Chinezii vor să construiască centura Zalăului cu forţă de muncă locală şi utilaje închiriate

19
5361

Asociarea româno-chineză (China Good Prod SRL – Synohidro Corporation Limited) care va construi tronsonul II al centurii municipiului Zalău va asigura din China doar partea de management şi utilajele specializate, forţa de muncă necesară lucrărilor urmând a fi angajată de pe plan local, de unde vor fi închiriate şi o parte din utilaje.

Reprezentaţii companiei chineze au ţinut că combată, la finalul săptămânii trecute, în cadrul conferinţei de presă prilejuite de semnarea contractului de proiecte şi execuţie, informaţiile apărute în mass media privind capacitatea firmei de realiza lucrările prevăzute în contract. Aceştia au precizat că Synohidro are în acest moment, în România, cinci angajaţi, toţi ingineri, dar că la nivel mondial au 200.000 de angajaţi. 

„Ţinând cont de faptul că firma noastră este o firmă cu experienţă în toată lumea, noi vom aduce doar personalul de management chinez, cei ce vor coordona cu experienţa lor. Restul, toţi inginerii de şantier, toţi muncitorii vor fi locali şi vom avea resurse locale deoarece angajaţii muncitori chinezi pentru noi ar fi un cost foarte mare. Noi avem utilaje în Serbia, Polonia, Macedonia. Vom avea în România tot ce este utilaj special. Camioane şi alte utilaje le vom subcontracta. (…) Pentru partea de lucrări de artă vom aduce echipamentele noastre, pentru că sunt echipamente speciale care nu pot fi închiriate”, a subliniat unul din inginerii români angajaţi de compania Synohidro.

În acelaşi context, ministrul Transporturilor, Lucian Bode, a declarat că dacă vor exista întârzieri în derularea contractului se vor aplica penalităţi, iar dacă se ajunge la rezilierea contractului, cele două firme din asociere nu vor mai putea lucra în România.

„Noi avem un contract – şase luni de zile. În şase luni de zile proiectarea trebuie să fie gata, după care trebuie să înceapă execuţia. Dacă nu începe nici proiectarea la timp şi nici execuţia la timp, avem toate pârghiile în mâna beneficiarului de a aplica penalităţi. Dacă nici atunci nu se întâmplă acest lucru, sigur vom ajunge la variata rezilierii. Dar vă spun aici, că dacă ajungem la variata rezilierii, în următorii ani aceste două companii nu vor mai lucra pe niciun tronson de infrastructură din România, pentru că vor primi <certificat negativ>. Nu ne dorim să ajungem aici. Atâta timp cât sunt împlinite toate condiţiile legale în a semna acest contract, eu cred că nicio companie, oricât ar fi ea de criticată, pe drept sau pe nedrept – nu e treaba mea să spun acest lucru, nu-şi doreşte să facă exerciţii nici măcar de imagine. Poate de imagine negativă”, a subliniat Bode.

Mariana Ioniţă, directorul Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), a precizat la rândul ei că în conformitate cu legislaţia europeană, nu se pot pune condiţii privind numărul din angajaţi din România la licitaţii organizate la noi în ţară, dar că reprezentanţii CNAIR au analizat oferta la nivel de detaliu şi au fost mai multe solicitări de clarificări.

„Vom fi foarte atenţi, din prima zi, cum se va lucra la acest obiectiv, în aşa fel încât să nu ajungem cu lucrările aflate în derulare mult întârziate”, a declarat Ioniţă.

Contractul vizând proiectarea şi execuţia celor 5,5 kilometri necesari finalizării variantei ocolitoare a Zalăului a fost semnat, la finalul săptămânii trecute, la Zalău, de către reprezentanţii câştigătoarei licitaţiei, respectiv asocierea Synohidro Corporation Limited din China şi Good Prod SRL, din România, pe de o parte şi Mariana Ioniţă, directorul Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), de cealaltă parte, în prezenţa ministrului Transporturilor, Lucian  Bode.

Traseul centurii Zalăului are o lungime de 5,535 kilometri şi este unui sinuos, cu cinci viaducte, două poduri şi 15 podeţe. Drumul va avea o lăţime de 10 metri, cu şapte metri partea de carosabil şi trei benzi de circulaţie în zonele cu pantă accentuată.

