Mitul constructorilor chinezi vitezomani a fost spulberat în România, mai exact pe centura Zalăului, acuză Asociația Pro Infrastructură. „Sinohydro nu a rupt gura târgului pe Centura Zalău, ba dimpotrivă”, e concluzia ONG-ului care stă cu chii pe proiectele de infrastructură din țară.

„La Zalău, cei de la Sinohydro au ajuns, cu chiu cu vai, la doar 45% stadiu fizic când ei trebuiau să fie la… 100%! Contractul a fost parafat în 31 iulie 2020 și are ordin de începere emis în 25 septembrie 2020, cu 6 luni de proiectare și 24 de execuție.

În acte, lucrările au început în 14 aprilie 2021 deci ar trebui să fie gata în 3 săptămâni. Dar abia au ajuns la 45% pe un ciot (dificil, e drept) cu o bandă pe sens de doar 5,53 kilometri”, notează Asociația Pro Infrastructură.

Vezi filmarea aeriană realizată de Asociația Pro Infrastructură în 22 martie: https://youtu.be/GQSp_AaY1x0. Hartă interactivă: .

În urmă cu un an, progresul în teren era de 20%. În acest ritm, o să circulăm pe această secțiune a centurii Zalăului cândva prin 2025, estimează asociația.

Lunga istorie a unei scurte bucăți de drum…

Luna martie 2023 ar fi trebuit să fie termenul de finalizare a lucrărilor pe cel de-al doilea tronson al șoselelei de centură a Zalăului.

Contractul pentru realizarea celui de-al doilea tronson al centurii, lung de 5 kilometri și jumătate, a fost semnat în 31 iulie 2020, cu o asociere formată dintr-o firmă din China și una din România (Synohidro Corporation Limited şi Good Prod SRL), valoarea acestuia fiind de 185 milioane lei, fără TVA, cu 6 luni perioadă de proiectare, 24 de luni perioadă de execuție și 7 ani garanție. Ordinul de începere a fost dat în 25 septembrie 2020, iar termenul de finalizare era luna martie 2023.

Pe șoseaua de centură a Zalăului, începută acum mai bine de 10 ani, realitatea momentului este că există în continuare cele două alunecări de teren de pe traseul șoselei, fără soluțiile aprobate de CNAIR, iar dintre cele cinci viaducte și două poduri niciunul nu este finalizat.

Prima jumătate a variantei ocolitoare a Zalăului are aproximativ 9 kilometri. A doua jumătate ar urma să aibă, când va fi gata, 5,535 kilometri. Traseul este unul sinuos, cu cinci viaducte, două poduri şi 15 podeţe. Drumul va avea o lăţime de 10 metri, cu şapte metri partea de carosabil şi trei benzi de circulaţie în zonele cu pantă accentuată.

Municipiul va avea patru legături importante la șoseaua de centură, astfel că finalizarea acesteia este extrem de așteptată. Una va fi asigurată prin strada Valea Miții, altă legătură la centură va fi strada Războieni, a treia legătură cu șoseaua ocolitoare va fi strada 22 Decembrie, fosta Crasnei, iar a patra ieșire spre centură va porni din strada Gheorghe Doja, pe Vânătorilor și apoi pe Freziilor, de unde vom face stânga la intersecția cu C.D. Gherea, spre centură.

sursa foto: asociația pro infrastructură