noiembrie 29, 2022

De anul viitor, elevii de gimnaziu pot studia EduGaming, Istoralia și multe alte materii opționale noi

Curriculum la Decizia Școlii (CDȘ), valabil începând cu anul școlar 2023-2024, cuprinde 21 de programe și zeci de propuneri de materii opționale pentru învățământul gimnazial. Documentul a fost publicat de Ministerul Educației în Monitorul Oficial al României, la începutul sătpămânii.

În baza documentului, pentru completarea materiilor predate la clasă, școlile pot alege mai multe discipline opționale precum Educație pentru peisaj, EduGaming, Armonie corporală și socială, Istoralia, Desenul în viața cotidiană, Siguranță în situații de risc, Etică aplicată sau Migranți în lumea contemporană.

Aceste programe cuprinse în documentul Ministerului reprezintă „oferta educaţională propusă de şcoală, în concordanţă cu nevoile şi interesele de învăţare ale elevilor, cu specificul şcolii şi cu nevoile comunităţii locale”. În luna noiembrie, după consultări cu profesorii, conducerile școlilor trebuie să prezinte oferta materiilor opționale elevilor, părinților sau reprezentanților legali ai elevilor, pentru a-și exprima opțiunile.

Programe – discipline opționale pentru elevii de gimnaziu

Spre exemplu, elevii din clasa a V-a și a VI-a, pot studia o oră în fiecare săptămână Educație pentru peisaj, materie încadrată în aria curriculară Arte / Om și societate / Matematică și științe ale naturii. Competențele chei care se urmăresc prin această propunere sunt sensibilizare și exprimare culturală; spirit de inițiativă și antreprenoriat; sociale și civice; comunicare în limba maternă; competențe de bază în științe și tehnologii. În timpul acestor ore, activitățile vizează observarea/clasificarea unor tipuri de peisaj, jocuri de recunoaștere a unor peisaje, expediții cu clasa, realizarea unor hărți, completare fișe cu date de pe teren, discuții de grup, postere.

O altă materie opțională propusă pentru clasa a V-a este Armonie corporală și socială, înclusă în ariile curriculare Educație fizică și sport și Consiliere și orientare.

Inițiatorii spun că elevii vor învăța să aibă ”o relație sănătoasă cu mișcarea, ca izvor de cunoaștere, cu ei, cu ceilalți și cu lumea”, prin ”analizarea factorilor care influențează răspunsurile emoționale și a modului în care stările și trăirile influențează mișcarea și starea de bine personală, a celorlalți și a comunității / investigarea și adoptarea de strategii și practici de mișcare pentru îmbunătățirea sănătății și siguranței lor, a celorlalți și a comunității / evaluarea importanței mișcării asupra relațiilor și interacțiunilor, într-un context al diversității și incluziunii/ examinarea semnificației culturale și istorice a activităților fizice și a modului în care conectarea la mediu poate spori sănătatea și bunăstarea.

Tot pentru clasele a V-a și a VI-a, Ministerul propune EduGaming, tot o oră pe săptămână; materia se poate încadra în orice arie curriculară și vizează învățarea în colaborare, comunicarea și rezolvarea de probleme în grup – în contextul aplicării unor jocuri de masă sau a unor jocuri digitale.

Istoralia este istorie orală, ce se va studia în clasa a VI-a, prin care se propune dobândirea de competențe de comunicare în limba maternă, sensibilizare și exprimare culturală, competențe sociale și civice, a învăța să înveți, spirit de inițiativă și antreprenoriat, competența digitală, competențe de bază în științe și tehnologii. ”Elevii au ocazia să lucreze în proiecte de grup pentru a explora amintirile din familie, meșteșugurile locale, obiceiurile și experiențele interesante din mediul lor de viață și multiple alte aspecte care constituie valori ale comunității locale. Rezultatul proiectelor de grup se prezintă sub forma unor articole care sistematizează experiența de documentare/ învățare; acestea vor fi publicate în cadrul unei reviste sau al unui blog etc”, spun inițiatorii.

Alte exemple de materii opționale sunt Text, deschide-te!, clasa a VII-a; Etică aplicată, clasa a VII-a/a VIII-a; În jurul mesei. Stiluri de viață și cultura alimentației, clasa a VII-a; Migranți în lumea contemporană, clasa a VII-a; Educație pentru dezvoltare durabilă, clasa a VIII-a; Cultură digitală, clasa a VII-a/a VIII-a; Științele și patrimoniul, clasa a VIII-a; Lumea cotidiană într-un an, clasa a VIII-a.

Lasă un răspuns

NOTA: sunt interzise injuriile, incitările la ură ori violență, cuvintele obscene și atacul la persoană. Publicația „Graiul Sălajului” nu răspunde pentru opiniile postate în rubrica de comentarii, responsabilitatea formulării acestora revenind integral autorului comentariului. Orice persoană care se consideră prejudiciată de conținutul unui comentariu, are posibilitatea să solicite ștergerea comentariului respectiv, în baza unei cereri în acest sens, transmise pe adresa de email a redacției: graiulsj@unisys.ro

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *