decembrie 5, 2022

Extremele Transporturilor: între ”trenul groazei” de la Jibou și prima cale ferată electrificată din Nord-Vest

În timp ce sălăjenii (și nu numai) circulă de la Jibou la Carei (și pe multe alte rute feroviare) în trenuri depășite fizic și moral pentru o călătorie ”Regio”, Ministerul Transporturilor anunță că ruta Cluj-Episcopia Bihor va fi prima cale ferată electrificată din Nord-Vestul țării.

Investiția va fi de aplaudat după ce va fi gata, mai ales că acum s-a semnat un contract doar pentru lotul Poieni-Aleșd, însă călătorii CFR cer condiții decente în trenuri, indiferent dacă acestea circulă pe linii electrificate ori ba.

Chiar cu o zi înaintea marelui anunț pentru regiunea Nord-Vest, care vine de la vârful Transporturilor, un călător a publicat o filmare cu trenul de la Jibou la Carei, preluată deja de televiziunile naționale. Geamuri sparte, scaune rupte şi uși care nu se închid în timpul mersului. Acest tren poate fi văzut și în Gara Zalău, de fiecare dată când staționează. Însă, deși este aceeași garnitură de tren pe ruta în cauză, nu pare că oficialii Regionalei CFR ar fi preocupați să înlocuiască trenul cu unul mai ”decent”, chiar și în condițiile în care cu acest tren circulă elevi și navetiști. Garnitura a fost denumită ”trenul groazei”, însă CFR Infrastructură este preocupat de semnarea contractelor noilor investiții.

”CFR Infrastructură a semnat astăzi primul contract pentru electrificarea și modernizarea infrastructurii feroviare din regiunea de Nord-Vest a României. Contractul pentru Lotul 3 (Poieni-Aleșd, 52,74 km) al magistralei de Cale Ferată Cluj-Episcopia Bihor are o valoare de 2,11 miliarde de lei (fără TVA) și este finanțat prin PNRR. Asocierea de proiectanți și constructori spanioli, francezi și turci are la dispoziție 42 de luni pentru finalizarea proiectului (6 luni-proiectare, 36 luni- execuție). În cadrul contractului urmează să fie executate: modernizarea stațiilor Bratca și Aleșd, modernizarea unui număr de 7 halte de mișcare (Ciucea, Lacu Crișului, Piatra Craiului, Bulz, Șuncuiuș, Vadu Crișului, Butan), modernizare și construcție a 6 puncte de oprire (Valea Drăganului, Negreni, Stâna de Vale, Bălnaca, Vadu Crișului, Aleșd), modernizarea unor lucrări de artă (10 poduri, 91 podețe, 2 tuneluri la Șuncuiuș, cu o lungime totală de 191 m și la Peștera, cu o lungime de 86,20 m), construcția a 2 pasaje denivelate noi, montarea unor sisteme automate de semnalizare la 31 de treceri la nivel cu calea ferată, lucrări de semnalizare prin implementarea sistemului ERTMS (ETCS nivel 2 și GSM-R) pe întregul traseu, lucrări de electrificare și modernizare a infrastructurii şi suprastructurii feroviare pentru viteza maximă de 160 km. Electrificarea și modernizarea magistralei de cale ferată Cluj Napoca – Oradea – Episcopia Bihor – Frontieră (166,7 km) este prevăzută inclusiv în Planul investițional pentru dezvoltarea infrastructurii feroviare pentru perioada 2020 – 2030”, este anunțul publicat de Sorin Grindeanu, viceprim-ministru și ministrul Transporturilor și Infrastructurii.

Ar fi chiar păcat să avem în următorii trei ani și jumătate aproape 53 de kilometri de cale ferată electrificată în Regiune, iar garnitura groazei de la Jibou la Carei să nu fie scoasă din circulație cât mai urgent. Nu de alta, dar pune în pericol, la modul cel mai serios, siguranța și viața plătitorilor de bilete și abonamente.

6 thoughts on “Extremele Transporturilor: între ”trenul groazei” de la Jibou și prima cale ferată electrificată din Nord-Vest

  1. Stimată redacție, electrificarea secției de circulație (rutei) Cluj Napoca -Episcopia Bihor cu legătură la vecinii noștri unguri , nu are nici o legătură cu,, trenul groazei ” ce nu demult este pus în circulație pe ruta Jibou -Carei adică un tren automotor de tip ADH-11 acestea fiind două la număr de acest tip de trenuri ce circulă pe raza de activitate a depoului Satu Mare,care mai sunt încă în circulație. Și asta din cauza lipsei de parc de automotoare de tip Desiro (săgeata albastră) ce aparțin depoului Cluj Napoca. La nivel de sucursală regională de transport feroviar de călători, noi cei ce lucrăm pe aceste trenuri suntem la limita de supraviețuire în ceea ce privește parcul de vehicule feroviare disponibil pentru a face față cererii de transport feroviar public de călători , aș putea spune că cel puțin pe partea de Nord Vest a sucursalei regionale Cluj. Cât despre cerințele de confort in trenuri, despre modul cum arată interiorul acestor trenuri in unele cazuri , acest fapt se datorează însuși călătorilor in special in randul unor călători tineri fie că sunt elevi în special cei de liceu fie o altă categorie de tineri navetiști ce utilizează aceste trenuri ca mijloc de transport la navetă. Aceste automotoare ale trenului groazei au fost aduse din Germania de la gard și repuse în circulație în România. Totuși cu acel grad de confort cu care ele au fost aduse din Germania , el s-a degradat și mai mult după ce au intrat în circulație pe căile ferate
    române , tocmai de către unii călători navetiști și necivilizați. Atât timp cât depourile de domiciliu ce au în inventarul lor parcul de inventar material rulant de orice fel, pus la dispoziția publicului călător, se confruntă cu o lipsă acută de piese de schimb necesare reparării acestora și nu mai pot asigura la un moment dat nici măcar gradul minim de efort al călătorului încredințat la transportul feroviar public de călători , călătorii respectivi nu au decât să grijească de ce are la dispoziție și nicidecum să distrugă chiar și acel minim de grad de confort.
    Da, într-adevăr realitatea este cea pe care ați descris-o în publicația scrisă de dvs. și este trist , chiar foarte trist pentru că ne aflăm într-un secol și un mileniu considerat a fi unul al civilizației! Însă din păcate aici la acest capitol , mai avem mult de lucru!
    Scaunele rupte, geamurile sparte, pereții mâzgăliți in compartimentele vagoanelor precum și în cabinele de toalete ale acestora cu tot felul de anunțuri și mesaje care mai de care mai vulgare , nu se datorează în exclusivitate personalului cfr ce face serviciu pe aceste trenuri și care în exercitarea atribuțiilor de serviciu au de respectat atribuțiile din fișa postului potrivit funcție ce o deține ci a unor călători frauduloși și necivilizați ,care își doresc confort și să ,,aibă o țară că afară “. Mecanicul trenului și cei din partida de tren , nu sunt pe post de paznici ai unor călători necivilizați și frauduloși in timpul mersului acelui tren !

    1. Excelent punctat. Chiar nu înțeleg de ce televiziunile can-caniste prezinta o situatie de genul “Ion e cu budigăii rupți in timp ce Maria achiziționează ciorapi” chiar dacă se cunoaște că între cele 2 persoane nu există nici o legătură in afara faptului că sunt români. Deh, can-canul și scandalul se vinde…Ar fi logic ca CFR Infrastructură sa dea in judecată posturile de televiziune si sa ceara despăgubiri pentru defăimare.

      1. Presa în general nu face diferența între companiile din CFR care sunt fiecare cu ciorba și oala ei : CFR Infrastructură e cu întreținerea liniei și cu personalul de mișcare (acari ,impiegati),CFR CĂLĂTORI e cu transportul de calatori (trenuri de călători, personal de tren, etc), CFR Marfă cu transportul de marfă!
        Fiecare cu treaba ei !!!

  2. Din păcate , stimată redacție, azi in România ne confruntăm din ce în ce mai mult cu un aspect ce datorită unor legi așa zise europene, în cazul tuturor degradărilor și distrugerilor provocate de persoane necivilizate și mai ales agresive, să nu putem interveni cu același grad de agresivitate in combaterea unor astfel de fenomene. Noi cei care dorim să intervenim in combaterea acestui flagel suntem pusi foarte ușor în situația de a deveni posibile victime și dați în presă și la televizor datorită faptului că cei din cercul de anturaj ai răufăcătorilor cu ușurință ne pot filma cu telefonul mobil și apoi postați pe diferite rețele de socializare de unde filmarea respectivă poate fi preluată de diferite posturi de televiziune că material de difuzare lucru care se poate interpreta in defavoarea celor care intervin și în favoarea răufăcătorilor ! Ce facem cu un călător sau un grup de călători răufăcători care se urcă în tren face o pagubă fie ea și cât de mică, dacă destinațiile lor sunt in stațiile intermediare din parcurs unde coboară și nu pot fi predați la stațiile cap de secție unde se găsește și sedii ale poliției TF?
    Sunt multe de spus, dar mă opresc aici!

  3. Acea rută dintotdeauna a fost una groaznică! Am copilărit în zonă și știu stația din Carei ca pe propriul buzunar! Iarna era ghețărie ! Erau garnituri formate din dimitroave,cred ultima rută pe unde circulau,iarna tragea pe la toate ferestrele,vit-ul era doar o glumă proastă, funcționa doar înainte de pornirea trenului!
    Acum trenurile au ajuns asa si datorită “conationalilor” din Tiream și din celelalte localități!
    Mai circulă câte un tren doar cât să se țină acel pachet minim !

Lasă un răspuns

NOTA: sunt interzise injuriile, incitările la ură ori violență, cuvintele obscene și atacul la persoană. Publicația „Graiul Sălajului” nu răspunde pentru opiniile postate în rubrica de comentarii, responsabilitatea formulării acestora revenind integral autorului comentariului. Orice persoană care se consideră prejudiciată de conținutul unui comentariu, are posibilitatea să solicite ștergerea comentariului respectiv, în baza unei cereri în acest sens, transmise pe adresa de email a redacției: graiulsj@unisys.ro

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *