Se poate şi în Sălaj: Agricultură ecologică şi produse sănătoase, prin asocierea fermierilor într-o cooperativă

2
5312


„De la furcă la furculiţă” este conceptul de agricultură integrată pus în aplicare în Sălaj de câţiva fermieri care s-au asociat pentru a pune pe picioare cooperativa Fermele Ecologice Silvania, prin care vor să ofere sălăjenilor, şi nu numai, produse sănătoase şi autentice, obţinute printr-o producţie vegetală ecologică şi un sector zootehnic de asemenea ecologic.

Potrivit preşedintelui consiliului de administraţie al cooperativei agricole Fermele Ecologice Silvania, Dacian Badea, ideea acestei afaceri a început în urmă cu 10 ani, după modelul unei mici ferme de familie din Ortelec.

„Începutul a fost acum mai bine de 10 ani şi <sâmburele> de început a fost reprezentat de prietenii şi rudele noastre din Ortelec. Ei făceau asta de mici, împreună cu părinţii lor. Aveau câteva vaci şi o palmă de teren. La început, aşa cum se mai întâlnesc rudele şi mai discută, am aflat şi noi de greutăţile lor şi iniţial a fost doar o intenţie de a-i ajuta şi a-i sprijini, ca pe urmă să ne implicăm tot mai mult şi să ne dăm seama că ne place şi nouă şi că putem face o afacere, până la urmă, din agricultură. Aşa am început. Am continuat cu ceea ce înseamnă conversia la ecologic, care a fost un pas foarte important. Cu timpul am tot crescut şi am ajuns 2.200 de hectare de teren lucrate, 1.300 de capete de vaci şi undeva la 14 tone de lapte ecologic pe zi. După pasul trecerii la ecologic a urmat adăugarea unor noi verigi. Practic, avem o verigă de vegetal, una de zootehnie şi acum am adăugat a treia verigă, de producţie, care se pare că este una dintre cele mai complicate, pentru că are şi componenta aceasta de comercializare. Practic ne întâlnim cu clientul final şi aici lucrurile deja intră într-o zonă mai pretenţioasă”, precizează Dacian Badea.

Partea de producţie este reprezentată de ulei de floarea soarelui şi, recent, o gamă de produse ecologice din lapte, precum telemea, brânză proaspătă, brânză cremă, unt şi smântână, toate reunite sub brandul „Bioforia”.   

“Cele trei componente, ecologia, asocierea şi lanţul scurt, <de la furcă la furculiţă> le-am realizat pe toate. Ele sunt cele mai promovate teme şi idei ale Uniunii Europene, dar şi ale României şi, practic, noi am anticipat foarte bine aceste cerinţe şi, practic, aş zice că am putea fi un etalon în domeniu”, precizează Dacian Badea.

Potrivit acestuia, cooperativa reuneşte şase producători locali şi are circa 100 de angajaţi.

Uleiul produs în Sălaj, la ferma cooperativei situată în Moiad, este, în opinia lui Badea, unul special.  

„În general, uleiul de floarea soarelui este un produs foarte cunoscut în gospodăriile românilor, care îl folosesc la gătit. În general, uleiul din comerţ este unul ieftin, produs din soiuri de floarea soarelui linoleice, cu o concentraţie de acid oleic de circa 26% sau Omega 9. Ce caracteristici are uleiul pe care noi îl producem? Odată că este ecologic, este presat la rece, adică printr-o presare mecanică, un fresh de floarea soarelui fără nimic adăugat şi nimic scos din el, spre deosebire de alte uleiuri care se procesează industrial şi folosesc chiar solvenţi pe bază de benzină şi de petrol. Noi avem un ulei pur. Pe urmă, el este extravirgin, adică este obţinut din prima presare. Alte uleiuri sunt obţinute prin presări repetate. Mai este o componentă, cea mai importantă. Uleiul nostru este produs dintr-o specie cu un conţinut foarte ridicat de acid oleic, mai exact 85% Omega 9. Uleiul grecesc de măsline are 70% concentraţie de acid oleic, iar în lume este considerat foarte sănătos. Floarea soarelui are o concentraţie mult mai mare, de 85%. Este ca un medicament şi ajută la formarea colesterolului bun”, subliniază preşedintele Fermelor Silvania.

În opinia sa, ar trebui ca şi piaţa să înţeleagă şi să aprecieze calităţile uleiului de floarea soarelui, iar iniţiativa sa să fie sprijinită şi de alţi producători români. 

“Avem un produs atât de curat, de simplu, de frumos. L-am pus într-o sticlă frumoasă, am pus o etichetă care să povestească despre ce este în interior. Ar fi foarte bine dacă publicul, piaţa ar reuşi să înţeleagă ce înseamnă acest “high oleic”, concentraţia acesta mare de acid oleic într-un produs făcut în România, dintr-o floarea soarelui crescută la noi, cât este de sănătos, cât de mult îl poţi aprecia. Noi vom încerca şi să-l exportăm, să fie un produs care să ne reprezinte. Acesta este micul nostru pas, mica noastră contribuţie la ideea de a face din floarea soarelui un simbol naţional. Dacă şi alţii vor contribui, se poate întâmpla”, conchide Dacian Badea.

Cooperativa s-a dezvoltat, în principal, prin proiecte finanţate din fonduri europene, ce însumează, cu contribuţia proprie a beneficiarului, aproape 12 milioane de euro.

“Cel mai important sprijin a venit din partea acestor fonduri europene, care înseamnă Guvernul României pe de o parte şi Uniunea Europeană. La aceste fonduri europene, avem contribuţia noastră proprie, iar pentru că proiectele sunt curajoase şi chiar mari, această contribuţie a însemnat şi ajutor din partea băncilor. Lucrăm în special cu bănci cu capital românesc. Nu în ultimul rând, un ajutor foarte important a fost Fondul de Garantare a Creditului Rural”, menţionează preşedintele cooperativei.

Două din aceste proiecte se află în prezent în implementare şi presupun realizarea unei ferme de bovine pentru reproducţie, cu o fabrică de nutreţuri şi un abator, respectiv o fabrică de procesare lapte, în localitatea Crişeni.     

„La investiţia de la Crişeni, chiar la intrare, vom construi o şură – showroom, un loc în care ne vom prezenta noi, ne vom prezenta misiunea, viziunea, valorile, un crâmpei din trecut, din uneltele bunicilor noştri, poate nişte poze care au rezistat timpului şi viziunea noastră pentru viitor şi, bineînţeles, produsele noastre. Va fi şi un loc de degustat şi pregătit diferite produse”, susţine Badea.

Potrivit acestuia, scopul pe termen lung al cooperativei este acela de a produse alimente sănătoase şi autentice, obţinute în sistem ecologic, la fel ca acum 100 de ani, când toate produsele erau ecologice.  

“De ce existăm noi ca şi companie şi pentru ce este tot zbuciumul acesta al nostru? Chiar vrem să facem o mâncare sănătoasă. Vedem incidenţa diverselor boli şi acum chiar ne confruntăm cu o epidemie şi vedem cât de importantă e sănătatea. Auzim în jurul nostru diverse probleme de sănătate. Cu cât mâncăm mai sănătos, cu atât suntem noi, mai sănătoşi. Contribuţia noastră este să facem o mâncare mai sănătoasă. Suntem pasionaţi de lucrul acesta şi vrem ca brandul nostru să fie un etalon, iar când îl întâlneşti să fii sigur că e vorba de produse cu trasabilitate – de la sămânţa din brazdă, până la produsul din ambalajul de pe raft, cu un control riguros al siguranţei alimentare şi ecologic. Vrem ca produsele noastre, dincolo de a fi bune, să fie sănătoase”, precizează Dacian Badea.

2 COMMENTS

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here