Pentru ca, asa cum aratam zilele trecute, Salajul nu se alege cu nimic din bugetul guvernului Grindeanu pe anul acesta, presedintele Comisiei de Transport si Infrastructura din Camera Deputatilor, deputatul salajean Lucian Bode, a depus mai multe amendamente la proiectul de buget al Ministerului Transporturilor, prin care a cerut finantarea centurii Zalaului si a Autostrazii Transilvania tronsonul Salaj. Bode a cerut suplimentarea sumei prevazute la anexa 3/24 – programul de dezvoltare a infrastructurii de transport rutier (autostrazi, variante ocolire localitati) – cu 193.000.000 lei, pentru constructia soselei ocolitoare a Municipiului Zalau, tronsonul 2. Amendamentul a fost insa respins in Camera Deputatilor. “Cel mai important proiect din domeniul infrastructurii la nivelul judetului Salaj este din nou ignorat”, spune Bode. 

Desi în Master-planul General de Transport aprobat de Guvernul Ciolos, obiectivul soselei ocolitoare a Municipiului Zalau – tronsonul 2 se situeaza pe pozitia a 2-a în versiunea finala a documentului, din totalul de 14 proiecte, bugetul Ministerului Transporturilor pentru anul 2017 nu este pus în acord cu acest document strategic. Bode spune ca inclusiv ceilalti parlamentari de Salaj au votat impotriva acestui amendament.
“Am pledat atât în cadrul comisiei, cât si al plenului pentru asigurarea finantarii tronsonului 2 din varianta ocolitoare a Municipiului Zalau începând cu anul 2017, deoarece modernizarea infrastructurii rutiere prin crearea acestor variante ocolitoare se circumscrie obiectivului european în materie de politica a transporturilor privind mobilitatea cetatenilor. Cu toate acestea, argumentele aduse pentru demararea acestui proiect esential au fost ignorate cu buna stiinta, inclusiv de catre ceilalti parlamentari alesi în circumscriptia noastra”, spune Bode.
Lucian Bode spune ca a avut o intalnire cu Ministrul Transporturilor, Razvan Cuc, care i-a dat asigurari ca va investi trei milioane de lei pentru realizarea unui nou studiu de fezabiltiate pentru centura, studiu care va fi realizat anul acesta. Bode precizeaza ca in cel mai scurt timp ministrul ii va prezenta o lista detaliata cu toate studiile de fezabilitate care se vor realiza anul acesta pe zona de infrastructura.

Autostrada se chinuie in stadiul de studiu de fezabilitate

Deputatul salajean Lucian Bode ne spune si ca a mai depus un amendament privind bugetul total al Autostrazii Transilvania. A cerut suplimentarea sumei prevazute în Bugetul Ministerului Transporturilor la anexa 3/24/29 Autostrada Brașov – Târgu Mures – Cluj – Oradea cu suma de 450.000.000 lei, pentru continuarea lucrarilor la tronsonul 7 – Mihaiești – Suplacu de Barcau (75,48 km). Cu acesti bani trebuiau sa se realizeze studiul de fezabilitate pentru tronsonul Mihaiesti – Suplacu de Barcau si sa se finalizeze studiul de fezabilitate pentru Tunel Meses, pentru care a fost semnat contractul de realizare a studiului de fezabilitate in data de 1 aprilie 2015. A fost insa respins si acest amendament.
“Suma prevazuta în proiectul Legii Bugetului de Stat pe anul 2017 pentru continuarea lucrarilor la autostrada Transilvaniei este insuficienta pentru a închide acest coridor rutier paneuropean IV, care face legatura României cu Vestul Europei, conectând astfel tara noastra la reteaua europeana de transport. Dovada clara a faptului ca Autostrada Transilvaniei nu va fi finalizata în anul 2017 sunt sumele prevazute pentru anii urmatori, inclusiv dupa 2020. Mai mult decât atât, din totalul de 415 km exista în exploatare doar 53 km între Câmpia Turzii si Gilau; 152,8 km au stadiu zero de executie, iar 161 de km nu sunt nici macar planificati. În concluzie, pentru ca lucrarile la acest tronson de autoastrada sa poata demara este necesar ca guvernul sa aloce in 2017 banii necesari finalizarii SF (n.r. – studiu de fezabilitate) Tunel Meses, respectiv pentru refacerea SF pentru întreg tronsonul Mihaiesti – Suplacu de Barcau”, spune Bode.
Lucian Bode spune ca si in cazul Autostrazii Transilvania ministrul a promis ca se va ocupa de terminarea studiilor de fezabiltiate. Cu siguranta, insa, apreciaza Bode, daca doar acum se dezbate problema studiului de fezabilitate, lucrarile de executie la autostrada vor incepe in cel mai bun caz abia in 2018 sau chiar mai tarziu.