Reţeaua de cale ferată se injumătăţeşte CFR nu are soluţii pentru sălăjeni

Ministerul Transporturilor intenţionează să reducă cu 40 la sută dimensiunea reţelei de cale ferată. Faptul este contestat de specialiştii din domeniu. “Ceea ce vor să facă este împotriva oricăror principii economice. Practic, vor izola localităţi, în special pe cele din mediul rural, de restul ţării. În timp ce în Europa tendinţa este de construire de noi kilometri de cale ferată, la noi se vrea micşorarea reţelei”, comentează fostul director general al CFR Călători, ing. Ştefan Roşeanu.
Reţeaua de cale ferată trebuie redusă cu circa 40 la sută, iar o parte din cele 1.100 de gări vor fi închise (ca şi cum până acum nu s-ar fi desfiinţat sute de halte şi staţii CFR – n.r.), conform Master Planului General de Transport 2014 – 2020, pus în dezbatere publică de Ministerul Transporturilor.
România are în prezent 10.800 de kilometri de cale ferată şi un buget pentru reparaţii, în 2014, de 840 de milioane de lei, la fel ca anul trecut. Nici un kilometru nu a mai fost construit în ultimii 25 de ani. În Master Plan nu se precizează ce linii de cale ferată vor fi închise, dar se menţionează că reţeaua va fi clasificată în linii principale şi linii secundare. Până în ianuarie 2015, ar trebui să se înfiinţeze o Agenţie de Reformă Feroviară care să implementeze reforma.
Ce ar mai fi de zis?! Că după distrugerea marilor combinate siderurgice, după înstrăinarea rafinăriilor, urmează CFR-ul. Doamne, ai milă de români.

CFR nu are soluţii pentru sălăjeni

Serviciul de transport călători al CFR are un deficit la raportul preţ-calitate. Călătoria cu trenul este ineficientă şi devine din ce în ce mai scumpă. Infrastructura feroviară lasă mult de dorit, aşa că transportul pe şosea se realizează mai rapid şi mai ieftin decât cel de pe şine.

Spre Cluj, doar cu maşina

Pentru o călătorie cu trenul până în Cluj-Napoca trebuie să scoţi din buzunar 21,5 lei, în condiţiile în care sunt disponibile locuri doar la clasa a II-a. Ruta Zalău – Cluj-Napoca cu trenul se face în patru ore, dacă nu punem la socoteală şi eventualele întârzieri. Cu autocarul faci doar o oră şi 45 de minute, iar cursa te costă între 18 şi 20 de lei, în funcţie de compania de transport rutier.

Pagubă şi timp pierdut pe şine până la Oradea

CFR Călători are o soluţie la fel de proastă şi pe ruta Zalău – Oradea, ca şi spre Cluj. Ca şi Clujul, şi Oradea găzduieşte un număr mare de studenţi sălăjeni. Cursele rutiere sunt din nou varianta câştigătoare. stop_coloana CFR te plimbă patru ore pe ruta Zalău – Carei – Oradea cu 23, 4 lei, sau cinci ore pe ruta Zalău – Jibou – Baia Mare – Oradea cu 57,2 lei. Autocarul face drumul în trei ore şi îţi ia doar 30 de lei.

Şi la Satu Mare ajungem tot pe pe şosea

Nici pe ruta Zalău – Satu Mare CFR Călători nu este o soluţie. Există un tren pe ruta Zalău – Carei – Satu Mare care parcurge distanţa în trei ore. O rută alternativă pusă la dispoziţie de CFR Călători este cea în direcţia Zalău – Jibou – Satu Mare, pe care trenul o parcurge în patru ore. Cu două ore mai mult decât face un autocar. Alegi CFR doar dacă vrei să economiseşti 4 lei. O călătorie cu trenul prin Carei spre Satu Mare costă 16 lei, mai puţin cu patru lei decât dacă am opta să ne deplasăm cu o firmă de transport rutier.
Spre Baia Mare, cursele rutiere sunt însă ca şi inexistente. În schimb, garniturile CFR ajung din Zalău, cu schimbare în Jibou, în două ore în reşedinţa de judeţ a moroşenilor. Preţul este unul acceptabil, de 10,8 lei.

Trenul e util spre Bucureşti, nu şi spre Timişoara

O rută importantă circulată de mulţi studenţi sălăjeni este şi Zalău – Timişoara. Capitala Banatului este o gazdă bună pentru studenţii sălăjeni, astfel că un număr mare de absolvenţi au ales să urmeze studiile la Universitatea de Vest din Timişoara. Din păcate, însă, deplasarea până la Timişoara e greoaie. Dacă pe şosea putem ajunge în capitala Banatului în opt ore, cu trenul de la Zalău până la Timişoara facem 10 ore. Pentru a ajunge la Timişoara pe şine, călătorii trebuie să schimbe două garnituri de tren, odată la Jibou şi odată la Baia Mare. La capitolul costuri, CFR Călători este mult mai scump decât companiile rutiere. O cursă Zalău – Timişoara fără reducere costă cu un autocar 60 de lei, în timp ce o cursă cu CFR ne face să scoatem din buzunar între 80 şi 110 lei, în funcţie de ruta pe care alegem să ne deplasăm.
Spre capitală însă, o călătorie cu CFR Călători e mai convenabilă decât una pe şosele. Trenul spre Bucureşti cu schimbare la Jibou are cuşete cu şase locuri, convenabile raportând preţul la calitate. O călătorie cu trenul la cuşetă spre Bucureşti costă 128 de lei şi durează 12 ore, în timp ce o călătorie cu autocarul costă 105 lei şi se face în 10 ore. La clasa a II-a preţul unei călători spre capitală se ridică la suma de 97 de lei.

About Author

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *