O scurtă radiografie a proiectelor de infrastructură din Sălaj ne arată faptul că centura Zalăului e gata doar pe jumătate, deși trebuia inagurată în primăvară, iar bucățile de autostradă nu par să se lege între ele. Fostul secretar de stat în Ministerul Transporturilor, zălăuanul Horațiu Cosma (USR) a vorbit, miercuri, în cadrul unei conferințe de presă organizată de USR Sălaj, despre stadiul proiectelor de infrastructură de transport din Sălaj și despre soluțiile pentru deblocarea și accelerarea șantierelor pe care „Sorin Grindeanu și coaliția PSD-PNL le ignoră de aproape doi ani”.

Horațiu Cosma: Suntem în mijlocul verii și ar trebui să vedem cum șantierele duduie!

Pe Autostrada Transilvania, pe tronsonul de la Nădășelu spre Poarta Sălajului, un proiect început în 2021, care a avansat foarte bine, constructorul își face treaba, spune fostul secretar de stat, însă acuză PSD, PNL și pe ministrul Sorin Grindeanu că pun frână proiectului.

„Cine nu își face treaba sunt Sorin Grindeanu, PSD și PNL. Aceleași probleme pe care le-am ridicat în iarnă sunt și astăzi. Mai exact, alunecările de teren de la Topa Mică. De doi ani de zile nu s-a întâmplat absolut nimic. Ultimele informații sunt că acele modificări de soluții nu vor fi integrate în contractul constructorului român, ci vor fi relicitate. Adică alte luni și luni pierdute. În loc să circulăm pe autostradă anul acesta de la Cluj până la Poarta Sălajului, conform contractului semnat, vom circula probabil din 2025 sau chiar mai târziu”, spune Horațiu Cosma.

Lucrurile nu stau grozav nici dacă venim mai aproape de municipiu.

„De la Poarta Sălajului – Zalău – Nușfalău, tronsonul cu vestitul Tunel Meseș, cel mai mare proiect de infrastructură al CNAIR, licitația inițială s-a lansat în 2020, în 2021 s-au înscris 11 constructori, anul acesta Sorin Grindeanu și-a dat seama că prețurile nu sunt suficiente, a anulat-o, a relicitat-o, suntem în tot felul de contestații, nu s-au depus oferte, e un dezastru, o rușine națională”, concluzionează fostul secretar de stat.

Am fi tentați să ne bucurăm că, în scurt timp, se termină tronsonul de la Nușfalău la Suplacu de Barcău. Doar că acesta nu va duce nicăieri, deocamdată.

„De la Nușfalău la Suplacu de Barcău, lucrările au început tot în 2021, este deja la peste 90 la sută stadiu fizic, ar trebui să circulăm pe cei 15 kilometri în decurs de câteva săptămâni. Dar acest lucru nu se va întâmpla din cauza incompetenței celor responsabili, care nu au reușit să asigure o descărcare a traficului înspre capătul de la Suplacu de Barcău. Autostrada se termină într-un maldăr de pământ”, adaugă Horațiu Cosma.

Centura Zalău, un proiect care ne doare …

Cât despre centura Zalăului, un proiect mult așteptat, lucrările mai durează. Trebuia să fie gata în aprilie, dar este făcută doar pe jumătate.

„E un proiect de 5,5 kilometri, un proiect mic, care a început tot în 2021, cu doi ani termen de execuție. Ar fi trebuit să fie gata în acest an, în aprilie, dar suntem departe de acel moment. Undeva la 55 la sută e stadiul fizic în teren, progreseazăă foarte lent. Lumea ne întreabă ce se poate face? Se poate! Există două chestiuni pe care le poate face guvernarea PSD-PNL pentru centura Zalău : să respecte și să aplice legea. Anul trecut, în vară, companiile deținute de omul de afaceri Dorin Umbrărescu au stopat lucrările, la un moment dat, fiindcă crescuseră foarte mult prețurile și constructorii ajunseseră să lucreze pe minus. Guvernul a dat atunci o OUG, lucrurile s-au deblocat și lucrările au continuat în toată țara. Nu și pe centura Zalău. Aici nu s-a aplicat acest lucru, nu înțelegem de ce. Solicităm ministrului Transportului, CNAIR, să se implice, să vadă exact ce s-a întâmplat acolo și să găsească o soluție și să aplice această actualizare de prețuri și pe centura Zalău deoarece, altfel, constructorul va lucra, și a lucrat deja în ultimul an, pe prețuri negative, adică pe pe minus, iar asta nu se poate întâmpla la nesfârșit”, a explicat fostul secretar de stat de la Transporturi.

Horațiu Cosma a aruncat săgeți și către administrația locală zălăuană, căreia i-a solicitat o mai mare implicare pentru finalizarea proiectului. „Când un proiect nu merge, el trebuie monitorizat. Nu ajunge o chemare la raport o dată pe an, e nevoie de o monitorizare constantă, e nevoie de solicitarea unei întâlniri cu conducerea companiei, nu cu oamenii din șantier, discutat un calendar ferm, care să fie urmărit. Vă rog să vă implicați”, a fost mesajul său pentru conducerea primăriei Zalău.