Sondaj



RSS Feed

Greco-catolicii din Bocsa ii ameninta pe ortodocsi cu executarea silita

20 Mai 2010
Credinciosii ortodocsi de la Bocsa nu cedeaza biserica, dar nici nu sunt de acord ca liturghiile sa fie celebrate alternativ cu greco-catolicii.

Reuniti ieri dimineata la sediul Primariei din Bocsa, reprezentantii parohiei greco-catolice si ai ortodocsilor din localitate nu au reusit sa cada de acord asupra unei intelegeri pentru utilizarea in comun a bisericii din comuna. Desi au castigat in instanta lacasul de la Bocsa, greco-catolicii nu se pot ruga in biserica ce le-a fost confiscata de comunisti. Dupa trei ani de procese, instantele de judecata au decis, conform hotararilor definitive si irevocabile ale Curtii de Apel Cluj si Inaltei Curti de Casatie si Justitie Bucuresti, ca biserica greco-catolica din Bocsa sa reintre in proprietatea parohiei greco-catolice Bocsa. Potrivit preotului paroh Alexandru-Adrian Fit, "ortodocsii au afirmat ca nu vor elibera lacasul de cult invocand motivul majoritatii". Greco-catolicii au propus celebrarea alternativa in lacasul de la Bocsa, dar membrii bisericii ortodoxe nu au acceptat.

"Parohia greco-catolica isi exprima regretul ca Biserica Ortodoxa Romana (BOR) nu a acceptat aceasta solutie practica, si, in consecinta, va solicita executarea silita a hotararii judecatoresti pentru a intra in posesia bisericii greco-catolice din localitate. Considerand instigarile pe care unii reprezentanti locali si ai BOR le fac pentru a in
Greco-catolicii din Bocsa ii ameninta pe ortodocsi cu executarea silita
cita oamenii la actiuni antisociale, facem apel catre toate autoritatile statului pentru a pastra ordinea si a aplica legea", precizeaza parintele Fit. Purtatorul de cuvant al Episcopiei Ortodoxe a Salajului, preotul Gabriel Gardan, nu a facut nici un fel de precizari in legatura cu acest caz, motivand ca nu cunoaste problema.

Greco-catolicii se roaga in Muzeul lui Barnutiu

Biserica cu hramul "Sfanta Fecioara si Dreptul Simion" din Bocsa a fost construita de cultul greco-catolic, intre anii 1937-1943. In anul 1948 lacasul a fost confiscat de comunisti si dat Bisericii Ortodoxe Romane. De la recastigarea in instanta a bisericii, greco-catolicii au avut doua intalniri cu reprezentantii parohiei ortodoxe din satul Bocsa pentru gasirea unei solutii in vederea predarii imobilului. Pana la aceasta data credinciosii greco-catolici s-au rugat intr-o sala improvizata pusa la dispozitie de Muzeul "Simion Barnutiu" din Bocsa.

Vizualizari 1722
Comentarii articol

>

in 20 Mai 2010 9:38

sa le fie rusine , ca indraznesc sa ceara asa ceva , de a lungul anilor credinciosii ortodoxi au intrtinut biserica acolo fiind majoritari (au tencuit o, au pictat-o , dotand-o cu cele de trebuinta) , si tot satenii din bocsa au si construit -o,ca in 1943 au fost catolici ,asa au fost regimul atunci ,ca doar stim cum s -a facut trecerea la greco-cat. fruntea sus cred. ortodoxi si luptati pt. biserica voastra , pt credinta , si pt. neam

alo? gr-catolicii? ce biserici mai vreti ca e la oferta de criza?>

in 20 Mai 2010 10:00

sa le fie rusine gr.cat.! sunt 10 fam in bocsa si ei cer biserica unde sunt 200-250 de fam? ce sa faca cu ea? ca toate neamurile lor de la maimuta incoace nu o ar fi instare sa o umple. unde esti tu tzepes Doamne...? sa nu uite ca un canon al bisericii prevede ca sa nu se slujesca cu ERETICII!!! asa sunt ei!!! ERETICI! sau vorba pr. Teofil Paraianu..."un hibrid"

aaaaa>

in 20 Mai 2010 11:48

grsala e a fostului preot ortodox din bocsa, sa ii fie rusine pt ce a facut oamenilor din sat, si celor carei au ascuns faptele

>

in 20 Mai 2010 12:48

Biserica din Bocsa a fost construita de oamenii din Bocsa ca loc in care sa se roage, indiferent sub ce forma. Nu le poate dicta nimeni ce cult sa urmeze, pana una alta, biserica e a lor iar conform democratiei: minoritatea se supune majoritatii. Afirmatia:

>

in 20 Mai 2010 12:54

pai cum asa intri si ocupi casa si dupa aia nu mai vrei sa iesi din ea........

>

in 20 Mai 2010 14:40

cand sau luat [desfintat]bisericile greco-catolice ortodocsii nu sau opus nu au luat nici o pozitie inpotriva [apropo de libera alegere a cultului]chiar lea convenit si chiar lau sustinut[vezi unele luari de pozitie la vremea respectiva]si acum numai vreau sa se desparta de ele....vezi pretentia de biserica nationala....

>

in 20 Mai 2010 14:50

inca nu la-ti batut pe iancu din vina lui sa ajuns aici scoateti-l afara sa il vada satul ce a facut sa dea explicatii unde-i domnul primar ?nu mai ajuta pe nimeni acum?inchideti biserica nesimtitii cu proasta aia da dulcica sau dulcicom com o cheama o nebuna

interesant>

in 20 Mai 2010 15:06

am citit si m-am minunat! nu doar pentru ca NU stim sa scriem... ci pentru ca nu stim nici sa ne respectam unii pe altii. de 15 ani slujesc intr-o parohie de langa Sibiu intr-o fosta biserica greco catolica IN PACE SI BUNA INTELEGERE cu preotul ortodox. Turma urmeaza pstorul... ma intreb ce fac cei doi PREOTI ? cui slujesc? Dumnezeu este iubire. Isus este Calea, Adevarul si Viata... noi trebuie doar sa ii urmam principiile si perceptele. Restul? nu mai conteaza. Ce ar face Cristos daca ar fi in locul meu, ar trebui sa fie intrebarea care sa "tulbure" viata noastra, macar de acum inainte... preot Crisan I. Stefan.

gandire libera si cunoasterea istoriei proprii (facuta de bunici si strabunici)>

in 20 Mai 2010 17:20

Situatia din Bocsa este asemanatoare multor sate din Transilvania datorita manipularii la care am fost supusi cu totii timp de 45 de ani pana in '89 si timp de 20 de ani dupa Revolutia din '89. Inainte de a merge pe calea violentei si a certurilor ar fi frumos ca impreuna preotii, Episcopii mai ales, sa faca cunoscut ADEVARUL despre cum si-au trait credinta cei din inchisorile comuniste (si cei ramasi in sate in timp ce li se lua credinta, bunurile, pamanturile etc.) multi plecati de pe satele nostre; I. Maniu poate fi un exemplu emblematic in acest sens. Insa fiecare avand interesul sau este greu sa gaseasca solutii pasnice si de viitor. IN BISERICA NU ESTE DEMOCRATIE, cum unii afirma sau insinueaza, deci majoritatea nu decide ce este bine si ce este rau. Organizarea Sfintei Biserici nu are la baza regula democratiei moderne.

2 gandire libera si cunoasterea istoriei proprii (facuta de bunici si strabunici)>

in 20 Mai 2010 17:21

Referitor la SALAJ, majoritatea populatiei a fost greco-catolica (greco insemnand ritul grec, adica oriental bizantin sau ortodox; grecii nu se definesc pe sine greci ci elini... iar catolic inseamna in comuniune cu Biserica Romei, cea la care noi romanii neolatini am aspirat mereu; vedeti ce perioada am avut ca am mers spre Moscova; sa incercam si cu Roma odata si sa vedem unde vom ajunge; prima data cu Roma s-a nascut un popor care mai apoi s-a numit Romania, a doua oara s-a facut Romania Mare - 1918) si mult bine s-a facut in acea pereioada si multa spiritualitate si vrednicie era pe sate. Daca in Occident catolici daruiesc gratuit bisericii ortodocsilor pentru a celebra sf. slujbe de ce la noi nu putem intra in propria biserica pentru a celebra Sf. Liturghie??? Doamne ajuta-i si lumineaza-i pe cei care pot sa ajute la realizarea impacarii intre semeni. Altfel pare o lupta intre netoti in timp ce sufletele ambelor parti se inrautatesc, se pierd si devin aride. Vai, vai!!! Dumnezeu care esti prezent si omule care esti absent, cat ne vei mai rabda Doamne?????

nesimtitii>

in 20 Mai 2010 19:41

preotii astia ortodocsi sunt de o nesimtire inimaginabila........daca ati stii cat fura de la stat prin acele ajutoare pe care le cer anual.....cine nu crede sa se uite in monitorul oficial sa vada ce biserici au primit bani.......tot aceeasi preoti cu barbi slinoase care indobitocesc poporul cu doctrina hotilor....pardon doctrina bor

tara de rahat cu stupid people>

in 20 Mai 2010 23:04

interesant cum de in tara asta bantuita de atata rahat evrei si-au luat proprietatile inapoi taranii la fel , americani,englezi si oportunisti de orice fel au luat cu acte in regula terenuri proprietati si averi (care pidosnicii de comentatori pe acest subiect nu recunosc ca sunt tot ale poporului roman) si amarata asta de biserica greco catolica vai de mama ei ( dar care a adus iluminismul si scoala ardeleana pentru tampitii care inca nu au citit istoria adevarata ) ei bine amarata asta de biserica nu are voie sa-si primeasca proprietatile inapoi ca cica sunt ale poporului drept slavitor mai oameni buni orice motiv se poate gasi ca sa nu le dati la amaratii aia inapoi ce au avut da nu va faceti neamu de rusine si inca ceva sa nu furi sau sa nu iei ce e al aproapelui tau nu e una din poruncile bisericii dreptslavitoare nationale si ortodoxe de p-aci de pe la noi de prin tarisoara asta? app ca venii criza peste noi Doamne i-ti multumim ca o meritam cu varf si indesat si culmea ca criza e acuta in cele 3 tari majoritar ortodoxe grecia bulgaria si romanaia mai sa fie ! si inca ceva bine ca ne mancam ca cainii noi romanii ca unu este greco si altu orto in timp ce altii ne vand cu totul tara asta si noi stam la meci unii cu altii ca deh drept marirea si drept slavirea ortodoxiei e mama credintei de parca Dumnezeu e ortodox roman dreptmaritor si stramosesc ehe cat de departe suntem de adevarata credinta vai de noi cu voi cu tot

>

in 21 Mai 2010 0:25

dumnezeu nu da cu bota

ne meritam soarta?>

in 21 Mai 2010 0:28

Dragii mei ...ortodocsi...voi chiar nu realizati ca ceea ce se intampla in jurul nostru este o consecinta a pacatelor noastre?Nu vedeti in ce directie se indreapta tara noastra? Precum jidovii nu l-au recunoscut pe Hristos,tot asa nu-I recunoastem poruncile lui Dumnezeu. Cum putem vorbi de iubire cand uram pe aproapele nostru.....cum cerem mila lui Dumnezeu cand suntem fara mila. Nu uitati....s-a intamplat in Grecia...tara majoritar ortodoxa....se intampla si in Romania....si se intampla si in alte locuri unde ne lovim cu caramida in piept ca suntem ...dreptcredinciosi.....cand de fapt suntem FARISEI.Romani treziti-va !!! Inaintasii nostrii se rasucesc in mormant

Mircea/intrebare pentru primar/>

in 21 Mai 2010 0:31

Mircea/intrebare pentru primar/20 Mai 2010 4:31 Domnule primar la recensamantul din 2002 in localitatea Bocsa existau 126 de greco-catolici declarati; oare ca edil dumneavoastră nu cunoasteti aceste date, pe ce lume traiti? Pot fi verificate de oricine pe net. Sa fie un numar neglijabil?

d-nl-na20 Mai 2010 10:53>

in 21 Mai 2010 0:42

n-ai nici nume si nici buna ziua nu dai daca n-ai raspuns la intrebarea ta este pentru ca oamenii in domeniu le ie jena de incultura ta. Eu un alt necunoscut ca si tine te intreb de ce Saguna pe coperta cartii lui de drept canonic dupa anii 1800 scrie ca este episcop al greco-orientalilor si nu a ortodocsilor din Ungaria si Ardeal??????????????????????????????

>

in 21 Mai 2010 1:43

Saguna??? Vai si amar...

>

in 21 Mai 2010 1:44

Mihai Eminescu despre Blajul greco-catolic:

unui -alt tampit din tara asta>

in 21 Mai 2010 14:09

Bravo

Pt. toti bocsenii mei...>

in 22 Mai 2010 14:40

Stati fara frica oameni buni, fiindca biserica din Bocsa cu toate icoanele, sfesnicele, odoarele si bancile ei nu vor fi luate de nimeni si acest sfant lacas, va ramane in continuare ca loc de inchinaciune pentru toti credinciosii Bocsei, indiferent ca sunt greco-catolici sau ortodocsi! Faptul ca Justitia a facut dreptate si a retrocedat acest lacas proprietarului de drept nu trebuie sa fie un motiv de igrijorare ci din contra, de bucurie! Din cate se vede, greco-catolicii, in frunte cu preotul lor, au intins o mana frateasca ortodocsilor, pe care i-a invitat sa celebreze alternativ slujbele cu ei si nu i-a gonit prin cine stie ce coclauri, suri sau locuri improvizate, asa cum au facut ei cu greco-catolicii, care nici pana azi nu au permisiunea de a intra in biserica stramoseasca! Ramane ca si de partea ortodocsilor, atat preotul cat si restul credinciosilor sa dea dovada de aceeasi buna credinta si sa contribuie cu totii la aplanarea unui conflict care aduce mari prejudicii intregii comunitati bocsene! O raspundere mare revine si autoritatilor locale si administratiei, pentru punerea in aplicare a hotararilor organelor de justitie, pentru aplanarea oricaror conflicte si turbulente!

>

in 22 Mai 2010 18:47

Sa ramana in continuare loc de inchinaciune pt toti credinciosii, dar cand s-a pictat biserica nici un catolic nu a zis ca este biserica lor. Atuncea nu vroiau lacas de cult? De ce numai dupa 20 de ani de la revolutie s-au gandit sa-si ceara drepturile? Biserica A FOST catolica ,catolicii nu mai au drepturi, nu au cerut drepturi dupa revolutie cand toti locuitorii au cerut,acuma cand este pictata,aranjata si una dintre cele mai frumoase din judet, HOPA DESTEPTAREA CATOLICILOR avem biserica.SA mearga sa se roage unde s-au rugat si pana acuma. Si cu faimoasa aia de DULCICA mai bine sa taca,ca pana acum cativa ani mergea la pocaiti,ca doar le dadeau ajutoare,a vazut ca aia nu-i dau barbat care sa-i infunde gura, acuma a trecut la catolici ca...DA DOAMNE... SA LE FIE RUSINE

Biserica este a oamenilor!>

in 23 Mai 2010 16:22

Da dar cand s-a construit cati ortodoxi au dat bani, ati zugravit-o si vi se pare ca ati facut ceva, in loc sa multumiti Greco Catolicilor ca ati avut unde va ruga 60 de ani. Sigur ca nu credinciosi sunt devina dar Popi ortodoxi in loc sa zica ca nu-i bine sa furi, se folosesc de Bisericile Greco catolice pe care le-au furat comuniosti[oare hot este numai cel ce fura sau este si cel ce tine scara si cel ce se foloseste de bunul furat stiind ca nu este al lui si cunoscandul pe proprietar] omorand in puscarii pe cine? pe preotii Gr. Catolici care v-au botezat parinti, si v-au construit Biserica in sat. Studiati istoria, nu vorbiti in ignoranta.

>

in 23 Mai 2010 23:36

Nu vorbi cu pacat "bocsanco", macar acuma cat suntem in perioada acestor sarbatori! Ortodocsii n-au nici un act de proprietate asupra bisericii, care dupa cum stue toata lumea, a fost construita de cultul greco-catolic intre anii 1937-1943, iar in anul 1948 a fost confiscata de comunisti si data Bisericii Ortodoxe Romane, in posesia careia se afla si in prezent. Timp de 60 de ani, a fost folosita de toata lumea, fie el ortodox, fie el declarat greco-catolic, fiindca din cate stiu eu, omul se duce la biserica sa se roage si nu sa faca politica! Si apoi, ce vina au greco-catolicii ca bolsevicii i-au trecut cu de la sine putere, fara sa-i consulte la aceasta noua religie? Ba in plus le-au confiscat si biserica! Acum, ca e democratie, iata ca a sosit clipa sa se faca dreptate, iar ceea ce nu va apartine sa treaca in proprietatea proprietarului de drept, care conform tuturor actelor este Biserica Greco-Catolica! De altfel si justitia s-a pronuntat in aceasta privinta, asa ca nu inteleg de ce faci galagie? Mai bine ar fi daca ati accepta propunerea generoasa a proprietarului de a sluji alternativ cu ei in acelasi locas sfant al lui Dumnezeu! Ati avea cu totii numai de castigat, lumea ar fi multumita si n-ati mai pacatui atata! Si in felul asta, n-ar mai rade pocaitii de voi!

>

in 1 Iunie 2010 18:09

binenteles ca au dreptate ortodocsi sint 800 de suflete care generatii la rind si au botezat copii ortodocsi sau casatorit ortodocsi au fost ingropati de preoti ortodocsi la scolii ivata religia ortodoxa cum sa schimbi la atitea suflete religia care in trecut au fost botezati numai stramosi nosti nu iau obligat nimeni sa nusi schimbe religia dupa revolutie au ales sa ramina ortodocsi cine sa facut greco dulcica daca ea nu mai e cine va mrge in biserica cat copii ei nu a fost instare sa se marite si acum ce vrea pt cine sa fie biserica creco care nici catolici nu sint tin pastile cu ortodocsi nu cu papade 17 ani nau stiut cas catolici nu va numiti catolici ca jicniti lumea nici macar naveti cine va urma ramine goala biserica dupa generatia voastra

>

in 6 Iunie 2010 21:42

eu stiu ca biserica este loc de rugaciune,nu proprietate privata ...si chiar asa,cu ce sunt de vina ortodocsii ca,in urma cu 60 de ani au fost greco catolici?

>

in 11 Iunie 2010 13:36

Dar n-a zis nimeni ca ortodocsii ar fi de vina cu ceva! Adevaratii proprietqari, greco-catolicii, ii primesc cu drag in biserica lor si le da voie sa celebreze separat Sf. Liturghie! Baiul este ca mai marii ortodocsilor nu prea sunt de acord cu acest lucru, intretinand in continuare tensiunea in comuna! Este greu de inteles de ce nu vor sa fie de acord cu propunerea preotului greco-catolic, Fit, de a sluji alternativ ambele confesiuni in acest locas sfant? Atata incapatanare zau ca n-am mai vazut si nici nu poate fi explicata atunci cand este vorba de niste oameni ce se pretind credinciosi crestini, urmasi ai marelui inaintas Simion Barnutiu! Este trist sa vezi cate pacate isi fac promotorii acestui mod de a turna gaz peste un foc inceput si care putea fi stins prin simpla dragoste si intelegere crestineasca!

>

in 1 Iulie 2010 23:34

ce e mai dureros in toata lupta asta inechitabila e ca oamenii nu se schimba, ba mai mult devin animalici incat ti-e jena ca le apartii

>

in 1 Iulie 2010 23:43

dar asta se intampla intr-un sat care di-a izgonit preotulce i-a slujit fara cusur atatia ani , justitia divina o sa fie ultima care va solutiona conflictul, iar destinele cu siguranta se vor echilibra, meritam cu totii acest zbucium pentru ca nu am fost in stare sa aparam un om de o moralitate ireprosabila pentru noi cei care l-am cunoscut doar prin prisma meseriei lui si a harului cu care estesi ramane inzestrat.. Nimeni nu merita un sfarsit de cariera atat de dureros, nimeni nu merita sa fie atat de greu incercat ca preotul Iancu pentru niste vini a caror subtext sunt nestiute de multi dintre noi

prostie mare>

in 4 Iulie 2010 20:18

si dupa ce o sa treaca generatia asta de greco catolici(avand doar 2 urmasi)ceo sa se intample???o sa ramana acei 2 urmasi intr-o biserica cu 200-250 de locuri?ar fi corect ca sa-i despagubeasca pe ortodocsi care 60 de ani au intretinut biserica si care au pus bani grei la buget cand s-a tencuit interior exterior plus pictura si multe alte lucruri de uz bisericesc.dar nu,greco alcoolicii vor doar biserica cu bunurile ei cu tot.nu s-au trezit dupa revolutie ci acum cand biserica este renovata si dotata cu toate cele necesare.si asta pentru doar 10 persoane...

>

in 7 Iulie 2010 0:14

pa nepotilor ggggggggggggooooooooooooooooooorrrrrrrrrrrrrrrrggggggggggggggggggggggggggaaaaaaaaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaannnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnn ssssssssssssssttttttttttttttttttttttttteeeeeeeeeeeeeeeeeellllllllllllllllllliiiiiiiiiiiiii iiiiiiiiiiiiiiiiii

mai sapa tati>

in 10 Iulie 2010 0:50

pentru(prostie mare crestin in 4 Iulie 2010 20:18) mai sapa si tu si vezi ca de la revolutie a inceput duda da mai finut ca erau putini preotii greco si decimati cum erau abia scoteau capetele ... si daca mai sapi mai mult gasesti inevitabil faptul ca in timpul proceselor preotii ortodoxi ignorau toate hotararile judecatoresti si bagau bisericile respective in renovare special ca sa tergiverseze sau sa ingreunseze retrocedarile si evident ca fraerii ca noi sa le dam dreptate ca sunt usi de biserica si numa catolici-s rai ca cer inapoi ce aveau de drept parerea mea e ca la ce atitudine avem o sa ne ia dracu pe toti ... de fapt asta si meritam

>

in 11 Iulie 2010 0:01

uyyutd

>

in 5 Septembrie 2011 11:32

daca nu va dati in cap unii la altii tot degeaba.va las. ma duc sa-mi fac laba in fata icoanei fecioarei maria.

 (nu este publicat)
NOTA: Sunt interzise injuriile, cuvintele obscene si atacul la persoana.

Site-ul graiulsalajului.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.