Mitul mioritic care ii prezinta pe romani drept niste bieti tampitei care asteapta cuminti sa fie loviti in moalele capului de colegii lor ciobani plini de invidie nu prea are corespondenta in realitatea contemporana. Ba mai mult, comportamentul ciobanilor cu ganduri criminale pare sa fie mai degraba definitoriu pentru Romania anului 2010. Nu suntem, chiar daca ne place sa ne mintim, un popor iertator si indelung rabdator. Cam asta sugereaza un sondaj realizat la comanda Asociatiei Pro Democratia care arata ca 91 la suta dintre romani ar sustine un referendum pe tema reintro-ducerii pedepsei cu moartea si chiar ar vota pentru acest demers. Mai mult, agresivitatea fata de semeni a atins si ea cote alarmante. Datele aceluiasi studiu spun ca aproximativ 89 la suta dintre romani, care ar participa la un referendum pe tema retragerii cetateniei celor care cer autonomia tinutului Secuiesc, ar vota pentru. De aseme-nea, 94 la dintre romanii care si-ar dori o consultare populara pentru retragerea cetateniei romilor care incalca legile in alte tari si aduc prejudicii Romaniei ar vota pentru excluderea lor din comunitate. Nu avem nici un motiv sa ne indoim de corectitudinea acestor cifre seci. Avem insa toate moti-vele sa recurgem la un proces de introspectie a propriilor constiinte. Constiinte care nu prea mai au nimic de-a face cu poporul roman eroizat in carti si manuale scolare. Patriotii inchipuiti care isi hiperbolizeaza poporul in toate aspectele pozitive trebuie sa se declare invinsi de statistici si de „Stirile de la ora 5”. Astia suntem – violenti, revansarzi si manelisti (cam 99 la suta dupa cum spunea Basescu). O fi adevarat? Cu siguranta ca nu, sau nu chiar, dar daca nu vom schimba nimic in urmatorii ani ne vom indrepta inspre tabloul sumbru prezentat de datele Pro Democratia. Iar schimbarile pot si trebuie sa fie induse prin biserica si scoala, alaturi de actiuni orchestrate de stat impreuna cu organizatiile nonguverna-mentale. Altfel, riscam sa ne construim viitorul comun doar pe frustari si crize autodistructive, demne mai degraba de populatii tribale antropofage decat de un demos ce se proclama tolerant, rational si dispus sa promoveze principiul „unitatii in diversitate”.