Consiliul Concurenței vrea să scurteze durata contractelor de reabilitare a drumurilor

0
314

Consiliul Concurenței recomandă ca durata contractelor pentru executarea lucrărilor de modernizare, reparații și întreținere drumuri și străzi să fie limitată la maxim cinci ani și doar în cazuri excepționale să poată fi prelungită, ceea ce ar permite și altor jucători să intre pe această piață.
Autoritatea de concurență face această recomandare în urma finalizării unei analize sectoriale pe piața lucrărilor de modernizare, întreținere și reparații de drumuri și străzi din municipiile reședință de județ din România.

Contracte cu durată de 12 ani în municipiul Zalău


În cadrul analizei, Consiliul Concurenței a identificat contracte a căror durată este foarte mare: 10 ani (municipiul Târgu Jiu), 12 ani (municipiul Zalău), 20 ani (municipiul Piatra-Neamț), 30 ani (municipiul Constanța) sau chiar cu perioadă nespecificată (municipiul Iași).
Totodată, autoritatea de concurență a constatat că la nivelul Unităților Administrativ Teritoriale (UAT) nu există o uniformitate în aplicarea cadrului legal în privința modalității de atribuire a lucrărilor de modernizare, reparații și întreținere drumuri și străzi.
În ceea ce privește lucrările de reparații și întreținere a drumurilor și străzilor de pe raza municipiilor reședință de județ, se observă faptul că o mare parte dintre acestea sunt executate de operatori interni, respectiv 14 (cu capital al unităților administrativ-teritoriale) sau de UAT-uri prin servicii publice specializate organizate în subordinea consiliilor locale,
respectiv 8.

„Din analiza datelor, se poate observa faptul că, în cazul celor 8 municipii reședință de județ care execută lucrările de reparații și întreținere drumuri și străzi în regie proprie, prin intermediul serviciilor publice cu personalitate juridică, aflate în subordinea Consiliului Local, durata gestiunii directe nu este specificată. Totodată, s-a putut observa faptul că durata atribuirii contractelor de delegare variază foarte mult de la un municipiu la altul, respectiv: 5 ani, în cazul municipiului Bacău și Alexandria; 8 ani, în cazul municipiului Giurgiu; 10 ani, în cazul municipiului Târgu-Jiu; 12 ani, în cazul municipiului Zalău; 20 ani, în cazul municipiului Piatra-Neamț200; 30 ani, în cazul municipiului Constanța; pperioadă nedeterminată, în cazul municipiului Iași. Toate aceste contracte sunt executate de către operatori cu capital integral de stat (operatori interni)”, scrie în Raportul Consiliului Concurenței.


Comparativ, pentru lucrările de modernizare/reabilitare a drumurilor și străzilor, care sunt executate în cea mai mare parte de către operatori cu capital privat/mixt, atribuirea contractelor se realizează de cele mai multe ori prin proceduri de achiziție publică.
Și la nivelul Uniunii Europene, modul de atribuire a contractelor pentru lucrările de modernizare, reparații și întreținere drumuri și străzi diferă în funcție de legislația specifică din fiecare stat. De exemplu, în țări precum Suedia sau Belgia, atribuirea contractelor de lucrări se face prin licitații publice, în timp ce Germania, Austria și Norvegia permit și varianta ca lucrările să fie executate de către operatori interni ai municipalităților.
În același timp, analiza a mai relevat faptul că o mare parte a operatorilor care execută lucrări de modernizare, reparații și întreținere drumuri și străzi dețin capacități proprii de producție a materialelor necesare realizării lucrărilor (ex.: agregate minerale, mixturi asfaltice, betoane de ciment).
Deși operatorii specializați se pot deplasa oriunde în țară, pentru a executa lucrări de modernizare, reparații și întreținere drumuri și străzi, analiza a arătat că aceștia preferă contracte în localitățile- regiunile de reședință unde au, de cele mai multe ori, surse proprii de materii prime, utilaje, unde cunosc particularitățile legate de forța de muncă.

