In Salaj, peste doua treimi din scoli, fara nici un fel de paza

0
5


Din 137 de unitati de invatamant cu personalitate juridica existente la nivelul judetului, doar 39 (adica mai putin de o treime) au paza asigurata prin paznici sau prin sisteme de supraveghere electronica. Potrivit unei statistici realizate de Inspectoratul Scolar, pentru normalizarea situatiei, adica pentru asigurarea completa a sigurantei in scolile salajene, ar mai fi nevoie de nu mai putin de 350 de paznici si de 260 de camere de supraveghere. “S-a ajuns aici, ne-a declarat inspectorul scolar Ioan Abrudan, din cauza faptului ca toate valurile de reduceri de personal care s-au facut, de-a lungul anilor, in invatamant, s-au oprit la paznici, pentru ca nu s-au putut reduce posturi de la personalul didactic sau de la cel auxiliar”. Evident, cea mai acuta criza de paznici se resimte in mediul rural. Acolo exista personal angajat in acest scop doar in sase unitati: Scoala Garbou si grupurile scolare Crasna, Ileanda, Nusfalau, Sarmasag si Hida. Sunt, insa, si unitati din mediul urban care nu au nici un fel de supraveghere, fiind vorba, in special, despre gradinite.
Cum, motivati de criza financiara, guvernantii au blocat toate posturile din sistem, inclusiv pe cele de paznici, situatia din scolile salajene este departe de a se putea rezolva. Singura iesire din aceasta situatie, in acest moment, ar putea fi montarea unor sisteme de supraveghere prin camere video, solutie adoptata deja de sapte unitati de invatamant din judet. Este vorba despre Grupul Scolar Sig, prima scoala salajeana care si-a instalat, in urma cu peste doi ani, un astfel de sistem; Grupul Scolar Crasna, Scoala Halmasd, Clubul Copiilor Cehu Silvaniei, Scoala Gimnaziala “George Cosbuc” Ortelec si gradinitele cu program prelungit nr.1 si nr.3 Simleu Silvaniei.
Daniel Ardelean, directorul Grupului Scolar Crasna, este de parere ca avantajele unui astfel de sistem sunt evidente, pornind de la costuri, care se amortizeaza in maximum doi ani, si pana la aspecte de ordin organizatoric, mult simplificate cu ajutorul supravegherii prin camere video. “Cum avem in curte o supraveghere foarte buna, am reusit, spre exemplu, sa depistam rapid autorul unor furturi de biciclete sau sa identificam elevii implicati in diverse altercatii – ne-a explicat Ardelean. Camerele de pe holuri au facut sa se reduca foarte mult debandada din pauze si i-a facut pe profesori sa fie mult mai responsabili, in sensul valorificarii tuturor celor 50 de minute cat are o ora de curs…De asemenea, pot fi identificati foarte repede elevii care provoaca stricaciuni si avem o evidenta exacta a celor care intra in scoala”. Sistemul de supraveghere de la Crasna, format din nu mai putin de 14 camere (noua interioare, cinci exterioare) conectate la serverul din biroul directorului, a fost achizitionat, etapizat, din fonduri provenite din sursele proprii ale unitatii (autofinantare) si de la bugetul local. Suplimentar, prin diverse proiecte de finantare, scoala a reusit sa monteze si sisteme de alarmare in toate laboratoarele de informatica din incinta, adica acolo unde exista aparatura scumpa ce ar putea tenta amatorii de hotii.
Astfel de aparatura exista, insa, in mai toate unitatile de invatamant cu personalitate juridica. Putine dintre acestea au si posibilitatea de a se asigura impotriva eventualilor infractori.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here