Educaţia timpurie – necesitatea educării copilului în primii ani de viaţă

0
94

“Primii paşi sunt cei mai grei, dar şi cei mai frumoşi, iar în educaţie sunt cei mai importanţi. În primii trei ani, creierul nostru se dezvoltă în proporţie de 80% şi miliardele de legături neuronale care se dezvoltă în acest timp au un impact uriaş asupra a ceea ce vom deveni ca adulţi. Educaţia timpurie este iubire şi, la fel ca iubirea, se oferă din prima zi” – aşa sună textul primei campanii româneşti de promovare a beneficiilor pe care educația timpurie le aduce în dezvoltarea copiilor și a societății.  

Campania a fost lansată în luna februarie de Centrul Step by Step pentru Educație și Dezvoltare Profesională, cu susținerea Lidl România, în cadrul unui amplu proiect de promovare a Dezvoltării Copilăriei Timpurii şi de conștientizare a importanței primelor 1.000 de zile din viața fiecărui copil.

Studiile ştiintifice asupra dezvoltării creierului au demonstrat că stimularea precoce dezvoltă intelectul şi conduce la reducerea abandonului şcolar, iar nutriţia adecvată a copilului mic garantează dezvoltarea creierului şi înlătură riscul de deficienţă mintală.

În ultimele decenii, studiile au arătat că educația timpurie este esențială în pregătirea copiilor pentru a intra și a avea succes în școală, diminuează riscul problemelor de sănătate mentală social-emoțională și sporește autonomia lor, mai târziu, în viață.

Educaţia timpurie, ca primă etapă de pregătire pentru educaţia formală, asigură intrarea copilului în învăţământul obligatoriu (în jurul vârstei de 6 ani), prin formarea capacităţii de a învăţa. În România, educaţia timpurie cuprinde educaţia copilului în intervalul de vârstă de la naştere până la intrarea acestuia în şcoală.

Deşi în România se vorbeşte despre educaţie timpurie încă din anii 90, paşii făcuţi în această direcţie sunt încă timizi şi insuficienţi, societatea civilă, prin ONG-uri şi Centrul Step by Step jucând un rol determinant în ultimii 25 de ani.

În anul 2021, părinţii sunt încă prea puţin conştienţi despre importanţa educării copilului încă din primii ani de viaţă, creşele sunt în număr foarte mic, iar personalul care lucrează în aceste creşe nu are întotdeauna o pregătire corespunzătoare.

Aşa gândim ca societate: copilul trebuie doar şters la fund  

Printre cei care se luptă ca importanţa educaţiei timpurii să fie conştientizată atât de părinţi, cât şi de educatori şi chiar de decidenţii politici se numără şi zălăuanca Ioana Grindeanu, stabilită de mai mulţi ani în Bucureşti.

“Părinţii nu sunt doar cei care schimbă scutecul, ci este foarte important şi modul în care vorbesc şi interacţionează cu copiii. Din păcate, aşa gândim ca societate: copilul trebuie doar şters la fund. Mai departe, la noi creşa nu este o instituţie de educaţie. Personalul care lucrează aici nu este salarizat corespunzător şi nu are specializare ca educator-puericultor”, susţine Ioana Grindeanu, responsabil de comunicare al Centrul pentru Educație și Dezvoltare Profesională Step by Step.

În acelaşi context, Ioana Grindeanu subliniază importanţa investiţiilor în educaţia timpurie, poate cea mai rentabilă investiţie în educaţie. James Hackman, laureat al premiului Nobel pentru economie în anul 2005 pentru studiul asupra investirii în educaţie timpurie, este cel care a demonstrat pe baza unei formule matematice că investireaunui dolar în educaţia timpurie produce un profit de 7 dolari. Dacă actualizăm datele pentru 2021, dolarul investit ar putea aduce, peste 20 de ani, un profit de 17 dolari.  

“Educaţia trebuie privită ca o investiţie şi o resursă a statului, nu ca o cheltuială”, adaugă reprezentantul Step by Step.

Pe de altă parte, trebuie precizat faptul că, la presiunea societăţii civile, s-au făcut şi paşi concreţi în ceea ce înseamnă educaţia timpurie în România.

Astfel, grupa mare din învățământul preșcolar devine obligatorie din acest an, grupa mijlocie până cel mai târziu în anul 2023, iar grupa mică până în anul 2030.

De asemenea, prin Legea nr. 239/2020, Parlamentul României a adoptat facilități fiscale în domeniul impozitului pe profit și al impozitului pe venit.  Astfel, se includ în categoria cheltuielilor nedeductibile la calculul profitului impozabil cheltuielile privind funcționarea unităților de educație timpurie aflate în administrarea contribuabilului sau sumele achitate de contribuabil pentru plasarea copiilor angajaților în unități de educație timpurie. Se acordă credit fiscal la calculul profitului impozabil pentru cheltuielile/sumele de mai sus, dar nu mai mult de 1.500 lei/lună pentru fiecare copil. În cazul în care suma depășește impozitul pe profit datorat, diferența va fi scăzută, în ordine, din impozitul pe salarii reținut de contribuabil pentru angajați, din taxa pe valoarea adăugată datorată sau din accizele datorate.

De asemenea, educația timpurie de calitate este din 30 iunie 2020, parte din Strategia Națională de Apărare a Țării pentru perioada 2020-2024, statul român recunoscând importanța fundamentală a educației timpurii de calitate în dezvoltarea societății.

Toţi cei interesați de mai multe detalii despre acest subiect pot să consulte site-ul de internet educatietimpurie.net, pentru a aprofunda conceptele de Dezvoltare a Copilăriei Timpurii și Educație Timpurie și a înțelege necesitatea de a oferi fiecărui copil un start bun în viață.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.
Nota
Sunt interzise injuriile, incitările la ură sau violență, cuvintele obscene și atacul la persoană. Publicația Graiul Sălajului nu răspunde pentru opiniile postate în rubrica de comentarii, responsabilitatea formulării acestora revenind integral autorului comentariului. Orice persoană care se consideră prejudiciată de conținutul unui comentariu, are posibilitatea de a solicita ștergerea comentariului respectiv, în baza unei cereri în acest sens, trimise pe adresa de e-mail a redacției, graiulsj@unisys.ro.