În regiunea Nord-Vest sunt cele mai mari contracte pentru reabilitări de drumuri


Din analiza datelor, rezultă faptul că valoarea totală a contractelor adjudecate pe piața lucrărilor de modernizare, întreținere și reparații drumuri și străzi din municipiile reședință de județ din România, din 2016 și până în prima parte a anului 2019, a fost de 2,27 miliarde lei, remarcându-se regiunea Nord-Vest cu o valoarea totală a contractelor de 549,18 milioane lei, reprezentând 24,18% din valoarea totală a contractelor adjudecate la nivel national. La polul opus se află Regiunea Sud, cu o valoarea totală a contractelor adjudecate de 116,3 milioane lei (5,12%).
Municipiile cu cea mai mare valoare a contractelor de lucrări de reparații și întreținere străzi la nivelul municipiilor reședință de județ, la adjudecare, sunt: Târgu Mureș (168,9 milioane lei), Arad (132,2 milioane lei), Cluj-Napoca (131,7 milioane lei), urmate de Craiova (110,2 milioane lei), Satu Mare (110,1 milioane lei) și București (107,5 milioane lei).
În ceea ce privește lucrările de modernizare/reabilitare străzi și drumuri municipale, cele mai mari valori ale contractelor, la adjudecare, s-au înregistrat în municipiul Galați (178,4 milioane lei), urmat de municipiile Sibiu (103,5 milioane lei) și Oradea (85,4 milioane lei).
Varianta preliminară a raportului privind piața lucrărilor de modernizare, întreținere și reparații de drumuri și străzi din municipiile reședință de județ din România a fost pusă în dezbatere publicăpe site-ul Consiliului Concurenței.

Observațiile pot fi transmise până pe 22 noiembrie 2021, prin e-mail, la adresa dir.teritoriu@consiliulconcurentei.ro.

Observațiile vor fi trimise și în forma neconfidențială, având în vedere că acestea vor fi publicate odată cu raportul final.

Drum Construct SRL Pericei, Drum Inserv SRL Zalău și Citadin Zalău SRL, firmele cu cele mai multe lucrări în municipiu

În lista celor mai importanți operatori, din punctul de vedere al veniturilor realizate/frecvența atribuirii contractelor din regiunea NV, care execută lucrările de modernizare/reabilitare, reparații și întreținere drumuri și străzi pe raza municipiilor reședință de județ – regiunea Nord-Vest apar, din Sălaj, firmele Drum Construct SRL Pericei, Drum Inserv SRL Zalău și Citadin Zalău SRL.

Potrivit datelor din Raportul prezentat de Consiliul Concurenței, Drum Construct SRL Pericei a avut, în 2016, un profit net de 874.748 lei, în 2017 profitul net a fost de 671.998 lei, în timp ce în 2018 compania apare cu o pierdere netă de 9.458.106 lei. Numărul salariaților este de 183, potrivit documentului.

Drum Inserv SRL Zalău apare cu un profit net de 4.810.439 lei în 2016, un profit net de 221.920 lei în 2017 și 85.994 lei în 2018, când figura cu 41 de angajați.

Citadin Zalău SRL apare cu un profit net de 130.484 lei în 2016, 179.737 lei în 2017 și 193.208 lei profit net în 2018, când avea 279 de salariați.

LĂSAȚI UN MESAJ

NOTA: sunt interzise injuriile, incitarile la ura ori violenta, cuvintele obscene si atacul la persoana.

Publicatia „Graiul Salajului” nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revenind integral autorului comentariului.

Orice persoana care se considera prejudiciata de continutul unui comentariu, are posibilitatea sa solicite stergerea comentariului respectiv, in baza unei cereri in acest sens, transmise pe adresa de email a redactiei, graiulsj@unisys.ro.

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.