DN 1H între Crișeni și Răstoci, în reparații curente

2
831

      Traficul rutier pe DN 1H, între Crișeni și Răstoci, revine la normal începând de sâmbătă, 31 iulie, când vor fi finalizate lucrările de întreținere curentă. De aproximativ două săptămâni s-a circulat cu dificultate din cauza răzuirii pe porțiuni extinse a stratului de uzură, aceste lucrări fiind necesare urmare a gropilor și a denivelărilor apărute în carosabil.

       ”Pe DN 1H, sectorul de drum cuprins între localitățile Crișeni și Răstoci  se efectuează lucrări de întreținere curentă pe timp de vară – parte carosabilă –” Întreținere suprafețe degradate la îmbrăcăminți asfaltice – plombări gropi și reparații pe suprafețe întinse cu BA16 pentru adâncimea de 4 cm”, a transmis pentru Graiul Sălajului Ancuța Pop, purtător de cuvânt al Direcției Regionale Drumuri și Poduri (DRDP) Cluj.

Lucrările sunt executate de firma Drum Construct SRL, iar valoarea contractului de lucrări obținute prin licitație fiind de 154.650 de lei plus TVA.

”Autostrada lui Bode” se strică

    În anul 2011, an pre-electoral, deputatul Lucian Bode își asuma, în cadrul unei conferințe de presă organizată la sediul PD-L la acea vreme, împreună cu directorul Regionalei Cluj a CNADNR, demararea proiectului de reabilitare a DN 1H pe tronsonul Zalău-Răstoci. Spunea că pe acest tronson se va putea circula, la finalul lucrărilor, ca pe autostradă. Lucrările la acest tronson au fost adjudecate de Costel Căşuneanu, prin firma Pa&Co Holding, pentru suma de 142 de milioane de lei. Însă valoarea finală a lucrărilor a fost mai mare la final.

După ani de lucrări în chinuri pe ”autostrada” lui Bode, cu foarte multe probleme ivite din cauza faptului că proiectele s-au făcut “pe genunchi”, cu lucrări făcute de “Dorel” şi care nu au fost remediate fără implicarea Prefecturii Sălaj cu toți prefecții vremurilor şi ai unor parlamentari sălăjeni ai vremii, cu conducte de gaz fisurate și lipsa căilor de acces la proprietățile oamenilor, lucrările s-au finalizat în Sălaj în perioada 2014-2015. Totuși, recepția finală a lucrărilor s-a realizat abia în 2017, pentru că o perioadă lucrarea a fost în garanție. Și chiar în garanție fiind, în unele zone drumul național a luat-o la vale.

Exemple în acest sens stau mărturie și azi surpările drumului de la Letca și Răstoci. Firma executantă a făcut reparațiile de rigoare pe perioada garanției, dar drumul nu a avut o viață tocmai lungă, acum fiind necesare alte lucrări de reparații. Statul Român, prin CNADNR SA, a cerut decontarea lucrărilor din bani europeni și s-a obținut suma de peste 129 de milioane de lei, reprezentând 85 la sută din valoarea totală a proiectului.

Așa cum se arată pe site-ul CNADNR, ”Valoarea totală a Proiectului, potrivit cererii de finanţare elaborată de către CNADNR SA şi transmisă spre aprobare către AM POST este de 227.503.109,71 lei, din care valoarea totală eligibilă este de 151.987.184,63 lei. Contribuţia Comisiei Europene prin Fondul European de Dezvoltare Regională este de 129.189.106,93 lei (85% din valoarea totală eligibilă a proiectului), diferenţa de 98.314.002,78 lei fiind asigurată prin bugetul de stat. Obiectivele proiectului:reabilitarea a 53.19 km de drum; reabilitarea a unui număr de 12 poduri şi pasaje”, scrie și azi pe site-ul Companiei.

Cât despre avantajele implementării proiectului, CNAIR spune că acestea sunt: asigurarea unei legături rutiere modernizate în lungime totală de 53,19 km între localităţile Zalău şi Răstoci; creşterea capacităţii portante a sectorului de drum Zalău – Răstoci; reducerea costurilor de exploatare ale vehiculelor, cu aproximativ 13,8% pe perioada de operare 2015-2040; creşterea vitezelor medii de circulaţie cu 5 km/h; reducerea timpului de parcurs pe infrastructura rutieră între localităţile Zalău şi Răstoci cu 4,1 minute, pentru toate tipurile de autovehicule; reducerea numărului de accidente pe sectorul DN1H Zalău – Răstoci cu 10 %.

 Suntem în vara anului 2021, iar pe drumul național se investesc bani românești, deloc puțini, pentru reparații. Asta în condițiile în care ”autostrada” dintre Zalău și Răstoci ar fi trebuit să reziste măcar 10 ani, la câți bani s-au investit, cât au pătimit șoferii, dar și ținându-se cont de faptul că nici măcar nu este cel mai circulat drum din județul Sălaj…

2 COMENTARII

  1. În orice țară civilizată nu se lasă drumul frezat 2 săptămâni. Mergeți până în Ungaria, nu mai departe și vedeți cum se repara partea carosabilă. Suntem cu zeci de ani în urmă…..din păcate.

LĂSAȚI UN MESAJ

NOTA: sunt interzise injuriile, incitarile la ura ori violenta, cuvintele obscene si atacul la persoana.

Publicatia „Graiul Salajului” nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revenind integral autorului comentariului.

Orice persoana care se considera prejudiciata de continutul unui comentariu, are posibilitatea sa solicite stergerea comentariului respectiv, in baza unei cereri in acest sens, transmise pe adresa de email a redactiei, graiulsj@unisys.ro.

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.