Trenurile din Romania merg de doua ori mai incet decat acum 80 de ani

6
2196

 

Trenurile din Romania merg de doua  ori mai incet decat acum 80 de ani

O dezbatere cu un titlu pompos -“Retele de transport inovative pentru cresterea mobilitatii la nivelul pietei interne”-, organizata de Institutul European din Romania, a scos la iveala starea jalnica a infrastructurii din tara noastra, in acest caz in discutie aflandu-se reteaua feroviara.

Avem trenuri de marfa care circula cu viteza melcului, iar cele de persoane fac eforturi sa le intreaca.
“Pe vremea lui Carol al II-lea, un tren de marfa facea patru zile de la Curtici la Constanta, azi face sapte zile. Nicaieri în lumea asta vaporul nu asteapta trenul, doar în România”, spune Lucian Bode, deputat PNL de Salaj si presedinte al Comisiei de transporturi si infrastructura din Camera Deputatilor.
Infrastructura feroviara care lasa mult de dorit afecteaza economia, cauzand pierderi insemnate operatorilor economici.
“Economia Romaniei pierde zeci si sute de milioane de euro din cauza infrastructurii feroviare, în conditiile în care un tren de marfa parcurge distanta dintre Curtici si Constanta în sapte zile, cu trei mai multe decât pe vremea lui Carol al II-lea”, sustine deputatul salajean, precizand ca viteza medie a unui tren de calatori în România este de 35 de kilometri pe ora, în timp ce viteza medie a unui tren de marfa este de 16 kilometri pe ora.
“Noi ne chinuim sa construim o cale ferata de mare viteza Curtici-Constanta, unde trenurile sa atinga 160 de kilometri la ora, în timp ce TGV-ul din Franta atingea acum 36 de ani, în 1981, viteza de 260 de kilometri pe ora, iar recordul a fost doborât la 515 kilometri pe ora”, a subliniat Lucian Bode.
Fost ministru al Economiei, deputatul salajean sustine ca CFR Infrastructura a pierdut la rectificarea bugetara aproape 70 de milioane de euro, tocmai pentru ca nu a fost în stare sa faca investitiile asumate prin proiectul de buget. “Din pacate, astfel de situatii sunt intâlnite foarte des în toate cele patru moduri de transport din România”, a adaugat Lucian Bode.

Salajul este pe nicaieri cu infrastructura feroviara

Avem, in Salaj, doar 183 de kilometri de cai ferate, cu 7 kilometri mai multi decât în 1994. Pe 150 de kilometri avem cale ferata simpla si pe 33 de kilometri avem cale ferata dubla. Nu avem nici macar un kilometru de cale ferata electrificata, iar trenul merge prin judet cu o viteza medie de 35 kilometri pe ora, mai mica decât înainte de cel de-al doilea razboi mondial, lucru confirmat si de conducerea CFR.
Judetul Salaj este, fara doar si poate, o pata neagra pe harta Cailor Ferate Române. Daca în majoritatea judetelor trenurile circula pe linii electrificate, în Salaj toate trenurile merg pe motorina. Astfel, trenul care face ruta Satu Mare - Bucuresti Nord circula pâna în Dej Calatori, cu oprire la Jibou, pe motorina, iar din Dej trece pe curent.
E greu sa ne deplasam cu trenul spre celelalte resedinte de judet din tara sau spre capitala. Un tren care porneste din Jibou la ora 16.41 ajunge în Cluj-Napoca la ora 20.12, ceea ce înseamna ca parcurge 135 de kilometri în trei ore si jumatate, conform site-ului CFR Calatori. Viteza medie cu care circula acest tren este de 38 de kilometri pe ora, adica mai prost decat pe ruta Jibou - Dej Calatori, si putin mai bine ca pe ruta Zalau - Sarmasag. Dar cam tot acolo e. Un tren care porneste din Jibou la ora 16.41 ajunge în Bucuresti Nord la ora 06.48 a doua zi. Asta înseamna ca parcurge o distanta de 556 de kilometri în 11 ore si 22 de minute. Viteza medie cu care circula acest tren este de 49 de kilometri pe ora. E în limita legala daca ar circula pe sosea, în localitate.
Salajul are în prezent 39 de statii de tren ce deservesc trenurile care circula cu viteze de mocanita. Exceptând statia Zalau Nord, toate se afla într-o stare avansata de degradare, la fel ca liniile de cale ferata, care nu au mai beneficiat de lucrari de reparatii capitale de zeci de ani.
Reteaua de cale ferata din Salaj a fost construita în a doua jumatate a secolului al XIX-lea si a jucat, mult timp, un rol esential pentru dezvoltarea socio-economica a judetului, cunoscând însa un declin semnificativ în ultimele doua decenii.
Judetul este strabatut de patru linii de cale ferata: Magistrala CF 400 Brasov - Dej - Ileanda - Jibou - Baia Mare - Satu Mare; Linia secundara 412 Jibou - Zalau - Sarmasag - Carei; Linia secundara 413 Sacueni - Marghita - Simleu Silvaniei - Sarmasag si Linia secundara 414 Ulmeni - Cehu Silvaniei (actualmente închisa).

 

 

COMENTARII

  1. daca este o tara cu plin de hoti care au salari uriase si un popor prost care tace si numa bate la gura dar nu face nimic ca zice "ca mai rau sa nu fie ! "Alte tari atrag bani europeni la greu la noi nu ca nu se poate ! si de ce sa construim sau sa reparam ceva ca mai bine lasa sa darame !

LASA UN COMENTARIU

Comentariu
Nume

Site-ul graiulsalajului.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.