Sondaj



RSS Feed

Salajul are un Transfagarasan in miniatura

4 Noiembrie 2013
Poate nu va vine sa credeti, dar in judetul nostru exista un drum, respectand proportiile, similar cu Transfagarasanul. Nu are el chiar 91 de kilometri precum calea de acces care taie Muntii Fagarasului si nici nu face legatura intre doua regiuni ale tarii. Insa pentru comunitatea din Valeni, comuna Cristolt este mai pretios decat tot Transfagarasanul si toata Transalpina. Si cand spunem comunitatea din Valeni ne gandim la cele 354 de suflete ale asezarii care erau nevoite sa strabata 25 de kilometri dus, 25 intors, pentru a ajunge la centrul de comuna, in Cristolt adica, pentru a-si plati impozitele, pentru o adeverinta ori pentru consultatii medicale. Pana si copiii din ciclul gimnazial erau supusi calvarului de a strabate 50 de kilometri zilnic. Ce-i drept, cu microbuzul scolar, dar asta le rapea timp si le aduna obo-seala in trupurile lor tinere. Calvarul s-a terminat joi, cand a fost inaugurat drumul comunal 47A Valeni - Cristolt, pe o lungime de doi kilometri.

Distanta dintre Valeni si Cristolt s-a redus cu 23 de kilometri

Istoria acestei cai de acces intre cele doua localitati nu-i deloc simpla. Pe vremuri, cand inca nu exista satul Valeni pe harta, locuitorii Cristoltului aveau grosul terenurilor agricole in acea zona. Pentru a ajunge la sutele de tarlale de teren agricol, situate in hotarul Valenilor de azi, ei isi chinuiau pasii pe o cararuie care adesea se sugruma, ajungand la latimea de 20 de centimetri. In stanga prapastie, in dreapta prapastie. Si astfel de capcane erau patru - cinci la numar intre Valeni si Cristolt. E de pomina patania lui Vasile Ilies, casierul Primariei din Cristolt. S-a dus omul in Valeni sa stranga impozitele. A umblat din casa in casa pana si-a umplut geanta cu bani. Prins cu jobul, Ilies a uitat ca dupa zi urmeaza noapte. Asa se face ca intunericul l-a prins prin Valeni. Si ca tacamul sa fie complet, a mai dat Dumnezeu si o ploaie. „Era un intuneric, povesteste Vasile, de iti bagai degetele in ochi. Cararea era lunecoasa. Cand am ajuns in dreptul celei mai periculoase prapastii, am ezitat sa trec cararea in pi- cioare”. Asa a ajuns casierul primariei sa se tarasca in genunchi pret de vreo 20 de metri, pe pamantul ud si clisos, tinand la piept geanta cu bani, precum o mama pruncul de alaptat.

Traseu dificil printre dealuri si prapastii

Con
Salajul are un Transfagarasan  in miniatura
structia drumului, a po-dului cel mare si a patru podete a durat cinci ani. Tarusul s-a batut in 2008, panglica inaugurala a fost taiata joi, 31 octombrie, in anul de gratie 2013. La inceputuri, s-a planuit ca drumul sa fie din pamant. Apoi, datorita construirii podetelor si podului peste Valea Valenilor, in nomenclatorul cailor rutiere a fost „botezat” drum comunal DC 47A. La ora actuala, caro-sabilul este pietruit cu criblura tasata. 630.000 de lei a costat investitia. Cei mai multi bani provin din bugetul local. „Praf in ochi” a mai primit si prin HG 577. Nicoleta Alexa, patroana firmei constructoare „Sageata” din Suplacu de Barcau declara ca niciodata nu a lucrat la un traseu atat de dificil. Ea si anga-jatii sai sunt foarte multumiti ca au reusit sa construiasca un drum printre dealuri si prapastii, cum altul nu mai este in judet.

Chiar si Tiberiu Marc, prese-dintele Consiliului Judetean Salaj, prezent la inaugurare, a fost placut impresionat de minunatia rutiera dintre Valeni si Cristolt.

Si Transfagarasanul salajean este inchis iarna

Ideea de a construi un drum intre Valeni si Cristolt i-a venit actualului primar al comunei, Ioan Cheseli. La inceput a fost luat in deradere de unii dintre localnici, mai ales ca trebuiau cioplite dealuri, astupate prapastii cu hauri de 15 - 30 de metri. Patru astfel de ravene au inghitit mii de tone de pamant si haurile lor inca mai casca gurile a amenintare. Pantele abrupte au devenit mai line, curbele s-au deschis cat de cat, dar asta nu inseamna ca in vreo trei luni de iarna se va putea circula pe acest drum. Revenind la comparatie, si Transfagarasanul este inschis pe perioada de iarna. „Dar daca noua luni din an se va putea circula pe acest drum, eu sunt multumit”, a precizat primarul Cheseli. Ultimul „bastion” la care s-a lucrat a fost podul de peste Valea Valenilor, cu o deschidere de opt metri.

Vizualizari 4110
Comentarii articol

>

in 4 Noiembrie 2013 12:42

Om de treaba Cheseli.

>

in 4 Noiembrie 2013 14:39

Exagerati! Transfagarasan de 2 kilometri, hauri de 15 metri, pod de 8 metri. Poate la Disneyland!

>

in 4 Noiembrie 2013 18:36

mai viorele esti de toata groaza, de unde dracul le scoti?

>

in 4 Noiembrie 2013 20:57

Drum inaugurat pe 1 noiembrie pe care nu se poate circula iarna?????//Made In Romania!!

>

in 4 Noiembrie 2013 21:00

2km in 5 ani?!FRUMOS

>

in 5 Noiembrie 2013 2:43

ha ha ...domnul Viorel , v-a spus primarul ce sa spuneti in acest reportaj ? ca in aceasta comuna de nu joci cum iti canta primaru ,,nelu ” ..o cam dai in bara ..mda , 2 km in 5 ani ha ha intr-un mandat , si-l mai si laudati ,,,nu ia-ti dat o acadea mentolata ca si premiu ?

>

in 5 Noiembrie 2013 8:22

HA HA HA dar celalalte realizari nu le pui, inclusiv celalalte drumuri sau alea sau facut inainte de 1989 !!!!!

>

in 5 Noiembrie 2013 13:47

ha ha celelalte au fost poteci ...de mers cu dorurile ... dar nu v-ati prins de ce am zis ca nu i-ati dat o acadea ca premiu ? pai nu aveati cum ca laptele l-ati dat pe jos ..

>

in 5 Noiembrie 2013 18:20

ducevati dracului mancati voi rahat k laptele si acadelele sunt prea bune pt voi idiotilor

>

in 5 Noiembrie 2013 18:22

daca uni nu sunt ipeni la cap isi imagineaza lucruri ca in desenele animate poate aveti doar 2 sau 3 anisori

>

in 5 Noiembrie 2013 19:49

Cred ca-i dus cu doru' primarul. Inca tot nu si-a revenit. Dar cred ca acum lemnele din Valeni,unde si-a acordat padure si le duce mai usor acum. Cine poate... face...

>

in 6 Noiembrie 2013 10:19

mai bn facea 2 km de asfalt prin sat decat ruina aia de drum peste deal

>

in 6 Noiembrie 2013 10:22

cei din sat tre sa umble cu magari iarna ca altceva nau ce face cu masinile nau acces decat tot pe drumu de la testioara plin de gropi

>

in 6 Noiembrie 2013 11:44

lemnele le putea lasa si la valeni ... ca poate trebuie sa se mai incalzeasca si pe acolo ....iar acadelele erau pentru respiratie ...ca de mai vb mult la microfon ,,, trebuia sa-i faca respiratie gura la gura ,,, nu vedeti ca nu mai be abia vb ...

>

in 6 Noiembrie 2013 11:58

trebuia sal invete nevastasa ca ea e priceputa la toate si profesoara si directoare pe pile ca un biet copil cu probleme nu are loc in scoala ei tre sa mearga saracu la scoala in garbou ca acolo sunt oameni cu suflet printre care se afla fosta directoare de la scoala din valeni o femeie de milioane pacat ca comuna noastra este condusa de asemenea oameni care nau numa interese poate isi mai ia un mercedes pe bani de la drum

>

in 6 Noiembrie 2013 13:21

unul are ,,, ce i-ar mai trbui inca unul ?da saracul copil trebuie sa mearga in alta comuna si cei de la ziar il fac om cu suflet , nici el nici nevastasa nu au asa ceva ,,, dar la rele se aliaza sa faca rau cu toate ca nu stau impreuna ,,interesant nu vi se pare ? oare bilutele pierdute le-o fi gasit ? ha ha ...

>

in 6 Noiembrie 2013 14:20

bilutele le-o fi pierdut pe transfagarasan , inainte ca acesta sa sa numeasca asa ....

 (nu este publicat)    captcha image
NOTA: Sunt interzise injuriile, cuvintele obscene si atacul la persoana.

Site-ul graiulsalajului.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.