Noul medic șef de la UPU-SMURD preia mandatul într-o perioadă marcată de scandaluri

0
5220

Săptămâna trecută s-a schimbat șeful Unității de Primiri-Urgențe Zalău, urmare a demisiei medicului Mihai Iuhas. O demisie motivată publicului larg drept ”o decizie personală”, o plecare din echipa medicală a Spitalului Județean de Urgență Zalău la fix trei ani de la precedenta sa demisie din funcția de șef al UPU.

În cazul demisiei noiembrie 2018, medicul Iuhas s-a lăsat convins de Raed Arafat să se întoarcă pe funcția de coordonator UPU-SMURD Zalău, chiar dacă neajunsurile administrative din cea mai grea secție a unității spitalicești erau cam aceleași. Între cele două demisii, s-au mai întâmplat lucruri și au fost mediatizate situații ale pacienților care nu ar fi primit tratamentele corespunzătoare de care aveau nevoie. Le-au găsit, în schimb, la spitale din județele vecine.

Adevărul renunțării la funcția de coordonare a UPU a tuturor celor care au condus unitatea de-a lungul timpului (Dr. Silviu Ladariu, Dr. Carmen Alexe, Dr, Mihai Iuhas – în ultimii aproximativ 7 ani) va ieși la iveală cândva. Atunci când vor vorbi ei înșiși cu sinceritate. Acum doar constatăm că sunt tot mai multe situațiile în care oamenii așteaptă ore lungi și chinuitoare să primească îngrijiri de specialitate care ar fi urgente. Iar aceste ore pot costa vieți. Viețile celor dragi pe care-i pierdem ”în sistemul medical reformat”.

Anchete s-au tot anunțat după fiecare caz ieșit în evidență. Dar rezultatele anchetelor sunt cunoscute, în majoritatea situațiilor, doar de cei care le fac. Putem suspecta că și schimbarea șefiei la UPU poate fi rezultatul anchetei anunțate și de conducerea Consiliului Județean Sălaj în urmă cu două luni. Însă, dincolo de anchete, pacienții care ajung în UPU (și sigur nu ajung din plictiseală sau din plăcere, niciodată) vor schimbarea modului de intervenție.

Vor să se simtă în siguranță atunci când apelează la serviciile medicilor din UPU sau din oricare secție, vor să se întoarcă acasă sănătoși, în viață, la cei dragi.

Poate noul șef al UPU-SMURD, medicul Vasile-Pop Mădălina Maria, va reuși să schimbe percepția societății prin eforturi susținute din partea întregului personal al unității. Deocamdată, a fost doar delegată ca medic șef în UPU și va asigura interimatul până la organizarea unui concurs penru ocuparea postului.

Conducerea Consiliului Județean Sălaj, instituție în subordinea căreia se află Spitalul Județean de Urgență Zalău, are pe lista de investiții o serie de proiecte care vizează modernizarea și reabilitarea celui mai mare spital din județ. Președintele Consiliului Județean, Dinu Iancu-Sălăjanu, a afirmat, în cea mai recentă conferință de presă, faptul că, în urmă cu un an, la preluarea mandatului, a găsit o dezorganizare totală în unitatea medicală. Acesta a subliniat, de asemenea, că degeaba vom avea dotări de ultimă generație și aparatură performantă la spital, dacă aceste aspecte nu vor fi dublate, obligatoriu, și de personal de calitate, bine pregătit, aplecat spre nevoile pacienților.

Vă readucem în atenție cazuri de pacienți nemulțumiți după experiența la UPU Zalău.

Pacient trimis acasă din UPU cu fractură de piramidă nazală…

Cazul pacientului Vasile Damșa, ajuns în seara de 28 septembrie la UPU Zalău în urma unui accident rutier și externat cu fractură de piramidă nazală, a fost pus pe tapet atât în presă, cât și în cadrul ședinței Consiliului Județean Sălaj din luna septembrie.

