Ce mâncăm în post?

0
215

A început Postul Crăciunului, postul bucuriei…mai mult decât o ocazie perfectă pentru a alege mâncăruri ușoare, mai sănătoase. Postul acționează asupra asupra sufletului dar și a trupului, ca o curățare generală. Este recomandat să fie ținut de persoanele sănătoase, deoarece este un mod ideal de prevenire a bolilor. Este un mod de a ne consolida sistemul imunitar, de a întârzia îmbătrânirea și chiar de a pierde în greutate. Postul include mâncăruri făcute din legume și fructe, pe cât posibil crude. Nutriționiștii afirmă și ei că postul detoxifiază organismul, duce la scăderea colesterolului, a tensiunii arteriale, la creșterea concentrării și a nivelului de energie și la ușurarea digestiei. Secretul constă în echilibru și diversitate.

Fructele și legumele proaspete (fierte sau coapte la cuptor ) sunt prietenul cel mai bun în post: primele au numeroase vitamine, iar cele din urmă au un conținut bogat de oligoelemente. Alegem cartofii și afinele (pentru conținutul de iod), legumele verzi (pentru fier), ciupercile (au proteine vegetale care le înlocuiesc cu succes pe cele animale), sfecla roșie (pentru conținutul de minerale) pentru mâncăruri de post ușoare și sățioase.

Oleaginoasele sunt surse excelente de proteine, fibre,vitamine (A,E,B), minerale (fier,zinc,magneziu,calciu,fosfor) și grăsimi esențiale (Omega 3 și Omega 6). Trebuie selectate întotdeauna variantele sănătoase și naturale, fără adaos de zahăr, sare și ulei (migdale, fistic, alune de pădure, nuci).

Quinoa este un aliment cu un conținut bogat în fier, carbohidrați, calciu, vitamine B, magneziu și aminoacizi esențiali. Seamănă cu orezul din punct de vedere al metodei de preparare, în plus are un indice glicemic scăzut.

Fructele uscate conțin carbohidrați și sunt o sursă bogată de fibre. Printre cele mai potrivite sunt fructele de goji, smochinele, caisele, prunele, curmalele, stafidele, merișoarele sau piersicile.

Semințele de in, cânepă, chia, susan, dovleac sau floarea soarelui îți pot domoli pofta de dulce și sunt bogate în fibre, proteine și magneziu.

Soia este o leguminoasă care conține toți aminoacizii esențiali, lipide, glucide, săruri, minerale (calciu, magneziu, potasiu, fier, fosfor, sodiu, sulf), enzime, lecitine și vitamine (A, B, C, D, E). Este de mare ajutor când vine vorba de proteine vegetale integrale și conține Omega 3.

Sosul de roșii crește absorbția fierului în organism.

Fasolea, năutul și lintea au proteine vegetale, carbohidrați, vitamina B și fier.

Laptele de soia, măslinele și lamâile sunt surse importante de calciu și vitamine. Măslinele au rol antioxidant, antiinflamator și protejează organismul de infecții. Conțin și numeroși fitonutrienți cu multe beneficii asupra sănătații, având efect cardioprotector și anticangerigen. Fructele de sezon precum portocalele, mandarinele, kiwi sau lămâile au un conținut ridicat de vitamina C și cresc imunitatea.

Este bine de știut că în timpul postului sunt și zile în care sunt permise mâncărurile pe bază de pește. În acele zile include în meniu cât mai mult somon, o sursă importantă de acizi grași Omega 3, dar și sardine, creveți, scoici-sursă importantă de vitamina B12, hering, macrou și icre negre- sursă de vitamina D.

Să gătești rețete de post nu este dificil deloc. Există o mulțime variată de rețete foarte sănătoase și cel puțin la fel de gustoase. Așadar, să ne bucurăm de această perioadă de post, atât pentru curățare spirituală și gânduri bune, cât și pentru o detoxifiere benefică pentru organism!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.
Nota
Sunt interzise injuriile, incitările la ură sau violență, cuvintele obscene și atacul la persoană. Publicația Graiul Sălajului nu răspunde pentru opiniile postate în rubrica de comentarii, responsabilitatea formulării acestora revenind integral autorului comentariului. Orice persoană care se consideră prejudiciată de conținutul unui comentariu, are posibilitatea de a solicita ștergerea comentariului respectiv, în baza unei cereri în acest sens, trimise pe adresa de e-mail a redacției, graiulsj@unisys.ro.