Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a amânat cu încă o lună, până la data de 30 august, termenul pentru desemnarea constructorului pentru cel mai mare contract licitat până acum – lotul Meseș, secțiunea Poarta Sălajului-Zalău-Nușfalău, în lungime de 41 de kilometri.

CNAIR a prelungit termenul deja de două ori termenul pentru lotul sălăjean care străpunge munții Meseș, de fiecare dată cu câte o lună. Prima amânare a desemnării a fost până la data de 28 iunie, apoi, a doua, până la data de 31 iulie 2024.

Licitația pentru lotul Poarta Sălajului – Zalău – Nușfalău, care include realizarea tunelului de 3 kilometri prin Meseș, este cel mai mare (din punct de vedere financiar) contract pentru infrastructura rutieră lansat până acum în achiziție.

Contractul are o valoare estimată cuprinsă între 7,4 și 8,8 miliarde lei, licitația fiind lansată în urmă cu mai bine de un an, pe 10 februarie 2023.

În luna august 2023 au fost depuse 7 oferte: UMB, asociat cu EuroAsfalt din Bosnia Herțegovina pentru experință la tuneluri (Asocierea de pe A1 Lugoj – Deva), WeBuild și cinci constructori din Turcia: Ictaș, Nurol, Mapa, Makyol – Ozaltin și Tekfen (Ozaltin a depus singura ofertă pentru viaductele de la Nădășelu și Topa Mică scoase din contractul cu UMB). Ictas și Tekfen nu au contracte semnate cu CNAIR, iar Mapa (în asociere cu Cengiz) a început lucrările pregătitoare la Boița pe lotul 2 Boița –Cornetu de pe A1 Sibiu – Pitești.

Turcii se bat cu italienii să cucerească A3 din Sălaj și întârzie construcția autostrăzii

Asocierea condusă de constructorii turci MAKYOL Insaat Sanayi Turizm ve Ticaret A.S. a câștigat contractul cu o valoare de aproape 9 miliarde de lei, fără TVA, încă din luna ianuarie.

Însă, CNAIR le-a cerut turcilor clarificări cu privire la prețuri, pe care aceștia le-au și trimis. Apoi, a urmat o contestație din partea constructorului concurent turcilor, italienii de la WeBuild, la Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor (CNSC).

Contestația WeBuild (Italia) la contractul pentru ,,lotul Meseș” al Autostrăzii Transilvania A3 a avut termen în 10 mai 2024, dar italienii au renunțat la contestație. La acel termen de judecată, instanța a luat act de retragerea constructorului din Italia și a dispus plata a 6000 de lei drept cheltuieli de judecată.

CNAIR a anunțat atunci pe SEAP că termenul pentru desemnarea câștigătorului este 31 mai. Dar 31 mai s-a transformat, iară, în 30 august, trei luni bune de vară în care se putea lucra fizic pe șantierul A3, pentru că evaluarea tehnică s-a finalizat încă din 23 ianuarie 2024.

Makyol este al doilea constructor din România după UMB raportat la numărul kilometrilor de autostradă contractați (68 km pe A13 Sibiu – Făgăraș).