In prezent poate parea mai dificila verificarea vechimii de catre angajati, dupa desfiintarea carnetelor de munca. Cei care doresc sa-si verifice situatia vechimii pot apela in prezent la registrul electronic al angajatilor. Motivul principal pentru care s-a trecut de la cartile de munca tiparite la cele electronice este cresterea eficientei Inspectoratelor Teritoriale de Munca.
Dupa noile reglementari, angajatorii sunt cei care trebuie sa completeze noile carti de munca electronice online, prin semnatura electronica sau sa aduca datele pe suport electronic la sediul ITM. In acest fel inspectorii ITM vor avea mai mult timp pentru a verifica legalitatea relatiilor de munca, in contextul in care informatiile vor fi actualizate mult mai rapid si verificarile din registrul electro-nic se pot efectua cu usurinta.
ITM ofera informatii gratuite legate de cartile de munca electronice
Angajatii trebuie sa-si cunoasca in primul rand drepturile, fiindca pot fi usor inselati. Sunt angajatori care au obiceiul sa nu legalizeze relatiile de munca, astfel asa-zisul angajat va beneficia de pierderea unei sume mai mult sau mai putin importante la calcularea pensiei. In urma controlelor efectuate de ITM Salaj in luna iunie au fost descoperite 35 de persoane care nu munceau fara forme legale. Desi angajatii nu au acces in prezent la registrul electronic, pot verifica daca au contractul de munca inregistrat. Pentru a primi aceasta informatie, gratuita de altfel, cei interesati trebuie sa mearga la ITM si sa faca o cerere in acest sens.
Cartile de munca tiparite trebuie pastrate, in special cele mai vechi de 2001
Toate datele din cartile de munca intocmite dupa luna aprilie 2001 sunt completate si in registrul electronic. Angajatii care au carti de munca mai vechi de 10 ani trebuie sa aiba grija in mod special de ele, fiindca pot aparea greseli in timpul scanarii sau date introduse gresit in timpul operatiunilor de introducere a acestora in baza de date a registrului electronic. Desi pana la 1 iulie toate cartile de munca din arhiva ITM ar fi trebuit ridicate de catre angajatori, aproape 8.000 dintre ele, din totalul de 20.000, zac inca la Inspectoratul Teritorial de Munca Salaj.