Raport GRECO: Romania a facut progrese insuficiente in combaterea coruptiei

13
400
Raport GRECO: Romania a facut progrese insuficiente in combaterea coruptiei

In cele doua rapoarte facute publice marti, GRECO, organismul anticoruptie al Consiliului Europei, avertizeaza ca Romania a facut foarte putine progrese in adoptarea de masuri pentru a preveni coruptia in randul parlamentarilor, judecatorilor si procurorilor si pentru a raspunde ingrijorarilor legate de controversata sa reforma a sistemului judiciar.

Cele 13 recomandari ale GRECO:
1. Imbunatatirea transparentei procesului legislativ prin dezvoltarea in continuare a regulilor privind dezbaterile, consultarile si audierile publice, incluzand criterii pentru un numar limitat de circumstante in care sa fie tinute sedinte secrete si asigurarea implementarii acestora in practica; prin evaluarea practicii existente si revizuirea in consecinta a regulilor pentru a asigura publicitatea in timp util a proiectelor legislative, amendamentelor la aceste proiecte, precum si a agendelor si rezultatelor sedintelor comisiilor, si pentru a asigura termene adecvate pentru depunerea amendamentelor si prin luarea masurilor corespunzatoare pentru ca procedura de urgenta sa fie aplicata cu titlu de exceptie intr-un numar limitat de circumstante. Aceasta recomandare nu a fost implementata: nu au fost instituite reguli adecvate pentru a permite dezbateri publice, nu au fost adoptate norme clare pentru a limita numarul de circumstante in care pot fi tinute sedinte secrete si nu s-a efectuat nicio revizuire a practicii si a termenelor privind consultarea, in timp ce utilizarea procedurilor de urgenta a continuat.
2. Dezvoltarea unui cod de conduita pentru membrii Parlamentului si asigurarea existentei unui mecanism de respectare a acestuia atunci cand este necesar. Aceasta recomandare a fost partial implementata.
3. Adoptarea de masuri pentru a clarifica implicatiile pentru membrii Parlamentului ale prevederilor existente in materia conflictelor de interese indiferent daca un astfel de conflict poate fi pus in lumina si de catre declaratiile de avere si de interese si a extinde definitia dincolo de interesele financiare personale si a introduce o cerinta de dezvaluire ad hoc atunci cand un conflict intre anumite interese private ale unui membru al Parlamentului poate aparea in raport cu o chestiune aflata in lucru in procedurile parlamentare – in plen sau in comisii – sau in alta activitate legata de mandatul acestuia. Aceasta recomandare nu a fost implementata intrucat nu au fost identificate masuri specifice care sa clarifice situatiile ce ar putea declansa aplicarea dispozitiei privind abaterea disciplinara. in plus, dispozitia privind divulgarea intereselor personale a fost considerata prea generala, deoarece nu se referea la nicio situatie ad-hoc si nu asigura o explicare a consecintelor unor astfel de dezvaluiri.
4. Stabilirea unui set robust de restrictii cu privire la cadouri, ospitalitate, favoruri si alte beneficii pentru parlamentari si asigurarea ca un astfel de sistem este inteles si aplicat in mod corespunzator. Nici aceasta recomandare nu a fost implementata.
5. Realizarea unei evaluari adecvate a regulilor privind incompatibilitatile, mai ales a coerentei si asigurarii respectarii acestora in practica, pentru a identifica ratiunile lipsei percepute de eficienta si operarea schimbarilor necesare; identificarea modalitatilor pentru a accelera si asigura respectarea hotararilor judecatoresti in materia incompatibilitatilor. Aceasta recomandare a fost partial implementata. "Au fost inregistrate unele imbunatatiri. Cu toate acestea, au fost asteptate masuri suplimentare pentru punerea in aplicare a deciziilor in practica".
6. Introducerea de reguli privind modul in care membrii Parlamentului sa interactioneze cu lobby-isti si alti terti care incearca sa influenteze procesul legislativ. Aceasta recomandare nu a fost implementata intrucat autoritatile au facut referire la proiectele de legi privind lobby-ul care erau deja cunoscute la momentul vizitei de evaluare. "in consecinta, de la adoptarea Raportului de evaluare nu au avut loc noi evolutii tangibile".
7. GRECO a recomandat luarea in considerare a cresterii in continuare a capacitatii Agentiei Nationale de Integritate de procesare a datelor; consolidarii abordarii proactive in privinta monitorizarii declaratiilor de avere si de interese. Aceasta recomandare a fost partial implementata.
8. Analizarea si imbunatatirea sistemului de imunitati al parlamentarilor in exercitiu, inclusiv al acelora care sunt si actuali sau fosti membri ai Guvernului, inclusiv prin reglementarea unor criterii clare si obiective privind deciziile de ridicare a imunitatii si prin renuntarea la 49 necesitatea ca organele de urmarire penala sa inainteze intregul dosar. Aceasta recomandare nu a fost implementata deoarece autoritatile nu au abordat niciuna dintre preocuparile exprimate in acest raport.
9. Autoritatea parlamentara sa infiinteze pentru membrii sai un sistem de consiliere prin care parlamentarii sa poata solicita sfaturi in materie de integritate si sa ofere formare specializata si regulata cu privire la implicatiile normelor existente si a celor care vor fi adoptate in materia prezervarii integritatii parlamentarilor, inclusiv viitorul Cod de conduita. Aceasta recomandare nu a fost implementata.
11. Sistemul de justitie sa raspunda mai bine riscurilor de integritate ale judecatorilor si procurorilor, in special prin abordarea de catre Consiliul Superior al Magistraturii si Inspectia Judiciara a unui rol mai activ in materie de analiza, informare si indrumare si consolidarea rolului si eficientei titularilor functiilor de conducere din fruntea instantelor si parchetelor, fara a fi afectata independenta judecatorilor si procurorilor. Aceasta recomandare a fost partial implementata.
13. GRECO a recomandat ca procedura pentru numirea in si revocarea din functiile cele mai inalte din parchet, cu exceptia Procurorului General, prevazuta de art. 54 din Legea nr. 303/2004, sa includa un proces care sa fie atat transparent cat si bazat pe criterii obiective, iar Consiliului Superior al Magistraturii sa i se dea un rol mai important in aceasta procedura. Aceasta recomandare nu a fost implementata.
in raportul publicat marti nu apar recomandarile 10 si 12, despre care GRECO spune ca au fost implementate satisfacator.
10. Completarea Codului de etica al judecatorilor si procurorilor in asa maniera incat sa ofere indrumare potrivita in special cu privire la conflictele de interese (e.g. exemple, tipuri), incompatibilitati si activitati accesorii, impartialitate si alte aspecte relationate acesteia (incluzand mai ales acceptarea cadourilor si a altor avantaje, conduita in viata privata).
12. Cresterea eforturilor de formare si constientizare cu privire la integritate si componentele preventive ale politicilor anticoruptie, inclusiv pentru judecatorii si procurorii in functie.

Presedintele Romaniei: Guvernul PSD-ALDE a primit un cartonas rosu din partea forurilor europene legat de justitie

Iohannis a reluat miercuri criticile la adresa guvernarii PSD-ALDE, spunand ca raportul GRECO publicat marti este "un nou cartonas rosu", care se inscrie in aceeasi linie cu raportul MCV si cu recomandarile Comisiei de la Venetia. El a acuzat ca PSD-ALDE ignora toate aceste avertismente, care arata ca "directia in care vor ei sa indrepte Romania este gresita". El a cerut Cabinetului condus de Viorica Dancila "sa initieze cu celeritate" un proiect de lege care sa contina masurile necesare pentru "reasezarea legislatiei in concordanta cu statul de drept, cu vointa populara si in acord cu recomandarile organismelor europene". Presedintele a spus ca acestui demers trebuie sa i se alature si Consiliul Superior al Magistraturii, ca garant al independentei justitiei.

COMENTARII

  1. Care CSM ?Lia Savonea ?apropiata lui Psdragnea .UNJR care are 3 membri ?Cei patru reprezinta magistratii ?Cu siguranta ca nu .Mai e putin postacule rosu si al tau Psdragnea va ajunge la groapa de gunoi a istoriei.Cred ca poporul roman v-a demostrat la alegeri ca nu se mai lasa manipulat de voi cu televiziunile voastre de partid ,latrina3 si guitatv ,mai nou si tvr-ul.

  2. Pentru 8.28 - din modul tău de a comenta răzbate nivelul de cultură juridică, egal fix cu cel al „prelegerilor” VedemJust, adică pentru liceenii de clasa a noua. după ce reușești să faci o facultate, fie și la Goldiș sau Spiru, poate mai discutăm

  3. PROTOCOALELE INTRE JUSTITIE SI SRI SUNT UN FAPT FIRESC, CARE EXISTA IN TOATE TARILE CIVILIZATE IN FRUNTE CU SUA. DISCUTIILE PE ACEASTA TEMA SUNT ABSOLUT PROSTESTI. PENALII AR VREA SA FACA CE VOR EI FARA SA PLATEASCA.

  4. ce a vrut sa spuna 9:06 ?"destept" cu facultate de tri lulele tri sucele .Doar cineva care are probleme cu justitia sau este beneficiarul pomelnicelor PSD ,poate fi atat de "preocupat" sa-i apere pe cei care hacuiesc banul public.

  5. Pe vremea lui Stalin, securitatea ancheta noaptea, Ceauşescu a interzis asta, i-a tras un proces lu drăghici. Protocoalele secrete au reînviat acele timpuri staliniste. Greco şi MCV se fac că plouă şi nu spun nimic desepre aceste protocoale, e limpede cine sunt ăştia !

LASA UN COMENTARIU

Comentariu
Nume

Site-ul graiulsalajului.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.