Valoare contractului de proiectare şi execuţie este de 185.538.106,56 de lei fără TVA, durata fiind de 114 de luni, din care şase luni perioada de proiectare, 24 luni perioada de execuţie a lucrărilor şi o perioadă de garanţie a lucrărilor de 84 de luni. Hotărârea urmează a fi aprobată de către Guvern, în perioada imediat următoare.

Ministrul Transporturilor a anunţat cu acest prilej că a semnat recent Hotărârea de Guvern pentru exproprierea terenurilor în vederea realizării variantei de ocolire a Zalăului, fiind vorba de 272.324 metri pătraţi de teren, cu o valoare totală de 860.000 lei. 

19 COMENTARII

  1. https://romania.europalibera.org/a/o-firma-chinez%C4%83-cu-0-angajati-condusa-de-partidul-comunist-castiga-licitatii-de-drumuri–romania/30748802.html

    Una dintre companiile gestionate direct de Partidul Comunist Chinez, acuzată de corupție și de lucrări neconforme în mai multe țări, pătrunde în România

    Parteneriatul dintre o firmă românească, ieșită recent din insolvență, și o controversată companie de stat chineză, prima, cu trei angajați, a doua, cu niciunul, a fost anunțat de ministrul Transporturilor, Lucian Bode, constructor al șoselei de centură a orașului Zalău.

  2. Oblicul -de ce nu ati facut voi PSD-ul centura din 2016 pana in 2019 ?Doar era o prioritate pe fluturasele voastre mincinoase din campania de la localele din 2016?Si multe alte mari proiecte care nu au fost concretizate.

  3. PSD ,PNL,…..etc au evident aceeasi culpa in administrarea de fonduri si conversia lor in lucrari publice .Aici nu este o punere in antiteza a unor partide ci este subliniata incapacitatea administrativa combinata cu mitul ca orice societate cu raspundere limitata care suna pretentios lingvistic este mai buna decat companiile autohtone care istoric vorbind au construit un sistem industrial cu infrastructura adiacenta dar care acum decapitalizate prin sisteme indoielnice de licitatii si metamorfozarea lor in figuranti palizi in asa zisa economie de piata ,au ajuns sa fie ca filmele de pe vremuri facute in coproductii adica actorii lor si caii nostri .

  4. Sa calculam cu aproximatie :114 luni ,deci cu aproximatie 9-10 ani fara intarzieri si cu un ritm fantastic de lucru de 1,6 metri liniari pe zi sau aproximativ 16 mp de drum asfaltat .In Imperiul Roman acum peste 2000 de ani ,fara utilaje ,Via Appia ce avea 540 de km deci de aproape 100 de ori lungimea centurii (e drept ca la o latime de 4,1 m pentru ca circulau cu carute si )cu celebra regula de trei simpla rezulta ca in antichitate ar fi avut nevoie de 1000 de ani pentru a construi aceasta retea (,Via Appia )de drumuri folosita si azi ca fundament pentru asfaltarile contemporane .Deci daca atunci romanii si-ar fi propus sa termine reteaua de „autostrazi ” ale vremii cand vor exista ca mostenire culturala in istorie ceva scapa logicii unui contribuabil constient ca sacrificiile lui financiare au si sens .Pe scurt :cum sa trebuiasca atatia ani la 5 km de drum care conform obiceiului se va opri oricum la studiile de fezabilitate ?!

  5. Pesedeul asa o inceput si la Bacau, o adus masinile sa vada poolimea si apoi au plecat toti acasa.
    Acum ca se incepe ceva, hai sa le dam in gura la chinezi si sa isi aduca chinezii lor aici, cat mai multi, ca sa aiba ei de lucru, nu noi localnicii.

    • Fortule, lasa lozincile ca te tampesc. Pentru ca n-ai bani sa mergi pana in Bacau, ia da o cautare recenta pe youtube despre centura Bacaului. Fa-o in scarba, asa cum iti place tie sa fii. Ei, n-ai curaj, este? Ca idee, anul viitor va fi gata centura Bacaului. Iar ca alta idee, nu mai manca rahat!

  6. Este incredibil, cum un asemenea drum, a ajuns sa fie construit sub management strain, in conditiile in care Romania a construit unul dintre cele mai complexe drumuri din Europa – Transfagarasanul !!!???

    • Synohidro Corporation Limited…..istoric de bune practici
      O scurtă investigație asupra contractelor Sinohydro indică obținerea de contracte în Africa (unde este pivot al expansiunii politicii Partidului Comunist Chinez -PCC), America Centrală și Asia. În Europa, a câștigat contracte în Serbia, țara care este unul dintre aliații de încredere ai PCC, dar unul dintre cele mai importante, cum ar fi o autostradă care leagă Serbia de Ungaria, nu a fost finalizat.

      În Macedonia, derularea unui contract între Sinohydro și guvernul local a dus la căderea Guvernului și acuzarea de acte grave de corupție a premierului Nikola Gruevsky (în 2015). Este vorba despre două autostrăzi, pentru care s-au stabilit în 2012 contractele și care nu sunt gata nici astăzi, la care statul chinez s-a angajat că va contribui, printr-o bancă de stat (Eximbank), cu peste jumătate din costuri, asta însemnând aproape 700 milioane de euro. Condiția acordării împrumutului de stat chinez a fost permisiunea acordată Sinohydro de a-și alege subcontractorii. Prin negocieri directe între compania de stat chineză și premierul de la Skoplie s-a ajuns la trei acte adiționale la contract și supraevaluarea manufacturii chinezești cu 300% față de concurența europeană.
      Deci oricum va dura mult peste durata declarata a contractului ,iar o garantie de 7 ani ascunde tocmai posibilitatea de prelungire a duratei lucrarilor invocand costuri suplimentare si reparatii din diferite motive….Iar daca drumul se va deteriora in aceeasi perioada de timp la pretul de 6.969.000 Eur /km,mai mult decat dublul altor lucrari similare:

      https://www.opiniatimisoarei.ro/va-costa-aproape-3-milioane-de-euro-pe-km-a-fost-semnat-contractul-pentru-supervizarea-lucrarii-de-constructie-la-centura-de-sud-timisoara-harta-traseului-final/16/01/2020
      ar fi jalnic din toate punctele de vedere…..

  7. Ce teapa își vor lua unii care se încred în astfel de firme vai vai, sper că mulți transportatori nu au uitat de Bechtel, cred că e vie amintirea, cum iau momit cu motorină și după aia ciuciu

    • Investigatiile jurnalistice de amploare costa! Niciun jurnalist nu va face asta avand un salariu de femeie de serviciu, asa cum patronii de trusturi ofera. Niciodata!

  8. Dupa alegeri pauza 4 ani. Ionita Crecan stie de ce . Nu are nici un angajat . Doamne fereste . Va fi la fel ca la autostrada Barcau – Bors unde Crecan a dat tunul, apoi a reziliat contractul. La ce sa te astepti …bun ?

  9. stai sa vezi numai cum ii ingroapa pe ai nostri transportatori ca si bechtel , le da motorina si dupa aia ciuciu , car crecan nici motorina nu cred ca are

  10. Din pacate putini au mai ramas din cei care au costruit TRANSFAGARASANUL si in ziua de azi unde mai gasesti persoane dispuse sa faca munca patriotica si militari care sa munceasca moca

  11. Dorule,caietul de sarcini a fost facut in 2018 asa ca intreaba-l pe Dragnea.Dar nu fost in stare sa duca la sfarsit sa gasesca si finantare.Finatarea au gasit-o cum zici tu,, PNL-istii” .De ce au castigat chinezii?Pai daca numai ei s-au inscris la licitatie.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.
Nota
Sunt interzise injuriile, incitările la ură sau violență, cuvintele obscene și atacul la persoană. Publicația Graiul Sălajului nu răspunde pentru opiniile postate în rubrica de comentarii, responsabilitatea formulării acestora revenind integral autorului comentariului. Orice persoană care se consideră prejudiciată de conținutul unui comentariu, are posibilitatea de a solicita ștergerea comentariului respectiv, în baza unei cereri în acest sens, trimise pe adresa de e-mail a redacției, graiulsj@unisys.ro.