii responsabila cu tronsoanele de autostrada aflate în constructie si cu cele aflate în proces de licitatie. L-au reevaluat pe Narcis Neaga, fostul sef de la CNADNR din guvernarea Ponta responsabil de prabusirea unei portiuni din autostrada Orastie-Sibiu, inaugurata în graba în noiembrie 2014, drept cadou electoral pentru prezidentiabilul PSD si l-au uns sef la CNIR. El este profesionistul identificat de PSD si pus sef acum peste autostrazile României. Cu un asemenea istoric, am mari îndoieli ca domnul Neaga se califica pentru aceasta functie, destinul proiectelor mari de infrastructura din România pare pecetluit – dezastru si haos pe toata linia.
Interesul PSD pentru aceasta institutie este legat strict de plasarea unor personaje loiale în structura de conducere. S-a piedut un an în care toate aceste etape premergatoare puteau fi parcurse. De la angajarea de personal la transferul de proiecte. Nu avem nicio garantie ca blocajele administrative nu vor mai exista, pentru ca în continuare legislatia achizitiilor publice este ambigua, iar avizele necesare demararii constructiilor se emit haotic. Fara aceste aspecte clarificate si simplificate vom avea doua institutii anchilozate – CNAIR si CNIR, în locul defunctului CNADNR.
Grupul parlamentar al PNL nu a votat în favorea acestui proiect de lege, PNL si-a manifestat deschiderea catre dialog fata de problemele din infrastructura pentru ca nu putem accepta ca majoritatea PSD-ALDE sa fie preocupata doar cu "echiparea" acestor institutii cu sinecuri de partid. Astazi (n.r. – 11 aprilie), în plenul Camerei Deputatilor, majoritatea PSD-ALDE a votat în favoarea acestui proiect de lege care va merge la promulgare la Presedintele României", spune Lucian Bode.