Comisarii Gărzii de Mediu Sălaj au început verificările privind înscrierea producătorilor, distribuitorilor și comercianților în Sistemul Garanție Returnare (SGR).

Răzvan Fazacaș, comisar-șef al instituției sălăjene, a declarat pentru Graiul Sălajului că aceste verificări au demarat din prima zi a lunii martie, dat fiind faptul că înregistrarea în baza de date a Sistemului Garanție Returnare este o procedură obligatorie de urmat, care s-a finalizat la data de 28 februarie.

”Am verificat patru agenți economici și nu au fost nereguli până acum. Controalele se efectuează aleatoriu și vizează producătorii, importatorii și comercianții de produse care fac obiectul Sistemului de Garanție-Returnare. Vom continua verificările și în perioada următoare, în întreg județul”, a precizat șeful Gărzii de Mediu Sălaj.

Controalele din luna martie privind înregistrarea în sistem au fost anunțate încă de la jumătatea lunii februarie, de către reprezentanții Gărzii Naționale de Mediu. Controlul implică toate comisariatele județene ale Gărzii Naționale și îi vizează pe producătorii, importatorii și comercianții de băuturi – apă, băuturi răcoritoare, bere, cidru, vin, băuturi spirtoase – comercializate în ambalaje primare nereutilizabile din sticlă, plastic sau metal, cu volume cuprinse între 0,1l şi 3l.

Ce prevede SGR

Sistemul Garanție Returnare reprezintă un sistem prin care cetățenii vor plăti o garanție de 0,50 RON atunci când vor cumpăra o băutură (apă, băuturi răcoritoare, bere, cidru, vin, băuturi spirtoase) de la un comerciant. Taxa se aplică pentru ambalaje primare nereutilizabile din sticlă, plastic sau metal, cu volume cuprinse între 0,1 l şi 3 l, inclusiv.

Pentru a fi identificate ușor, produsele care vor face parte din sistem vor fi marcate cu un logo specific. După golirea ambalajului, consumatorul va trebui să îl aducă într-unul dintre punctele de returnare organizate de comercianți, practic, în orice magazin din România. În schimbul ambalajului gol, consumatorul va primi înapoi, pe loc, valoarea garanției plătite inițial, fără a fi necesară prezentarea bonului fiscal, chiar dacă respectivul produs nu a fost cumpărat din acea locație.

Înregistrarea obligatorie în baza de date a sistemului a reprezintat etapa preliminară intrării în funcțiune a SGR, programată la 30 noiembrie 2023.