Autostrada din România devenită „obiectiv prioritar și proiect fanion al Uniunii Europene”

Una dintre cele mai importante autostrăzi strategice din Europa străbate România pe o distanță proiectată de 304,2 kilometri.

Asociațiile civice, implicate de mai mulți ani în construirea drumului de mare viteză anunțat în urmă cu două decenii, reclamă un nou set de probleme care pun în pericol proiectul.

Teoretic cea mai însemnată și complicată secțiune a autostrăzii A8 Târgu Mureș – Ungheni ar trebui finanțată din fonduri PNRR, condiția esențială pentru eligibilitate în acest caz fiind finalizarea proiectului până în 2026.

Întârzierile inexplicabile în bifarea pașilor birocratici pune însă în pericol întreg proiectul.

Teoretic, întreaga secțiune cuprinsă între Târgu Mureș și Târgu Neamț – bucată mediatizată ca fiind prinsă pentru finanțarea PNRR – ar trebui să aibă până acum constructor desemnat. În realitate, un singur tronson, de 29,91 de kilometri, între Leghin – Târgu Neamț, are până acum constructor desemnat și ar putea și gata la limită în anul 2026.

Asociația “Moldova vrea Autostradă” se implică activ în proiectul A8 de mai mulți ani și participă la ședințe cu oficiali CNAIR în care discută evoluțiile. Un comunicat al ONG-ului din 2 februarie arată că CNAIR se pregătește să scoată la licitația pentru proiectare și execuție, nefiind clar când, două sectoare ale tronsonului montan.

Primele două loturi din cele șase ale secțiunii de munte de pe Autostrada Unirii (A8) care vor fi scoase la licitație pentru proiectare și execuție sunt Miercurea Nirajului – Sărățeni (23 kilometri) și Pipirig-Vânători Neamț (Leghin) cu o lungime de 17 kilometri. Sunt “capetele” secțiunii de munte Miercurea Nirajului – Leghin (159 de kilometri).

“Pentru restul celor 4 loturi ARR – Autoritatea Rutieră Română a transmis CNAIR contractele pentru auditul de siguranță rutieră. În paralel se lucrează la caietele de sarcini pentru primele două loturi și a fost emisă decizia (CNAIR) pentru primele două loturi”, a transmis Irinel Bucur, președintele Asociației “Hai că se poate”.

Însă cele mai mari probleme pe autostrada A8 se înregistrează pe secțiunea de șes, între Târgu Neamț și Ungheni (Prut), întinsă pe o lungime de aproximativ 150 de kilometri.

„Ședința de progres cu societatea civilă a demonstrat încă o dată faptul că firmele de proiectare care au contracte în derulare cu CNAIR pentru proiectele de infrastructură rutieră mare din zona Moldovei înregistrează întârzieri inacceptabile în ceea ce privește termenele, în contextul unei competiții tot mai acerbe pentru finanțarea construcției de autostrăzi și drumuri expres în România.

Nu înțelegem modul în care proiectantul CONSITRANS alege să-și desfășoare activitatea pe tronsonul Tg-Neamț – Iași – Ungheni al Autostrăzii Unirii, acesta făcând erori inacceptabile cu privire la amplasamentul nodului de la Horlești în ciuda semnalelor publice trase de societatea civilă și de către beneficiarul contractului.

Ceea ce inițial părea o eroare materială în documentația depusă pentru obținerea Acordului de Mediu a fost dublată de o adresă către primăria Rediu pentru identificarea proprietarilor pe același amplasament greșit, acest aspect alimentând percepția publică legată de tergiversarea intenționată a acestui proiect de către proiectant.

Mai mult, pe lângă adresele pentru revenirea la traseul aprobat oficial, înțelegem din ședința de astăzi că CNAIR (n.r. – 2 februarie) a făcut o solicitare de schimbare a managerului de proiect, pe fondul acestui mod de lucru! Nu înțelegem în continuare de ce nu se semnează contractul suplimentar pentru proiectarea drumului de legătură de la Aeroportul Iași, obiectiv major al regiunii pentru care tocmai a fost finalizat un nou terminal, în condițiile în care se vorbește despre acest demers cu CONSITRANS încă din vara anului 2023, deci o întârziere de aproximativ 6 luni de zile.

