decembrie 1, 2022

Daca poti sa astepti 3 ore la Unitatea de Primiri Urgente, mai e o urgenta?

Anul acesta Ministrul Sanatatii a stabilit un protocol national de triaj al pacientilor din structurile de primire urgenta, la care trebuie sa se spuna si Unitatea de Primiri Urgente din cadrul Spitalului Judetean Salaj. Cum recent cineva din Zalau se plangea de durata de asteptare la aceasta unitate, am considerat oportun sa prezentam anumite aspecte prevazute in acest protocol. Ca in toate unitatile de primiri de urgenta care se respecta exista un triaj, adica o modalitate de a prioritiza accesul pacientilor la investigatii, diagnostic sau tratament. Conform protocolului triajul este efectuat de asistentul medical cu pregatire specifica, cu experienta si abilitati corespunzatoare, cu alte cuvinte nu este pacientul cel care decide daca problema lui este mai mare decat problema celorlalti pacienti. Dupa ce a fost stabilit nivelul de prioritate, pacientul este preluat in zona de tratament care i-a fost alocata de catre asistentul de triaj. Nivelul de prioritate este stabilit pe baza a patru intrebari-cheie: a) pacientul are risc vital? b) este periculos sa astepte? a) cate resurse sunt necesare? d) Sunt afectate functiile vitale?

rn

Protocolul prevede patru niveluri de triaj:

rn

Nivel I – Resuscitare (cod rosu): Timpul maxim de preluare in zona de tratament: 0 minute

rn

– Nivel II – Critic (cod galben) – Pacientul care prezinta o situatie cu risc major sau status mental alterat (modificare acuta) sau orice durere intensa sau disconfort major: timpul maxim de preluare in zona de tratament: 15 minute

rn

– Nivel III – Urgent (cod verde) – Pacientul cu functii vitale stabile, dar care necesita 2 sau mai multe dintre resursele definite in Protocol; copilul cu varsta intre 3-36 luni si febra peste 38°C, dar cu stare generala buna; sugarul agitat, cu plans neconsolabil, fara simptomatologie asociata : timpul maxim de preluare in zona de tratament: 60 de minute

rn

– Nivel IV – Non-urgent (cod albastru) – pacientul care prezinta functii vitale stabile si necesita o singura resursa dintre cele definite la nivelul III: timpul maxim de preluare in zona de tratament: 120 de minute

rn

– Nivel V – Consult (cod alb) – pacientul care nu necesita asistenta medicala de urgenta si niciuna dintre resursele la nivelul III ; persoane care se prezinta pentru vaccinare, caz social fara acuze clinice, probleme clinico-administrative (certificate medicale, retete etc.) : timpul maxim de preluare in zona de tratament: 240 de minute

rn

Protocolul mai prevede ca in situatii deosebite, precum imposibilita de a fi incadrat intr-un nivel de triaj, asistenul de triaj poate solicita sprijinul medicului responsabil de tura.

rn

Daca in ce priveste abuzul in apelarea numarului de urgenta 112 legislatorul a gasit de cuviinta inasprirea sanctiunilor, tot asa ar trebui sa se procedeze in cazul celor care solicita transportul si tratamentul de urgenta, daca ulterior s-a stabilit ca nu a fost cazul, nici de transport de urgenta si nici de a solicita un tratament de urgenta. Pentru ca daca poti sa astepti 3 h la urgenta, unii chiar sase ore, inseamna ca nu mai era o urgenta si ca puteau sa se adreseze medicului de familie.

Lasă un răspuns

NOTA: sunt interzise injuriile, incitările la ură ori violență, cuvintele obscene și atacul la persoană. Publicația „Graiul Sălajului” nu răspunde pentru opiniile postate în rubrica de comentarii, responsabilitatea formulării acestora revenind integral autorului comentariului. Orice persoană care se consideră prejudiciată de conținutul unui comentariu, are posibilitatea să solicite ștergerea comentariului respectiv, în baza unei cereri în acest sens, transmise pe adresa de email a redacției: graiulsj@unisys.ro

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *