Se extinde in toata tara si cuprinde si Salajul protestul initiat de omul de afaceri Stefan Mandachi, care a construit singur primul metru de autostrada din Moldova ca simbol al nemultumirii faa de faptul ca guvernul ignora nevoile antreprenorilor. Odata construit primul metru de autostrada in Moldova, Mandachi a lansat tuturor oamenilor de afaceri din tara sa se alature acestui protest si sa-si intrerupa ativitatea timp de 15 minute in 15 martie.
rn
Asociatia Clubul Oamenilor de afaceri "Silvania" Salaj a anuntat ca se alatura protestului din 15 martie.
"Dupa aproape 30 de ani de la evenimentele din decembrie 1989, Salajul nu are niciun metru de autostrada. Desi la conducerea tarii au fost guverne din tot arcul politic, unele partide pe o perioada mai îndelungata, altele mai putin îndelungata, Salajul a fost apreciat ca un judet neimportant pentru acestia. Altfel, nu ne putem explica cum Salajul este mereu ocolit de marile proiecte guvernamentale de infrastructura rutiera. Autostrada Transilvania a devenit o himera pentru salajeni, alocatiile financiare pentru traseul acesteia pe teritoriul Salajului fiind inexistente.
Din aceste motive si din dorinta de a semnaliza necesitatea unei autostrazi si pe teritoriul judetului Salaj, asociatia noastra, care este cea mai reprezentativa asociatie patronala din judet, ca numar de membri si ca cifra de afaceri a membrilor ei, se alatura protestului din 15 martie, ora 15", este comunicatul Asociatiei Clubul Oamenilor de afaceri din Salaj.
rn
Transportatorii fac si ei campanie protestulu
rn
Si transportatorii sustin oprirea activitatii pe 15 martie. Intr-un interviu acordat RFI, presedintele Federatiei Operatorilor Români de Transport (FORT), Augustin Hagiu, afirma ca sustine demersul si, personal, va opri activitatea pentru 15 minute, pe 15 martie, la ora 15.00, asa cum propune protestul.
Liderul transportatorilor mai spune ca mai multi membri ai federatiei au preluat si au distribuit mesajul antreprenorului din Moldova, care a devenbit viral pe internet.
"Incepând de luni, 4 martie, am devenit parte a proiectului, fara sa îl cunosc pe initiator. Am preluat acest clip prin colegii nostri de la Asociatia Transportatorilor de Marfuri din Bucovina, care îl cunosc personal pe Stefan Mandachi. Acest clip ruleaza deja pe pagina noastra de Facebook, îl vom rula în reteaua noastra interna si va fi si pe pagina de internet a FORT", a declarat presedintele FORT, Augustin Hagiu.
rn
Un metru de autostrada in sapte ore
rn
Stefan Mandachi este un om de afaceri din Suceava care a reusit ceea ce toate guvernele care s-au perindat prin România nu au reusit; a construit un metru de autostrada în Moldova, regiunea total ignorata din acest punct de vedere.
Concret, suparat ca în Moldova nu exista deloc autostrada, omul de afaceri a luat initiativa si a construit simbolic primul metru de autostrada din Suceava. Astfel, într-o singura zi, prin mobilizarea unei echipe de doar 17 oameni s-a construit primul metru de autostrada, care va fi inaugurat în data de 15 martie, de la ora 15.00.
Pe 15 martie, la ora inaugurarii, în semn de protest fata de lipsa autostrazilor din Moldova, Stefan Mandachi va suspenda timp de 15 minute activitatea în toate afacerile pe care le administreaza. Acestea includ o retea de 40 de restaurante, un hotel, centru de conferinte, sala de fitness, cafenea si un centru SPA. În plus, se va autosuspenda din profesia de avocat pentru un an de zile, în semn de protest pentru toti avocatii care nu pot sa-si reprezinte clientii din tara, deoarece nu au pe unde sa circule.
Stefan Mandachi îi provoaca pe toti oamenii de afaceri sa faca si ei acelasi lucru, dorindu-si ca apelul sau sa se propage în rândul românilor prin intermediul unui mecanism simplu. Fiecare sustinator al demersului este încurajat sa provoace alte trei persoane care sa se alature manifestului, de la companii mari, la oameni de afaceri sau angajati. Stefan Mandachi i-a provocat pe oamenii de afaceri Gigi Becali, Ion Tiriac si Viorel Catarama.
"Este un gest cât se poate de serios, cu moartea de pe sosele nu se glumeste. Am printat milioane de afise în care mi-am strigat disperarea cu privire la potecile noastre din Moldova. Am creat putina vâlva la început, apoi lucrurile s-au domolit si românii îsi reintra încet dar sigur în zona molcoma de confort. Practic, am demonstrat ca în sapte ore se face un metru de autostrada. Daca exista vointa si bani, chiar si un singur om poate face o autostrada fara nicio problema. România are bani. Chiar si pentru doua autostrazi, dar ni se spune sa stam linistiti ca, pâna în 2027, o sa avem autostrada. Mi se pare absurd sa mai treaca înca o generatie, iar noi sa continuam sa pierdem ani din viata la volan. Nu vreau ca demersul meu sa fie catalogat drept un semnal de alarma, pentru ca semnalul a fost dat deja de mortii nevinovati pe sosele. Prin acest manifest ma expun total si îmi asum consecintele." a declarat Stefan Mandachi, în cadrul unei conferinte de presa.
rn
Cat costa metrul de autostrada;
doar 4.500 de euro la Mandachi
si de patru ori mai mult la stat
rn
Pentru metrul de autostrada realizat de Mandachi în sapte ore, cu o echipa de 17 muncitori, au fost folosite un excavator pe roti, un excavator cu senile, un buldozer tasator, doua camioane cu remorca, un camion cu betoniera, doua microbuze, o vola, sase lopeti, doua dreptare, doua drujbe, patru ciocane, patru metri cubi de beton, 36 de metri patrati de plasa de fier, un kilogram de cuie, trei kilograme de vopsea, 36 metri cubi de balastru, opt metri liniari de teava rectangulara de fier de10 cm pentru parapetii de protectie sosea si 12 metri liniari de teava rectangulara de fier de 10 cm grosime pentru sustinerea afisajelor si indicatoarelor rutiere. Valoarea investitiei este de aproximativ 4.500 de euro.
Dar cât costa aceeasi autostrada la stat? Informatia apare în studiul de fundamentare a autostrazii Tg. Neamt – Iasi, realizat de catre Comisia Nationala de Strategie si Prognoza (CNSP) si prezentat de aceasta în vederea realizarii prin Parteneriat Public Privat (PPP). Documentul indica un cost de 1,2 miliarde euro, inclusiv TVA, pentru o lungime de 61 km. Se adauga 7 km reprezentând bretelele nodurilor DN28 si Km 61+000, bretele ce vor fi deasemenea la profil de autostrada. Lungimea totala a traseului construit la profil de autostrada va fi de 68 km. În medie, daca s-ar face din bani publici, un metru de autostrada ar costa cam 17.647 euro, deci de aproximativ patru ori mai mult.
Realizarea în PPP scumpeste si mai mult autostrada, urmând sa fie adaugate costurile de finantare, profiturile constructorilor, etc. Costul de 4,5 milioane euro pe kilometru coincide cu cel prevazut în standarde de cost realizate acum opt ani de catre Ministerul Transporturilor. Potrivit acestora, un kilometru de autostrada în câmpie se poate realiza cu 3,8 milioane euro, 5 milioane în zona de deal si 6,1 milioane la munte.