PROIECTE PUBLICECNAIR vrea să lanseze licitații pentru încă două sectoare din autostrada A8, ambele parte din tronsonul montan

CNAIR pregătește lansarea de licitații pentru două dintre cele șase sectoare ale tronsonului montan din autostrada A8, în timp ce porțiunea Moțca – Iași – Ungheni are în continuare mari probleme la nivel de studii, iar finanțarea pare din ce în ce mai îndepărtată.

În cazul tronsonului montan, CNAIR a organizat licitații doar pentru capete: cel estic a fost adjudecat de UMB (s-a dat ordinul de începere a lucrărilor – 6 luni proiectare și 24 luni execuție), iar cel vestic de turci. CNAIR nu a anunțat care vor fi următoarele două sectoare din acest tronson care vor fi scoase la licitații, dar unele informații sunt că este vorba despre porțiuni spre capătul vestic.

Între timp, asociațiile care militează pentru construirea de autostrăzi a criticat modul lent în care se mișcă lucrurile pentru finalizarea studiilor aferente tronsonului Moțca – Iași – Ungheni. APIX.ro redă, mai jos, o informare făcută în acest sens de către Asociația Moldova vrea Autostradă:

„Ședința de progres cu societatea civilă a demonstrat încă o dată faptul că firmele de proiectare care au contracte în derulare cu CNAIR pentru proiectele de infrastructură rutieră mare din zona Moldovei înregistrează întârzieri inacceptabile în ceea ce privește termenele, în contextul unei competiții tot mai acerbe pentru finanțarea construcției de autostrăzi și drumuri expres în România.

Nu înțelegem modul în care proiectantul CONSITRANS alege să-și desfășoare activitatea pe tronsonul Tg-Neamț – Iași – Ungheni al Autostrăzii Unirii, acesta făcând erori inacceptabile cu privire la amplasamentul nodului de la Horlești în ciuda semnalelor publice trase de societatea civilă și de către beneficiarul contractului. Ceea ce inițial părea o eroare materială în documentația depusă pentru obținerea Acordului de Mediu a fost dublată de o adresă către primăria Rediu pentru identificarea proprietarilor pe același amplasament greșit, acest aspect alimentând percepția publică legată de tergiversarea intenționată a acestui proiect de către proiectant.

Mai mult, pe lângă adresele pentru revenirea la traseul aprobat oficial, înțelegem din ședința de astăzi că CNAIR a făcut o solicitare de schimbare a managerului de proiect, pe fondul acestui mod de lucru! Nu înțelegem în continuare de ce nu se semnează contractul suplimentar pentru proiectarea drumului de legătură de la Aeroportul Iași, obiectiv major al regiunii pentru care tocmai a fost finalizat un nou terminal, în condițiile în care se vorbește despre acest demers cu CONSITRANS încă din vara anului 2023, deci o întârziere de aproximativ 6 luni de zile.

Nu înțelegem de ce CONSITRANS nu participă mai nou la ședințele de progres unde se cer explicații pertinente pentru aceste întârzieri și facem acest apel public la dialog cu toți proiectanții, pentru că ne dorim soluții și respectarea termenelor, discuțiile contradictorii sau emiterea unor certificate negative nefiind în măsură să ajute prea mult realizarea obiectivelor de investiții pe care le dorim cât mai curând. Mai mult, acest comportament repetat al proiectantului conduce la apariția de suspiciuni de ‘sabotare’ intenționată a proiectului A8, fiind cunoscute riscurile generate de întârzierile repetate și ‘inexplicabile’.

Reiterăm faptul că la nivel de regiune suntem într-o competiție acerbă cu celelalte proiecte investiționale din țară, astfel că este nevoie de o accelerare susținută a documentațiilor tehnico-economice din regiunea moldavă. În timp ce Autostrada A8 (obiectiv prioritar și proiect fanion în concepția Uniunii Europene) nu depășește pe plan național stadiul de studiu de fezabilitate, în același timp, investiții similare din alte zone ale României au ajuns la maturitate, aflându-se în plină etapă de execuție, consumând resurse considerabile din programe cu finanțare europeană finită precum Programul Transporturi 2021-2027”, se mai arată în raportul organizației civice.

FOTO Facebook/ Pro Infrastructură

Sursa ziare.com

About Author

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *