septembrie 30, 2022

LECȚIA DE ISTORIE – 22 septembrie: Lansarea la apă a celei de-a doua nave-școală „Mircea”

Precizez că la data de 22 septembrie 1938 a avut loc lansarea la apă a celei de a doua nave-școală ce a purtat numele ,,Mircea”, asta după ce în anul 1882, regatul României a comandat la Londra prima navă-școală pentru pregătirea viitorilor ofițeri de marină. Amintesc că după anul 1878 România devenea țară cu ieșire la mare, iar regele Carol I dorea să dezvolte marina națională de la Marea Neagră, care până atunci fusese doar una fluvială, respectiv pe Dunăre. Astfel nava școală comandată la Londra, a fost construită în șantierul Thames, Limited , iar odată cu lansarea la apă a primit numele „Mircea” , în amintirea domnitorului Mircea cel Bătrân, primul care dusese, vremelnic, hotarele Țării Românești până la Marea Neagră.

Nava „Mircea” a plutit vreme de 57 de ani, timp în care tot atâtea promoții de cadeți marinari și-au făcut la bordul său inițierea în tainele mării. În anul 1938, statul român a decis să ducă mai departe legenda bricului „Mircea” și a comandat o navă nouă, mai mare, mai puternică și mai modernă. Ea s-a construit pe șantierele germane Blohm und Voss din Hamburg. Certificatul de naștere al noii nave-școală s-a semnat la 26 ianuarie 1938, iar la 22 septembrie, același an, această navă fost lansată la apă și botezată tot cu numele „ Mircea”, alegere justificată de bogata tradiție și renumele predecesoarei sale.

În primăvara anului 1939, nava cea nouă a intrat în componența marinei militare, numai că la doar la câteva luni a început cel de-al Doilea Război Mondial, iar nava scoală a trebuit să facă fată și mai intens cursurilor de pregătire ale ofițerilor de marină. Astfel, ea va face un impresionant voiaj de instrucție care s-a efectuat între 3 iulie şi 3 septembrie 1939 în Mediterana, cu escale în porturile : Palermo , Toulon, Pallma de Mallorca, Gibraltar, Alger și Alexandria. Între anii 1941 și 1944, nava „Mircea” a fost ancorată în apropierea orașului Brăila, pe un braț al Dunării, camuflată, pentru a fi ferită de bombardamentele sovietice.

Numai că în luna septembrie a anului 1944 nava a fost preluată de sovietici, drept captură de război, însă din fericire, în primăvara anului 1946 sovietici au returnat nava armatei române, cu condiția ca pe această navă periodic să se antreneze și marinari sovietici .

Începând din anul 1947, vreme de două decenii, nava-școală „Mircea” a executat stagii intense de instrucție pe Marea Neagră, purtând la bord multe generații de tineri ofițeri. La începutul anilor ”60, bricul „Mircea”, a fost la un pas de a fi dezafectat și vândut la fier vechi, însă din fericire, chiar și în anii comunismului, marina română a avut responsabili cu simțul respectului față de istorie, față de tricolor și față de simbolurile naționale. Astfel că în toamna anului 1965, cu aprobarea conducerii de partid, s-a decis trimiterea navei „Mircea” pe șantierul din Hamburg, pentru reparații capitale și modernizare.

Acel voiaj către Hamburg din toamna anului 1965 a fost cea mai dramatică aventură din istoria navei „Mircea”, deoarece în Golful Biscaya din Oceanul Atlantic, nava a fost surprinsă de o furtună de gradul opt, cu vânturi de 120 km / oră. Așa se face că după o luptă cu valurile care a durat trei zile și după ce se pierduse orice speranță de salvare, bătrâna navă a scăpat destul de avariată, dar fără nici o victimă umană la bord.

Meritul pentru acel miracol îi revine echipajului, dintre care mulți erau soldați-marinari în termen. Astfel reparată și modernizată, nava „Mircea” s-a întors în portul Constanța în noiembrie 1966 și și-a reluat rolul său de navă-școală. În vara anului 1976, Mircea a fost una dintre navele invitate de Departamentul Marinei Americane pentru a celebra bicentenarul Independenței Statelor Unite, călătoria până în America făcându-se aproape exclusiv cu ajutorul velelor. Aproape trei decenii mai târziu, în anul 2004 nava „Mircea” efectuează un nou marș de instrucție până pe coasta de est a Statelor Unite și Canadei pentru a participa la competiția nautică „Tall Ships Challenge 2004″ unde s-a clasat în final pe locul al doilea, din peste 80 de participanți din 28 de țări. În anul 2009, nava scoală Mircea este prezentă la competiția „Tall Ships Challenge 2009″ ce are loc între porturile Charleston și Boston și unde au participat 40 de nave din 17 tari. În ciuda unei competiții acerbe, nava „Mircea” a reușit să se clasifice pe locul II la clasa A și pe locul IV în clasamentul general. În anul 2019, cu ocazia împlinirii a 80 de ani, Bricul Mircea a pornit într-un impresionant marș, traversând nu mai puțin de 5 mari și Oceanul Atlantic, peste tot pe unde a acostat fiind primită foarte bine și impresionând o mulțime de vizitatori.

Lasă un răspuns

NOTA: sunt interzise injuriile, incitările la ură ori violență, cuvintele obscene și atacul la persoană. Publicația „Graiul Sălajului” nu răspunde pentru opiniile postate în rubrica de comentarii, responsabilitatea formulării acestora revenind integral autorului comentariului. Orice persoană care se consideră prejudiciată de conținutul unui comentariu, are posibilitatea să solicite ștergerea comentariului respectiv, în baza unei cereri în acest sens, transmise pe adresa de email a redacției: graiulsj@unisys.ro

Adresa ta de email nu va fi publicată.