Performanta cadrelor didactice va fi insa apreciata in functie de sase criterii, ce tin cont, in mare parte, de prestatia acestora la clasa, si mai putin de eficienta lor, masurata prin progresul scolar al elevilor
Ceea ce era, pana nu demult, o simpla amenintare a devenit, de saptamana aceasta, realitate, Ministerul Educatiei emitand un ordin prin care cadrele didactice din invata-mantul preuniversitar vor fi salarizate in functie de performanta. Cat de performant este fiecare cadru didactic in parte va fi stabilit cu ajutorul unei fise de evaluare, unica pentru toate nivelurile si formele de invatamant. Fisa cuprinde sase criterii de performanta, cel mai mult contand in economia evaluarii realizarea de catre dascal a curriculumului (a materiei), pentru care se acorda nu mai putin de 30 de puncte (din totalul de 100). Evaluarea rezultatelor invatarii este al doilea criteriu ca pondere a punctelor in punctajul total, acordandu-se aici un maxim de 20 de puncte. Cate 15 puncte se acorda pentru proiectarea eficienta a curriculumului si pentru dezvoltarea profesionala, activitatea metodica si stiintifica, iar 10 puncte pentru activitati extrascolare si pentru contributia la activitatea generala a unitatii de invatamant.
Evaluarea cadrului didactic se face anual, dupa incheierea anului scolar, si se realizeaza prin completarea fisei de evaluare de catre cadrul didactic respectiv, de catre seful direct (sef de catedra, director adjunct etc) si de catre conducatorul unitatii. Eventualele diferente intre cele trei aprecieri vor fi mediate in cadrul unui interviu in fata consiliului de administratie al scolii.
Ca neajunsuri ale noului act legislativ, inspectorul general adjunct a admis ca ar fi fost necesar sa se acorde mai multa putere de decizie beneficiarilor – elevi si parinti. Acestia pot influenta acordarea a maximum cinci puncte din totalul celor 100, in conditiile in care reprezentantii unor organizatii nonguvernamentale din Educatie sustin ca aprecierile acestora ar trebui sa conteze in proportie de 50 de procente. Celelalte 50 de procente ar trebui sa reprezinte, conform acelorasi surse, de progresul scolar produs, adica de diferenta dintre o evaluare finala a elevilor, facuta la sfarsitul anului, si evaluarea initiala, de la inceputul anului scolar. In forma actuala a fisei, progresul scolar nu conteaza nici macar un punct.
Calificativul general „foarte bine” se acorda daca este obtinut calificativul „foarte bine” la cel putin patru criterii (din care, obligatoriu, criteriul cu respectarea curriculumului) si calificativul „bine” la celelalte criterii. Pentru calificativul general „bine”, un dascal trebuie sa obtina „bine” la cel putin patru criterii si satisfacator la celelalte. Pentru „satisfacator” – la general – trebuie minimum satisfacator la toate criteriile, iar calificativul general „nesatisfacator” se acorda daca este obtinut calificativul „nesatisfacator” la cel putin un criteriu.