Pacientul Vasile Damșa a publicat în seara accidentului un live din fața UPU-SMURD Zalău în care prezenta faptul că a avut un accident rutier, s-a dus la UPU apoi a fost trimis acasă cu recomandarea să se întoarcă a doua zi: ”Mă aflu la Spitalul Județean de Urgență Zalău, în urma unui accident rutier, cu fractură de piramidă nazală. Medicii au concluzionat că pot să merg liniștit acasă. Să mă întorc a doua zi când medicul va fi aicea. Am și diagnosticul – fractură cu deplasare la nivelul piramidei nazale. Data 28.09.2021”, spunea pacientul în filmarea publică. Sora acestuia a reacționat și ea în mediul on-line și relata că fratele său a ajuns în aceeași noapte la Cluj și a fost operat de urgență. Medicii clujeni, spunea tânăra, se miraseră cum a putut fi externat un pacient în asemenea stare.

Spitalul a intervenit la scurt timp cu un comunicat în urma acuzațiilor aduse de pacientul netratat, iar președintele Consiliului Județean anunțase o anchetă și măsuri în acest caz.  ”Pacientul la care face referire materialul filmat s-a prezentat la Unitatea de Primiri Urgenţe la ora 22:07, cu cod triaj <urgent>; Pacientul a fost preluat de către medicul de gardă, a fost evaluat şi investigat, iar pe toată durata evaluării pacientul a fost stabil, nu prezenta epistaxis, nu i-a fost pusă viaţa în pericol, motiv pentru care medicul de gardă a recomandat consult ORL în Ambulatoriul de Specialitate, a doua zi dimineaţa. Pacientul a părăsit Unitatea de Primiri Urgenţe cu recomandări la ora 00:21, starea acestuia fiind stabilă. Menţionăm faptul că medicul de gardă, în funcţie de evaluarea făcută pacientului, hotărăşte dacă solicită consultultul medicului specialist (medicului în specialitatea ORL, în acest caz, care efectuează garda la domiciliu). Ȋn cazul pacientului din cazul descris, medicul urgentist a hotărât faptul că starea pacientului nu impune consultul ORL de urgenţă, recomandând consultul de specialitate a doua zi în Ambulatoriul de Specialitate ORL. Vă asigurăm că efortul întregii echipe din cadrul Unităţii de Primiri Urgenţe a Spitalului Județean de Urgență Zalău a fost şi este de a asigura prompt şi profesionist  investigaţii, îngrijiri şi tratament tuturor pacienţilor”, transmitea conducerea SJU Zalău.

Rezultatele anchetei sau măsurile luate nu au fost anunțate, deocamdată.

Pacient decedat după ce a fost plimbat între UPU și Pneumologie

O lună mai târziu de la cazul pacientului-victimă a accidentului rutier, se întâmplă un alt caz grav, mediatizat pe rețelele de socializare. De data aceasta însă, pacientul diagnosticat cu o boală cronică a decedat după ce a fost pus să aștepte ore în șir rezultatul testului, așa cum relatează pe 1 noiembrie nora acestuia:  

”Experiența noastră cu UPU – Spitalul Județean de Urgențe Zalău. Aseară la ora 18:00 am ajuns la urgență cu tatăl meu socru, el având niște probleme pulmonare de 4 ani, dar de câteva zile avea niște secreții pe esofag, care ieri s-au blocat neputând să le elimine. A venit salvarea de la upu, l-au luat, iar pe salvare el deja se simțea mai bine, deși se auzeau acele secreții pe sistemul respirator. L-au conectat la oxigen, iar la spital l-au pus în container singur, la fel pe oxigen. Acasă i-au facut test rapid, a ieșit negativ. Apoi au urmat 5 ore la spital în care nu primeam informații suficiente, 5 ore în care nu era o asistentă socială care să ne informeze, 5 ore în care nici un doctor nu ne-a vorbit, în care nu l-a consultat nimeni. 5 ore în care au urmat un protocol care ni l-au răpit în cele din urmă din viața noastră, test pcr (a ieșit negativ, el era vaccinat cu ambele doze), analize de sânge, CT (computer tomografic) deși el avea unul făcut doar de 2 luni. Și toate acestea până la urmă nu le-a mai interpretat nimeni, nu ne-a mai informat nimeni. 5 ore în care l-au forțat cu oxigen și l-au ținut cu acele secreții, fără să-l asipire, fără să-l consulte un doctor. Din când în când mă furișam la container să-l supraveghez de pe geam, respira forțat cu mult oxigen. El folosea oxigen și acasă, dar rar, și era suficient 5 minute, nu era dependent de el. După 5 ore, l-au dus să-l interneze la spitalul vechi la pneumologie. Am ajuns acolo, el cu salvarea, noi cu mașina, ca să primim un răspuns: <Nu avem locuri pentru că sunt internați pacienți cu covid>. Cei de la upu nu au sunat înainte? Nu se informează reciproc despre situația lor? Și uite așa am ajuns prinși între spitale cu un pacient ce avea nevoie de prim ajutor, de un doctor, pe care nu l-a primit în cele din urmă. Am plecat înapoi la UPU și acolo l-au transferat pe Interne. Ce se întamplă cu aparținătorii în situațiile astea? Stau ore în șir afara în frig, fără să primească informații de la un doctor, ci de la gardieni și asistente, care ei spun: Vom informa doctorul, ce va zice doctorul și atât, doctorul nu transmite nimic. Încă ceva, aseară nu era atât de aglomerat încât să nu facă față cadrele medicale. Dacă era caz contrar, îi înțelegeam perfect, sistemul ar fi fost de vină și nu ei. Din păcate, odată cu pandemia a dispărut orice urmă de umanitate și empatie între oameni”, spune, într-o postare publicată pe contul personal de Facebook, Carmen Simoc.

Opinii avem… Soluțiile unde le găsim?

Reacțiile și în acest caz nu au întârziat să apară, prietenii transmițând familiei Simoc sincere condoleanțe pentru pierderea suferită și opiniile lor vizavi de ceea ce se întâmplă în spitale: ”Trist, foarte trist ceea ce se întâmplă în zilele de azi. Din cauza pandemiei, mor oamenii cu zile, nevinovați!”; ”Uneori mi-e dor de casă… de famile… de prieteni… și mă gândesc oare cum ar fi să mă întorc… apoi aud povești ca cea a voastră… și mă întristez enorm… și mă gândesc că am făcut o alegere bună să rămân departe de țara mea… o țară care, pe zi ce trece, se deteriorează din orice punct de vedere”; ”Din păcate au fost sute de cazuri asemănătoare în ultimul timp, situația e dezastruoasă! Să ne ferească Dumnezeu pe toti de rău” sau ”Nu îți mai vine să mergi la spital mai ales în Zalău. Cel mai bine ar fi să optăm pt Cluj când sunt probleme urgente. Strigător la cer, mai ales că i-a ieșit testul negativ să nu i se acorde prim ajutor! Vai de noi ce am ajuns!”.

Sunt câteva opinii ale oamenilor nemulțumiți de serviciile medicale de care au beneficiat ei sau apropiații lor.

Poate cineva va schimba regulile de intervenție, poate își va apleca cineva interesul și pentru bolnavii cu alte afecțiuni decât Covid. Din păcate, Sălajul și țara a pierdut mii de oameni care mai aveau câte ceva de spus celor dragi… Oameni care nu și-au luat rămas-bun, convinși fiind că se vor întoarce acasă… Oameni plecați fulgerător, prin îngrădirea accesului la tratament de specialitate cu reguli de pandemie. Sau neputința sistemului de a-i considera importanți.

LĂSAȚI UN MESAJ

NOTA: sunt interzise injuriile, incitarile la ura ori violenta, cuvintele obscene si atacul la persoana.

Publicatia „Graiul Salajului” nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revenind integral autorului comentariului.

Orice persoana care se considera prejudiciata de continutul unui comentariu, are posibilitatea sa solicite stergerea comentariului respectiv, in baza unei cereri in acest sens, transmise pe adresa de email a redactiei, graiulsj@unisys.ro.

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.